۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
گرانی و کمبود خمیرمایه دغدغه جدید نانوایان گلستانی
یک نانوای گلستانی خبرداد؛

گرانی و کمبود خمیرمایه دغدغه جدید نانوایان گلستانی

گرگان_ بالارستاقی، نانوای سنتی از کاهش عرضه خمیرمایه و گرانی آن در بازار آزاد خبر داد و گفت: کارخانه های تولید خمیرمایه، عرضه این محصول را نصف کرده و در اعلام نرخ جدید تعلل می کنند.

تقی بالارستاقی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نبود خمیر مایه و گران بودن این محصول نانواها را با چالش جدی روبه رو کرده، اظهار کرد: متاسفانه معضلی که مانع فعالیت نانوایی ها شده، نبود خمیر مایع و گران بودن آن است.

این نانوای گلستانی افزود: در گذشته هر کیسه خمیرمایه ۵۰۰ تومان خریداری می شد اما در حال حاضر این رقم به بیش از ۷۰۰ تومان رسیده است‌.

وی ضمن اشاره به سرسام آور بودن هزینه های کارگری و انرژی، یادآورشد: اقتصاد نانوا به شدت تحت تاثیر گرانی و نبود ابزار لازم قرار گرفته به طوری که نانوا انگیزه ای برای ادامه فعالیت در این صنف ندارد.

بالارستاقی افزود: خمیرمایه در بازار آزاد توسط افرادی که آن انبار کرده و به صورت غیرقانونی در حال عرضه هستند به قیمت گزافی به فروش می رسد.

وی ضمن بیان این نکته که افزایش اجاره بهای مغازه ها برای آن دسته از نانواهایی که مالک نیستند مشکل شده، افزود: درآمد نانوایی ها کفاف هزینه های تولید را نمی دهد و روز به روز از تعداد شاغلان آن کم می شود.

این نانوای گلستانی ضمن یادآوری این مطلب که شرکت توزیع برق به رغم تصویب برق یارانه ای به نانوایی ها هزینه انرژی را برای آنها با تعرفه تجاری محاسبه می کند، افزود: محاسبه هزینه حامل های انرژی با تعرفه تجاری، مشکل را برای نانوایی های دولتی دوچندان کرده است.

وی ادامه داد: نانوایی ها از همه جهت در حال مقابله با مشکلات اقتصادی هستند و ادامه این روند این واحدها را به تعطیلی زودهنگام خواهد کشانید.

بالارستاقی از نظارت شش دستگاه بر فعالیت نانوایی ها خبر داد و اظهار کرد: این نظارت ها از واحدهای خبازی به کارفرما فشاری مضاعف وارد می کند زیرا هرکدام توقع متفاوتی از نانوا دارند و برآورده کردن آن از توان واحد خبازی خارج است.

وی همچنین در خصوص طرح تشویقی دولت، گفت: این طرح در صورتی به سود نانوا و موجب افزایش درآمد خباز می شود که سهمیه آرد نانوایی تحت الشعاع قرار نگیرد و هر ماه این میزان نوسان نداشته باشد.

این نانوا علت نبود خمیر مایه در بازار را عدم اعلام نرخ توسط کارخانه های تولیدی دانست و گفت: کارخانه های خمیرمایه، تولید خود را نصف کرده و در اعلام نرخ جدید تعلل می کنند که با تداوم این شرایط در نهایت نانوا و مصرف کننده متضرر می شوند.

کد خبر: ۱۸۸٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سجادحامدفر IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      17 1
      بسمه تعالی من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق بیاییدیکبارهم تشکرکنیم ازنانوایان بی ادعایی که بدون هیچ تعطیلی درایام محرم وصفرونوروز ورمضان وجنگ تحمیلی وزلزله وکروناو جمعه ها ،،،دربرف وسرمای صبح زودزمستان خواب رابرخودحرام یا درگرمای تابستان آتش تنورراکولرگازی وجودخودمیکنندتامردم مامشکلی بابت نان نداشته باشند،،هرروزباصدهامشتری متفاوت سروکله میزنندومتاسفانه اکنون که هرروز وهرشب دررسانه ها میبینیم که گزارش بازرسی وسختگیری از نانوایان پخش میکنند اگردقایقی باوجدان خودخلوت کنیم درمی یابیم که درشرایطی که بعدازعیدکلیه اصناف مانندشیرینی فروش،غذاخوری،قصاب ومثلا سوپرمارکت ازقنادی وگوشت وبرنج وانواع لبنیات گرفته تا بیسکویت وکاغذدستمالی راگرانتر میفروشند وحرفشان این هست که مواداولیه یاخریدخودمان گرانترشده که ماهم افزایش قیمت داده ایم والبته حق هم میگویند ومنطق اقتصادهم این راتاییدمیکند، قطعاماانسانهای حسابگرومنطقی وباوجدانیم،،بلافاصله متوجه میشویم که نانوایی که بعدازعیدخمیرمایه راگرانترمیخرد،کارگرش بامزدسال قبل قطعا کارنمیکندحق بیمه که پرداخت میکندتقریبا دوبرابرشد
    • جواد IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      5 1
      شاطر مغازه ما بعد از 14 سال تجربه و استعداد بالای ک در نانوایی سنگک داشت رفته تو یه کارخانه فرش مشغول کار شده و ما هم هر روز داریم شاطر عوض میکنیم و یا تعطیل بودیم واقعاا حیف م اومد اینو نگم کاشکی اگه قراره یه کاری بکنن تا دیر نشده انجامش بدن
    • حسن IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      4 0
      واقعا یکی نیست که رسیدگی کنه خمیر مایه 200تومانی الان شد 700هزار تومان
    • نیما IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      1 3
      خمیرمایه ایرانی که هست ما استفاده می‌کنیم شما هم استفاده کنید خوشمزه تره والا
      • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
        0 0
        ببخشیدمن دوروزپیش ۷۵۰تومان گرفتم اگه دولت همه چیزرارایگان هم دراختیارنانواقراردهدبازم صرف نمیکنه
    • من IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      2 1
      من از دولت راضی هستم ما خودمان کلاه سرهم می زاریم مگه میشه دولت در هرمغازه بازرس باوجدان بزاره 24ساعت که گران نفروشیم بخدا یکم به خودمان بیایم این گرانی ها مقصر خودمان هستیم اگه همه راعایت کنیم خوبه
    • IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      0 0
      سلام اگر گوشت گران بشه وارد میکنند چرا خمیر مایه را وارد نمیکنند