۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
خلاءهای طرح بیمه سهام
یادداشت؛

خلاءهای طرح بیمه سهام

رضا روحی گفت: دولت در حالی طرح بیمه سهام را اجرایی کرده که افراد حقیقی باید شخصا سهام را بیمه کنند، اما دولت می توانست از طرق شرکت های سپرده گذاری برای جلب اعتماد سهامداران اقدام می کرد.

بازار؛ گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار در بسته حمایتی از بازار سرمایه روی طرح بیمه سهام تاکید زیادی کرده و تاکنون اعلام کردند که ۴۰ هزار میلیارد تومان از ارزش سهام بورس بیمه شده است، رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی به تحلیل بازار به این مسئله پرداخته و اعلام کرده که طرح بیمه سهام برای پورتفوی های تا ارزش ۱۰۰ میلیون تومان و براساس ارزش روز ۴ آبان ماه ۱۴۰۱  در نظر گرفته شده تا پایان امروز یعنی ۲۸ آبان ماه قرار بود اجرا شود اما ۴ روز دیگر تمدید شده است.
طبق این طرح پورتفوی های مشمول می توانند با خرید نماد سهام یار به تعداد ۱ و قیمت ۱ ریال پورتفوی خود را بیمه کنند و در نهایت این طرح یکساله با سر رسید ۳ آبان ۱۴۰۲ اجرا می شود و ارزش روز پورتفوی ۴ آبان ماه به اضافه ۲۰ درصد دولت به سهامداران پرداخت می کند. برای مثال اگر ارزش پورتفوی ۵۰ میلیون تومان باشد و یکسال دیگر به ۴۰ میلیون تومان تنزل کند ضرر ۱۰ میلیون تومانی و همچنین سود ۲۰ درصد بر مبنای ۵۰ میلیون تومان یعنی ۱۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که جمعا ۲۰ میلیون تومان دولت بیشتر از ارزش پرتفوی دچار افت پرداخت می کند، اما مشروط به اینکه در مدت این طرح متقاضیان بیمه سهام اجازه فروش سهام بیمه شده خود را ندارند البته خرید سهام جدید و فروش همان سهام مشکلی ایجاد نمی کند.
همچنین این طرح شامل سهام های بازار پایه نشده و فقط سهام های بازار اول و دوم بازار بورس و فرابورس را شامل می شود که به نظر می رسد این مسأله هم نوعی خلل در طرح حمایتی سازمان بورس و اوراق بهادار است.
براساس برآوردها بالای ۹۰ درصد پورتفوی های افراد حقیقی بازار ارزش زیر ۱۰۰ میلیون تومان است، از این رو بهتر بود مسئولان بازار سرمایه بیمه کردن سهام را به خود سهامداران محول نکرده و با همکاری شرکت سپرده گذاری تمام پورتفوی های با ارزش زیر ۱۰۰ میلیون تومان را بیمه می کردند تا اندکی از بی اعتمادی ایجاد شده بواسطه اتفاقات ۲ سال اخیر بورس جبران و ترمیم شود.

کد خبر: ۱۸۸٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha