راه‌اندازی شرکت‌های مشترک حمل‌ونقلی، تجارت با همسایگان را تسهیل می‌کند
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران:

راه‌اندازی شرکت‌های مشترک حمل‌ونقلی، تجارت با همسایگان را تسهیل می‌کند

ایران در ارتباط با روسیه و در راستای تقویت و توسعه مناسبات تجاری خود با این کشور باید برای موضوع حمل‌ونقل، بهبود زیرساخت‌ها، کاهش زمان و هزینه حمل، برنامه‌ریزی کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، حضور هیات ۱۲۰ نفری از فعالان اقتصادی روسیه در ایران که هفته گذشته اتفاق افتاد و رایزنی آنها با طرف‌های ایرانی فرصتی بود که به آشنایی بیشتر آنها با یکدیگر کمک کند. این آشنایی زمینه‌ای را مهیا خواهد کرد تا سطح تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو طرف افزایش یابد؛ اما این مهم در صورتی نهایی خواهد شد که امکان حمل‌ونقل آسان و سریع بین ایران و روسیه ایجاد شود.

بنابراین پیش از برنامه‌ریزی برای توسعه تجارت، باید برای بهبود زیرساخت‌های مرزی، گمرکی و لجستیک، فکری کرد. این موضوع نیز باید به صورت مشترک از طرف ایران و روسیه پیگیری شود.

در همین ارتباط، علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران پیشنهاد تشکیل شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک بین ایران، آذربایجان و روسیه را مطرح کرد.

به باور این فعال اقتصادی، حمل‌ونقل مسئله‌ای است که قبل از تجارت باید رشد پیدا کند و تسهیل شود تا زمینه تجارت موفق بین کشورها را شکل دهد.

او در این گفت‌وگو تاکید کرد: صف کامیون‌هایی که طی چند هفته گذشته در مرز بین روسیه و آذربایجان شاهد بودیم، نشان می‌دهد که در این بخش، کار زیادی وجود داشته و به هماهنگی بسیاری نیاز داریم. در این بین تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا بیش از هر چیز مطرح است.

حسینی با تاکید بر پیشنهاد راه‌اندازی شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک بین ایران، رویسه و آذربایجان با کامیون و برنامه سفر مشخص و امکان بهره‌گیری از ظرفیت مسیر سبز گمرکی، گفت: ایجاد چنین شرکت‌هایی علاوه بر تسهیل تجارت، میزان خسارت به تجار هر سه کشور و هزینه‌های مترتب بر تجارت آنها را کاهش داده و قدرت رقابت‌پذیری آنها را افزایش می‌دهد.

او با تاکید براین که روابط تجاری بین روسیه و ایران در حال افزایش است پس باید در این راستا از همه روش‌های حمل‌ونقل، حتی هوایی برای تجارت کالاهای فسادپذیر بهره برد، تصریح کرد: ایران و روسیه باید سطح تعاملات را بالا ببرند و از فضای به وجود آمده بیشترین بهره تجاری و اقتصادی را ببرند. متاسفانه امروز وضعیت حمل‌ونقل بین دو کشور رضایت‌بخش نیست و ایران در دریای خزر از رژیم حقوقی موجود، نتوانسته استفاده کند. باید روی این موضوع کار کرد و از رژیم‌های حقوقی برای تقویت و تسهیل روابط، بهره برد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره ارسال محموله از روسیه به چین توسط مسیر ترکیه به جای کریدور شمال-جنوب در ایران که همچنان تکمیل نشده است نیز گفت: اگر قوانین ترانزیتی و مشکلات داخلی را کاهش دهیم، هیچ مسیری توان رقابت با مسیر ایران را ندارد. برای این منظور باید مذاکرات را ادامه دهیم. نکته اینجاست که مسیر ایران اقتصادی‌ترین راه است و تنها باید بگردیم و مشکلات را شناسایی کرده و تسهیلات ارائه دهیم. این مسیرهای جایگزین همیشه بوده و بعد از این هم خواهند بود. تنها باید وضعیت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در کشور را ارتقا و بهبود ببخشیم و سعی کنیم زمان و هزینه‌های حمل را کاهش دهیم.

کد خبر: ۱۸۸٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha