۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
رویکرد نهادهای برتون وودز در اقتصاد قرن ۲۱ | ایفای نقش بازگیران غیردولتی در فرایند توسعه
بازار گزارش می دهد؛

رویکرد نهادهای برتون وودز در اقتصاد قرن ۲۱ | ایفای نقش بازگیران غیردولتی در فرایند توسعه

شکاف تامین مالی زیرساخت های جهانی: جایی که صندوق های ثروت دولتی و صندوق های بازنشستگی می توانند نقش داشته باشند.

بازار؛ گروه بین الملل: شکاف تامین مالی زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰ حدود ۱۵ تریلیون دلار تخمین زده می شود. برای فراهم کردن زیرساخت های اساسی برای همه مردم در طول دو دهه آینده، هر سال جهان باید کمتر از ۱ تریلیون دلار بیشتر از سال قبل در این زمینه هزینه کند.

بیشتر این هزینه ها باید در اقتصادهای کم درآمد صرف شود زیرا نزدیک به هشتصد میلیون نفر در جهان به برق و خدمات اولیه آب آشامیدنی دسترسی ندارند. حدود ۱.۸ میلیارد نفر در جهان از خدمات اولیه بهداشتی استفاده نمی کنند.

اکثریت قریب به اتفاق این افراد در اقتصادهای کم درآمد از جمله مناطق جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا زندگی می کنند. علاوه بر این، حدود ۳.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده نمی کنند و از هر صد نفر تنها شانزده نفر اشتراک پهنای باند دارند. در کشورهای کم درآمد، تنها ۲۱ درصد از مردم به اینترنت دسترسی دارند و از هر دویست نفر تنها یک نفر دارای پهنای باند است.

آسیا و خاورمیانه خانه برخی از بزرگترین صندوق های ثروت دولتی در جهان هستند

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ دارایی های تحت مدیریت برای صندوق های ثروت دولتی و صندوق های بازنشستگی خصوصی از ۱۱ تریلیون دلار به ۱۵ تریلیون دلار افزایش یافت. تا پایان سال ۲۰۲۰، کل دارایی های بازنشستگی جهانی (دولتی و خصوصی) از ۵۶ تریلیون دلار فراتر رفت که تقریباً دو برابر میزان سال ۲۰۱۰ بود.

صندوق‌های بازنشستگی و صندوق های ثروت دولتی به‌طور منحصربه‌فردی برای پر کردن شکاف تأمین مالی زیرساخت‌های اقتصادهای کم درآمد در دهه‌های آینده می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

این مهم عمدتا به این دلیل است که افق سرمایه گذاری سرمایه گذاران نهادی اغلب بلندمدت با انتظارات بازده کم اما مطمئن است که مشخصه پروژه های زیرساختی در مقیاس بزرگ است.

آسیا و خاورمیانه خانه برخی از بزرگترین صندوق های ثروت دولتی در جهان هستند که به ترتیب ۴۰ درصد و ۳۴ درصد از کل دارایی های صندوق ثروت دولتی در جهان را تشکیل می دهند. داده‌های موجود نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های فرامرزی ندوق های ثروت دولتی از این مناطق عمدتاً بخش‌های مالی و املاک و مستغلات اقتصادهای پیشرفته را هدف قرار می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از کل معاملات فرامرزی آنها را تشکیل می‌دهد.

اقتصادهای پیشرفته خانه بزرگ ترین صندوق های بازنشستگی و حساب های پس انداز بازنشستگی در جهان هستند

اقتصادهای پیشرفته خانه بزرگ ترین صندوق های بازنشستگی و حساب های پس انداز بازنشستگی در جهان هستند. ایالات متحده حدود دو سوم این دارایی ها را به خود اختصاص داده است. در حالی که دارایی های بسیار نقدشونده و کم ریسک مانند اوراق قرضه و سهام به طور سنتی دو طبقه اصلی دارایی سرمایه گذاری شده توسط صندوق های بازنشستگی و حساب های پس انداز بازنشستگی بوده اند، سرمایه گذاران به آرامی شروع به سرمایه گذاری در طبقات دارایی های نقدشونده کمتر با افق های زمانی طولانی تر می کنند.

زیرساخت ها و املاک و مستغلات می تواننند باعث تغییر بازی در پر کردن شکاف تامین مالی زیرساخت های جهانی باشند. با این حال، علیرغم اهمیت روزافزون آنها در اقتصاد جهانی و بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران نهادی مانند صندوق‌های بازنشستگی کمتر از یک درصد مشارکت خصوصی در زیرساخت‌های اقتصادهای در حال توسعه را به خود اختصاص می‌دهند که عمدتاً به دلیل خطرات سرمایه‌گذاری بلندمدت در این حوزه هاست.

مدتهاست که مشخص شده است مکانیسم های سنتی تامین مالی عمومی پروژه های زیربنایی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای زیرساخت کافی نیست. این امر مستلزم سازوکارهای جدید و نوآورانه برای جذب سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران نهادی و بخش خصوصی است.

برای ایجاد این امکان، زیرساخت باید به عنوان یک طبقه دارایی تعریف شود که به راحتی توسط نهادهای خصوصی و عمومی به طور یکسان مورد سرمایه گذاری واقع شود. ایجاد تسهیلات زیرساخت جهانی توسط بانک جهانی تلاشی در این زمینه است.

چنین تلاش هایی با افزایش فعالیت در مشارکت های دولتی و خصوصی نیز تکمیل شده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۲، شورای بازنشستگی جهانی و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای اولین بار جلسه ای را تشکیل دادند که تمرکز آن بر ارتقای قرار گرفتن صندوق های بازنشستگی در معرض دارایی های بلندمدت مانند سرمایه گذاری زیرساختی بود.

موسسات برتون وودز نقش مهمی در تشویق سرمایه گذاری در زیرساخت های کشورهای در حال توسعه دارند

موسسات برتون وودز به طور منحصر به فردی برای تشویق سرمایه گذاری در زیرساخت های کشورهای در حال توسعه از طریق ارائه مکانیسم های تضمینی و بیمه ای مختلف، در نتیجه کاهش ریسک برای سرمایه گذاران خصوصی قرار دارند. به عبارت دیگر، مشارکت این موسسات در پروژه‌های زیرساختی اقتصادهای در حال توسعه می‌تواند با کاهش ریسک‌ها و افزایش اعتماد و شفافیت در چنین پروژه‌هایی، سرمایه‌گذاران نهادی و خصوصی را جذب کند.

در حالی که ایجاد تسهیلات زیرساخت جهانی توسط بانک جهانی یک گام مهم رو به جلو است، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در تلاشند با سرمایه‌های خصوصی، غیردولتی و بازیگران شبه دولتی مانند صندوق های بازنشستگی و صندوق های ثروت دولتی برای پر کردن شکاف تأمین مالی زیرساختی در چند دهه آینده تلاش کنند. از جمله این تلاش ها مدرن کردن مؤسسات برتون وودز برای قرن بیست و یکم و تغییر مؤسسات برتون وودز است؛ اینکه چگونه بازیگران غیردولتی و شبه دولتی می توانند به پیشبرد برنامه توسعه جهانی کمک کنند.

کد خبر: ۱۸۸٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha