۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
آیا رئیس جمهور چین مسیر اقتصادی جدیدی در پیش خواهد گرفت؟| تأثیر اقتصاد جهانی از تصمیمات «شی»
متعاقب دوره سوم ریاست جمهوری؛

آیا رئیس جمهور چین مسیر اقتصادی جدیدی در پیش خواهد گرفت؟| تأثیر اقتصاد جهانی از تصمیمات «شی»

تصمیماتی که شی در دوره سوم ریاست جمهوری خود اتخاذ می‌کند خطر کاهش پنج تریلیون دلاری اقتصاد چین در پنج سال آینده را به همراه دارد که به طور بالقوه اثرات مخربی برای رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: در حالی که «شی جین پینگ»، رهبر چین سومین دوره خود را به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین آغاز می‌کند، اقتصادی که امروز از او استقبال می‌کند، بسیار متفاوت از اقتصادی است که یک دهه گذشته پیش روی وی بود.

تصمیماتی که او در این دوره جدید اتخاذ می‌کند خطر کاهش پنج تریلیون دلاری اقتصاد چین در پنج سال آینده را به همراه دارد که به طور بالقوه اثرات مخربی برای رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت.

هنگامی که شی در سال ۲۰۱۲ به رهبری چین رسید، وارث کشوری شد که ثروتی تازه یافته بود که با سرعتی سریع در حال رشد بود. رشد اقتصادی چین با سرعت متوسط حدود ۷ درصد در سال، در طول دو دوره اول شیء چین تقریباً دو برابر شد.

اکنون، وضعیت کاملاً متفاوت است. برای اولین بار از سال ۱۹۸۹، چین هدف رشد تولید ناخالص داخلی سالانه (GDP) خود را از دست خواهد داد. به طور رسمی، پکن به محدودیت های گسترده کووید ۱۹ که در سراسر کشور اعمال کرده است اشاره می کند تا این کاهش سرعت را توضیح دهد. با این حال، کاهش رشد قبل از شروع همه‌گیری و بحران‌های اقتصادی از جمله فروپاشی در بخش املاک، مشکلات مالی دولت محلی و افزایش بیکاری جوانان نشان می‌دهد که این کندی ممکن است ریشه‌های عمیق‌تری داشته باشد.

اگرچه چین از اقتصادهایی مانند ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده عقب مانده است، اما پیشرفت قابل توجهی در نوآوری و تجارت، با پیشرفت های اندکی در توسعه سیستم مالی داشته است

در ارزیابی پیشرفت چین، داده‌ها - که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ را شامل می‌شود و توسعه سیستم مالی، رقابت بازار، باز بودن تجارت، حرکت به سمت یک سیستم نوآوری مدرن، باز بودن سرمایه‌گذاری مستقیم و باز بودن پرتفوی را در بر می‌گیرد - نشان می‌دهد که اقتصاد چین بی‌تردید با اقتصاد باز همگرا شده است. اگرچه چین از اقتصادهایی مانند ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده عقب مانده است، اما پیشرفت قابل توجهی در نوآوری و تجارت، با پیشرفت های اندکی در توسعه سیستم مالی داشته است. در مقابل، پیشرفت آن در اجرای اصلاحاتی که از رقابت در بازار و باز بودن سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند، جزئی‌تر بوده است.

با نگاه به آینده، پیشرفت چین در باز بودن تجارت و نوآوری احتمالاً ادامه خواهد داشت. کنگره بیستم حزب هیچ تغییر عمده‌ای را در جهت‌گیری سیاست اقتصادی چین نشان نداد و شی به تجارت و نوآوری به عنوان اولویت‌های دوره سوم خود اشاره کرده است. با این حال، شکاف‌هایی در این پیشرفت وجود دارد که نشان‌دهنده ضعف ساختاری عمیق‌تر است که نمی‌توان به سرعت بر آن غلبه کرد و چین را در معرض خطر عقب‌نشینی قرار می‌دهد.

در طول دهه گذشته، پکن بر ادغام اقتصاد خود با جریان تجارت جهانی کالا تمرکز کرده است. این کشور تعرفه های اعمال شده بر واردات را کاهش داده است - از نرخ متوسط تعرفه حدود ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۷.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ - و بخشی از کالاهای جهانی را که در اقتصاد آن جریان دارد از حدود ۹ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش داده است. از آنجایی که پکن از یک مدل رشد مبتنی بر صادرات پیروی می کند و معاملات تجاری جدیدی مانند توافق احتمالی با اروگوئه را دنبال می کند، موانع چین در تجارت کالا تا سومین دوره ریاست جمهوری شی به کاهش ادامه خواهد داد.

علیرغم اصلاحات تجاری پکن، صادرات دیگر نشان دهنده موتور رشد اقتصادی چین نیست و از آنجایی که سایر نقاط جهان به سمت رکود می روند، تقاضای کوتاه مدت در خارج از کشور برای کالاهای چینی ضعیف می شود و تمرکز بلندمدت بر رشد صادرات محور نمی تواند جایگزین تغییر به سمت مصرف داخلی شود

با این حال، مسیر چین در آزادسازی تجارت چندان واضح نبوده است. موانع غیرتعرفه‌ای بر کالاها، خدمات و تجارت دیجیتال (در کنار یارانه‌ها و امتناع پکن از تعدیل نرخ ارز برای اصلاح تراز پرداخت‌های خود) داستان پیشرفت چین را مختل می‌کند. محدودیت‌های پکن در تجارت دیجیتال با توجه به اهمیت رو به رشد تجارت دیجیتال برای اقتصادهای پیشرفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امتیاز چین در این زمینه از سال ۲۰۱۴ بدتر شده است که بازتابی از محدودیت های اضافی اعمال شده توسط شی جی پینگ در هشت سال گذشته است.

علیرغم اصلاحات تجاری پکن، صادرات دیگر نشان دهنده موتور رشد اقتصادی چین نیست. از آنجایی که سایر نقاط جهان به سمت رکود می روند، تقاضای کوتاه مدت در خارج از کشور برای کالاهای چینی ضعیف می شود و تمرکز بلندمدت بر رشد صادرات محور نمی تواند جایگزین تغییر به سمت مصرف داخلی شود. پکن هنوز باید مصرف خانوار خود را افزایش دهد تا چین به سمت یک مدل رشد پایدار حرکت کند.

پیش به سوی یک سیستم نوآوری مدرن

مانند تجارت، پکن سیاست‌هایی را جهت بهبود اقتصاد نوآوری خود در دو دوره اول شی‌جی پینگ اجرا کرده است. بر اساس گزارش ها چین اکنون امتیاز بالاتری نسبت به اسپانیا، ایتالیا و کانادا در نوآوری دارد. این امر عمدتاً ناشی از افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه چین در هر دو بخش دولتی و خصوصی است.

مخارج تحقیق و توسعه چین نسبت به تولید ناخالص داخلی از ۱.۷ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است، اگرچه کمتر از میانگین اقتصاد باز و به طور قابل توجهی پایین تر از نیروگاه های با فناوری پیشرفته مانند کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکاست

مخارج تحقیق و توسعه چین نسبت به تولید ناخالص داخلی از ۱.۷ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است، اگرچه کمتر از میانگین اقتصاد باز و به طور قابل توجهی پایین تر از نیروگاه های با فناوری پیشرفته مانند کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکاست. این افزایش تا حد زیادی توسط بخش خصوصی انجام شده است. سرمایه گذاری خطرپذیر به ویژه در دهه گذشته رشد کرده است زیرا چین توسعه فناوری های جدید مخرب مانند هوش مصنوعی، تجهیزات مخابراتی ۵G و ۶G و بیوتکنولوژی ها را در اولویت قرار داده است.

با این حال، این پیشرفت با هشدارهایی همراه است. از طریق صندوق‌های راهنمایی دولتی و یارانه‌ها، دولت هنوز تا حد زیادی تعیین می‌کند که نوآوری در کجا انجام شود. اقدامات اخیر مانند محدودیت شرکت‌های فناوری توسط پکن نیز خطر تضعیف دستاوردهای نوآوری چین در سال‌های اخیر را به همراه دارد. در دهه گذشته چین از ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان شرکای نوآوری خود دور شده و به جای آن، به درون نگاه می کند. علیرغم پیشرفت چین در هزینه های تحقیق و توسعه، این کشور همچنان از میانگین اقتصاد بازار باز در معیارهای کیفیت نوآوری عقب است.

پیشرفت اصلاحات چین در دو دوره اول ریاست جمهوری شی در سایر حوزه های اقتصادی کم رنگ بوده است. علاوه بر این، پیشرفت چین به سمت هنجارهای اقتصاد بازار در بسیاری از زمینه‌ها از جمله نوآوری، در سال ۲۰۲۱ کند شد. اصلاحات پکن برای توسعه سیستم مالی خود و تقویت رقابت در بازار راکد شده است و از سال ۲۰۲۰ میزان باز بودن آن برای سرمایه‌گذاری مستقیم کاهش یافته است.

پکن ممکن است به راه‌حل‌های دولت‌گرایانه که مسیر اقتصادی پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری شی را تعیین کرده‌اند، بازگردد

اصلاحات بازار چین نباید به عنوان امتیازی برای غرب تلقی شود و این اصلاحات بستر چشم انداز رشد اقتصادی خود چین هستند. این احتمال وجود دارد که آسیبی که به چشم‌انداز رشد تولید ناخالص داخلی چین به دلیل فروپاشی بخش دارایی‌اش وارد می‌شود و تبعیت این کشور از سیاست‌های ضد کووید صفر آن، پکن را مجبور به بازگشت به مسیر اصلاحات حامی رشدی کند که ح‌ک‌چ در سال ۲۰۱۳ ترسیم کرد اما تا حد زیادی در دوره دوم ریاست‌جمهوری چین رها شد.

نتیجه محتمل‌تر این است که پکن در عوض به راه‌حل‌های دولت‌گرایانه که مسیر اقتصادی پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری شی را تعیین کرده‌اند، بازگردد. این مهم می تواند به معنای نرخ رشد بلندمدت تولید ناخالص داخلی در حدود ۲ تا ۳ درصد باشد که با ۵ درصد پیش بینی تحلیلگران قبل از همه گیری فاصله زیادی دارد.

در نهایت باید گفت تصمیماتی که شی در این دوره جدید اتخاذ می‌کند خطر کاهش پنج تریلیون دلاری اقتصاد چین در پنج سال آینده را به همراه دارد که به طور بالقوه اثرات مخربی برای رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۸۸٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha