۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
آینده صادرات دام، در هاله‌ای از ابهام / هنوز خبری از آزاد سازی صادرات نیست
بازار گزارش میدهد

آینده صادرات دام، در هاله‌ای از ابهام / هنوز خبری از آزاد سازی صادرات نیست

انباشته شدن دام و مشکلات ایجاد شده از سوی نهادهای دولتی در بحث ممنوعیت صادرات دام، از سوی فعالان این بازار نوعی خود تحریمی به حساب می‌رود و با توجه به هشدارهای این مسئولان در ارتباط با افزایش دام‌های بدون مشتری همچنان خبری از آزاد سازی صادرات در این حوزه نبوده است.

بازار- محمد فکوری: ماه‌هاست اخبار انباشته شدن دام و مشکلات ایجاد شده از سوی نهادهای مربوط در بحث ممنوعیت صادرات دام، در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرده است.

اولین موضوع مطرح شده توسط دامداران و انجمن‌های مربوط به دام، موضوع افت شدید قیمت و عدم عرضه دام توسط برخی دامداران در بازار بوده که به گفته مسئولان این حوزه، میزان و رقم آن چشمگیر نبوده است.

موضوع دومی که از سوی این فعالان مطرح است بحث جذابیت قاچاق با توجه به نوسانات نرخ ارز بوده و باعث افزایش قیمت در ماه‌های اخیر شده است.

بحث دیگری که حوزه دام و دامداری با توجه به واردات گسترده گوشت به کشور با آن مواجه است، نبود مشتری برای دام‌های به بار نشسته دامداران است که این دام‌ها با توجه به قیمت بالاتر نسبت به گوشت‌های وارداتی و کاهش قدر خرید مردم در مواجهه با بازار بوده که این امر سبب افزایش شعله قاچاق در بین دامداران داخلی خواهد شد.

به گفته مسئولان مربوط، واردات گوشت دام به کشور به دلیل اختصاص نیافتن ارز ۴۲۰۰ تومانی و ترس از نبود مشتری برای این گوشت‌ها کند شده است.

حال با برگزاری جلسات متعددی که انجمن صنفی گاوداران با وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای مسئول داشته، قرار براین است که این وزارتخانه پیگیر آزاد سازی صادرات دام شود، اما همچنان خبری از آزاد سازی این صادرات به گوش نمی‌رسد.

خود تحریمی در بحث صادرات دام    

در این خصوص، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به این‌که ایران، دچار نوعی خود تحریمی در حوزه دام شده است، اظهار کرد: یکی از مسائلی که کشور با آن روبه‌رو است، بحث بخشنامه‌های داخلی و عدم توانایی مسئولان در بحث کنترل بازار بوده و به نحوی این عدم توانایی به صورت نوعی خود تحریمی نمود پیدا می‌کند.

سید احمد مقدسی، افزود: روند مذاکرات برای آزاد سازی صادرات دام بسیار کند پیش می‌رود و همچنان این موضوع در حال بررسی است.  

متضرر شدن دامداران از واردات گوشت به کشور

این فعال بخش خصوصی، گفت: با توجه به انباشت دام در مراکز پروش دام زنده کشور و عدم توانایی تولیدکنندگان در بحث کنترل جمعیت دام کشور و ممنوعیت صادرات این دام و همچنین واردات بی رویه گوشت به بازار داخلی راهی جز عرضه دام به صورت قاچاق برای دامداران باقی نگذاشته که این امر باعث هدر رفت سرمایه ملی خواهد شد.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده هر کیلو گوشت برای دامداران حدود ۳۱هزار و ۲۰۰ تومان بوده در حالی که قیمت خرید هرکیلو گوشت از این افراد به رقمی حدود ۲۵ هزار تومان رسیده که باعث متحمل شدن ضرر توسط این دامداران می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با اشاره به کشورهایی که می‌توانند بازار هدف دام ایرانی باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازارهای مناسب صادراتی مختلفی در دسترس ایران بوده که از جمله این بازارها می‌توان به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و همچنین کشورهای منطقه اوراسیا اشاره کرد.

نظر وزارت جهاد مثبت است

این فعال بخش خصوصی در انتها به نظر مساعد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات دام اشاره کرد و از پیگیری این وزارت خانه برای لغو این ممنوعیت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

حال با این تفاسیر باید دید این ممنوعیت چه زمان لغو شده و وزارت‌خانه‌های مربوطه چه برنامه‌ای برای آزاد سازی و کنترل بازار در مواجهه با صادرات دام خواهند داشت.

گفتنی است صادرات دام زنده از ابتدای خرداد ماه سال ۹۷ ممنوع شده که در حال حاضر این مسئله مشکلاتی برای دام و دامداران کشور ایجاد کرده و درهای قاچاق دام را بر روی افراد سودجو باز کرده است.

کد خبر: ۱٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سجاد IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      0 0
      خدا ازشون نگذره که مردم بدبخت کردن مخصوصا کسی که توجیح نیس سواد نداره که عرضه وتقاضا رو کنترل کنه