۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
خرد آسیایی جهت تزریق ثبات به نظم جدید جهانی؛ جایگاه قاره کهن در هندسه جدید
بازار گزارش می دهد؛

خرد آسیایی جهت تزریق ثبات به نظم جدید جهانی؛ جایگاه قاره کهن در هندسه جدید

وقتی جهان از کمبود روزافزون صلح، حکومت و امنیت رنج می‌برد، بی‌شک «لحظه آسیایی» امیدی را به کشورها برای تقویت همکاری‌ها و مقابله مشترک با مشکلات و چالش‌ها تزریق خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: جهان امروز از آرامش دور است. جامعه بین المللی در مواجهه با انتخاب زمان بین همبستگی و تفرقه و همکاری و تقابل، از آسیا انتظار دارد نقش رهبری را ایفا کند. کشورهای آسه آن به طور متوالی میزبان سه نشست مهم چندجانبه از جمله اجلاس سران آسه آن و نشست های رهبران در مورد همکاری آسیای شرقی، اجلاس سران گروه ۲۰ و نشست رهبران همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک هستند.

با برگزاری متوالی نشست آسه‌آن و نشست‌های رهبران درباره همکاری‌های شرق آسیا، اجلاس سران گروه ۲۰ و نشست رهبران همکاری های اقتادی آسیا - پاسیفیک ، «لحظه‌ای آسیایی» برای حکومت جهانی در کانون توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

وقتی جهان از کمبود روزافزون صلح، حکومت و امنیت رنج می‌برد، بی‌شک «لحظه آسیایی» امیدی را به کشورها برای تقویت همکاری‌ها و مقابله مشترک با مشکلات و چالش‌ها تزریق خواهد کرد. این واقعیت که کشورهای آسیایی می توانند مانند همیشه دوستی، اتحاد، منافع متقابل و نتایج برد-برد را حفظ کنند، تضمین اساسی برای تضمین ادامه نقش سازنده منطقه و کمک بیشتر به حکومت جهانی است.

از زمان پایان جنگ سرد، شرق آسیا، از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی و ۱۰ کشور آسه آن، نه تنها سریع ترین منطقه در حال رشد در جهان، بلکه امن ترین و آرام ترین منطقه بوده است. از سال ۱۹۹۱ تا به امروز، شرق آسیا ۳۰ سال است که شاهد هیچ گونه درگیری نظامی یا جنگ منطقه ای نبوده است.

این منطقه به یکی از سه مرکز مهم اقتصادی جهان در کنار اروپا و آمریکای شمالی تبدیل شده است. در طول ۳۰ سال گذشته، همکاری، باز بودن و همبستگی بین کشورهای آسیایی به یک نیروی محرکه استراتژیک مهم برای ثبات و رفاه شرق آسیا تبدیل شده است.

آسه آن به عنوان منسجم ترین سازمان منطقه ای، نقش سازنده ای در سیاست منطقه ای آسیا در دوران پس از جنگ سرد ایفا کرده است. آسه آن بر مرکزیت آسیایی تاکید دارد. در شرایطی که بازی سیاسی قدرت های اصلی اساساً تغییر نخواهد کرد؛ ایالات متحده همواره تلاش می کند تا بر نظم سیاسی و امنیتی منطقه تسلط یابد، آسه آن باید نقش سازنده ای در زمینه دیپلماتیک ایفا کند تا از اختلافات ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی جلوگیری کند.

همکاری در آسیا نیز یک عامل کلیدی برای ثبات در دریای چین جنوبی است. سال ۲۰۲۲ بیستمین سالگرد امضای بیانیه رفتار طرفین در دریای چین جنوبی است. چین و آسه‌آن در سال ۲۰۱۷ چارچوب رفتار در دریای چین جنوبی را تصویب کردند و در سال ۲۰۱۸ به متن پیش‌نویس مذاکره رسیدند.

به دلیل بیماری همه‌گیر، روند مذاکرات متوقف شده است. اما سازوکار چین و آسه آن در مورد مسائل دریای چین جنوبی، از جمله گفتگوها و مذاکرات COC، اعتماد متقابل سیاسی بین چین و کشورهای آسه آن را افزایش داده، گفت‌وگو و همکاری همه طرف‌های درگیر دراین آب‌ها را ارتقا داده و نقشی کلیدی در حفظ آن ایفا کرده است.

ثبات در دریای چین جنوبی همچنین یک محیط سیاسی مطلوب برای غنی سازی و بهبود مشارکت راهبردی جامع چین و آسه آن ایجاد کرده است. امروز، موضوع دریای چین جنوبی دیگر موضوع ساده ای برای حفظ ثبات نیست. این مهم بیشتر در مورد ترویج حاکمیت دریایی، حفاظت از محیط زیست و تبدیل آب ها به دریای صلح، دوستی و همکاری همه طرف ها است.

۲۰ سال پس از امضای بیانیه رفتار طرفین در دریای چین جنوبی به طور کامل ثابت کرده است که چین و کشورهای آسه آن اعتماد و خرد کامل برای رسیدگی به موضوع دریای چین جنوبی را دارند. رسیدگی صحیح به مسائل مشابه و پیشروی در عین حفظ وحدت، پایه‌هایی برای حصول اطمینان از ایفای نقش بیشتر منطقه آسیا در حکمرانی جهانی است.

به لطف تلاش های مشترک، چین و آسه آن روابط متنوع و قوی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را حفظ کرده اند و دیدگاه های مشترکی در مورد وضعیت بین المللی دارند. روابط چین و آسه آن که شاهد یکپارچگی عمیق در منافع امنیت و توسعه بوده است، به فعال ترین عامل حامی «لحظه آسیایی» برای حکومت جهانی تبدیل شده است.

با این حال، شایان ذکر است که زمانی که حکومت جهانی در «لحظه آسیایی» آغاز شد، ایالات متحده همچنان تلاش های خود را برای سرکوب و مهار چین افزایش می دهد و دیپلماسی منطقه ای ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورها نیز روند منفی را نشان می دهد.

به دنبال سیاست های آمریکا نظم منطقه‌ای در آسیا با وضعیت سختی روبه‌رو است که در آن تعداد کمی از کشورها تلاش می‌کنند تا تقابل بلوکی را ترویج کنند و قواعد اقتصادی و تجاری منطقه‌ای همکاری باز و آزاد را تضعیف کنند. در این زمینه، کشورهای آسیایی باید بسیار هوشیار باشند.

تغییرات و آشفتگی های کنونی در جهان به ویژه مستلزم «خرد آسیایی» برای ایجاد ثبات است و لازم است کشورهای آسیایی دست به دست هم داده و «راه حل های آسیایی» را ارائه دهند. تداوم اتحاد کشورهای آسیایی برای رویارویی مشترک با تغییرات عمیق قرن و عدم قطعیت های سیاسی و اقتصادی جهان نیز ماهیت ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی پیشنهاد شده توسط چین است.

کشورهای آسه آن به طور متوالی میزبان سه اجلاس بزرگ منطقه ای و بین المللی هستند که نقطه برجسته کشورهای آسیایی است که روح آسیایی همبستگی و کمک متقابل، خرد آسیایی هماهنگی و همزیستی و یادگیری متقابل تمدن ها را نشان می دهد. راه چندجانبه گرایی واقعی در این دوره، مشارکت راهبردی جامع چین و آسه آن و همبستگی کشورهای آسیایی گسترده تر، «لحظه آسیایی» حکمرانی جهانی را باشکوه خواهد کرد.

کد خبر: ۱۸۸٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha