۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
تنوع گونه‌های گیاهان دارویی در ایران| مشکلی در کشت نداریم
معاون وزیر جهادکشاورزی:

تنوع گونه‌های گیاهان دارویی در ایران| مشکلی در کشت نداریم

زنجان- معاون وزیر جهادکشاورزی به تنوع گونه‌های گیاهان دارویی در ایران اشاره کرد و گفت: ما مشکلی در کشت گیاهان دارویی نداریم وو نبود پالایشگاه‌های‌ گیاهان دارویی مانع رونق این ثروث نهفته  است.

به گزارش خبرنگار بازار، سیدمجتبی خیام‌نکویی شامگاه چهارشنبه در حاشیه افتتاح هفتمین دهکده منابع طبیعی و کشاورزی زنجان گفت: چشم‌انداز اجرایی سند الگوی کشت محصولات کشاورزی دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رسیدن به اقتدار غذایی است‌.

وی ابراز کرد: ابتدای انقلاب با جمعیت ۳۶ میلیون، ۳۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در کشور داشتیم، امروز با افزایش جمعیت کشور به ۸۵ میلیون نفر، میزان تولید در بخش کشاورزی به ۱۳۵ میلیون تن رسیده که حدود نیمی از این افزایش تولید ناشی از رسوخ دانش و فناوری به حوزه کشاورزی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: دستیابی به گونه‌های کم‌آب‌بر یکی از اساسی‌ترین مباحث در زمینه اصلاح الگوی کشت است و : ما مجموعه‌ای از گراس‌ها را در اختیار داریم که علاوه بر مناطق سردسیر در بسیاری از نقاط کشور می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و یک جایگزین مناسب برای علوفه باشد.

خیام نکویی تاکید کرد: میانگین سن نیروی کار در بخش کشاورزی کشور ۵۲.۸ سال است که با توجه به ضریب نفوذ تکنولوژی و صنعتی شدن کشاورزی به نیروی کار جوان تحصیل‌کرده ماهر و فنی بیش از هر زمانی نیازمندیم.

وی گفت: در حال حاضر ۴۲ هنرستان کشاورزی در سراسر کشور وجود دارد و در مجموع در سراسر کشور یک هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در این هنرستان‌ها هر سال ورودی داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به راه‌اندازی و فعالیت ۴۲ هنرستان اشاره کرد و افزود: تدوین و ابلاغ سند الگوی کشت در شهریور امسال در کشور رخ داد. جهادکشاوزی تنها متولی تولید غذا نیست.

خیام نکویی به تنوع گونه‌های گیاهان دارویی در ایران اشاره کرد و بیان داشت: ما مشکلی در کشت گیاهان دارویی نداریم.

وی افزود: وجود دو هزار و ۲۰۰ گونه کاملا اقتصادی و وجود گیاهان بخصوص می‌تواند جایگزین بخشی از صادرات نفت در کشور شود و نبود پالایشگاه‌های‌ گیاهان دارویی مانع رونق این ثروث نهفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ابراز کرد: مردم استقبال خوبی از گیاهان دارویی دارند زمینه مطلوبی برای محققان این زمینه فراهم شده است، آمادگی حمایت از مقاله‌ها دانش فنی وتجاری در رابطه با دانش استخراج و کشت گیاهان دارویی را داریم.

خیام نکویی یاد آورشد: کشت آزمایشی برخی از محصولات تراریخته که پیش از این در کشور انجام می‌شد، متوقف شده است و مجوزی صادر نمی.‌شود وتنها در ابعاد ازمایشگاهی و دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی این امر صورت می‌گیرد.

وی گفت: سالانه نزدیک به ۷۲ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و یکی از اهداف اجرای الگوی کشت کاهش میزان آب مصرفی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: متاسفانه امروز ۹۰ درصد روغن کشور وارد می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد آن تولید داخل است.

کد خبر: ۱۸۸٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha