۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
ایجاد زیرساخت های تولید در همدان اولویت قرار گیرد | لزوم دقت نظر در مصوبات ستاد تسهیل
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ایجاد زیرساخت های تولید در همدان اولویت قرار گیرد | لزوم دقت نظر در مصوبات ستاد تسهیل

همدان - زارعی، مدیر شهرک صنعتی «بهاران» استان همدان گفت: ایجاد زیرساخت‌های تولید، اشتغال و کارآفرینی در راستای توسعه اقتصاد استان همدان چندان موردتوجه مسئولان قرارنگرفته است.

علیرضا زارعی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کارآفرینان باید با مجموعه اداره استان هماهنگ باشند تا بتوانند تولید را در استان پیش ببرند، گفت: طبق تجربه‌ای که در ۴۷ سال صنعتگری به‌دست آورده‌ام متوجه شده‌ام که باید تولیدکننده‌های واقعی و آنها که کننده کار هستند از بقیه تولیدکنندگان تفکیک شوند و استان روی آنها سرمایه‌گذاری کند.

وی بابیان اینکه اگر دولتمردان به این موضوع توجه ویژه داشته‌باشند کارآفرینان و تولیدکنندگان به‌راحتی می‌توانند در استان ادامه کار بدهند، گفت: دستِ‌کم گرفتن این موضوع توسط دولتمردان یک مشکل برای تولیدکننده‌ها به‌حساب می‌آید ضمن اینکه تعدادی تولیدکننده فعال وجود دارند که شناخته‌شده نیستند اما توانمندی بالایی دارند که باید شناسایی شوند و این وظیفه دولت است.

زارعی بابیان اینکه تاکنون تامین و ایجاد زیرساخت جزو مهمترین اولویت‌های استان برای توسعه کارآفرینی و تولید نبوده است، گفت: چند سال است که شهرک صنعتی بهاران راه ورودی ندارد و برای رفتن به این شهرک باید از میدان شهید زارعی (ورودی شهر بهار) دور بزنیم و حتی تا چند وقت پیش آسفالت ورودیِ شهرک بهاران آنقدر نامناسب بود و دست‌انداز داشت که برای تردد دچار مشکل می‌شدیم.

مگر تأمین زیرساخت وظیفه تولیدکنندگان است

مدیر شهرک صنعتی «بهاران» استان همدان بابیان اینکه چرا باید شهرکی که ۳۰۰ واحد تولیدی در آن مستقر است راه ورودی نداشته باشد؟ گفت: وقتی هم پیگیری می‌کنیم می‌گویند خودتان برای تأمین هزینه‌های ساخت زیرگذر ورود به شهرک کمک کنید اما مگر تأمین زیرساخت وظیفه تولیدکنندگان است؟

زارعی بابیان اینکه وظیفه ما راه‌اندازی کارخانه است، گفت: حدود ۱۵ سال است که این راه ورودی به دلایلی ساخته نشده در صورتی که این واحدها مشتریان زیادی از سایر استان‌ها دارند و زمان مراجعه به‌راحتی مسیر را پیدا نمی‌کنند و مدام به دردسر می‌افتیم.

ایجاد زیرساخت‌های تولید و اشتغال و کارآفرینی برای توسعه اقتصاد و استان چندان موردتوجه مسئولان قرارنگرفته است

وی بابیان اینکه ما مشتریان خارجی به واحدهای مستقر در این شهرک می‌آوریم و نداشتن راه ورودی جلوه خوبی ندارد، گفت: این تنها یک مشکل زیرساختی است که مثال زدم اما مسائلی از این دست نشان می‌دهد که ایجاد زیرساخت‌های تولید و اشتغال و کارآفرینی برای توسعه اقتصاد و استان چندان موردتوجه مسئولان قرارنگرفته است.

مدیر شهرک صنعتی «بهاران» استان همدان بابیان اینکه به‌نظرم از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی گرفته تا مسئولان و کارشناسان دولتی همه دلمان برای کشورمان می‌تپد و خواهان توسعه و رشد هستیم پس باید دور یک میز بنشینیم و با جدیت دنبال حل مشکلات و راهکارهای عملی باشیم، گفت: وقتی نمایشگاه‌های صنعتی که در کشورهایی مانند آلمان، چین و ترکیه برگزار می‌شود و برای بازدید می‌رویم، می‌بینیم که ما هم توانایی‌های آنچنانی داریم و تولیدکننده و صنعتگران در آن سطح و حتی بالاتر هم داریم اما باید راه برای فعالیت آنها هموار شود و مورد حمایت معنوی دولت قرار بگیرند.

مصوبات ستاد تسهیل با برنامه‌ریزی و دقت بیشتری همراه باشد

زارعی در ادامه بااشاره به اینکه در ستاد تسهیل و مصوبات آن هم یکسری موارد که تولید استان را متضرر می‌کند وجود دارد، گفت: به‌نظر می‌رسد مصوباتی که از این جلسات می‌گذرد باید با برنامه‌ریزی و دقت بیشتری همراه باشد.

وی بابیان اینکه بعضی از تولیدکنندگان که به این ستاد مراجعه می‌کنند شاید واقعا کننده کار نباشند اما از تسهیلات استفاده می‌کنند، گفت: تعدادی از آنها به این دلیل با مشکل مواجه شده‌اند که نمی‌توانند واحد خود را بچرخانند و با حضور در ستاد تسهیل و گرفتن مصوبه برای حل مشکل خود فقط زحمت استان و دولتمردان را در آینده بیشتر می‌کنند؛ پس به‌نظرم باید مدیریت بیشتری در این بخش صورت بگیرد.

وی بابیان اینکه باید مسئولان با دید دیگری تولید استان و فعالان در این بخش را ببینند و البته بدانند که همه نمی‌توانند تولیدکننده باشند، گفت: در بعضی موارد سرمایه کشور و استان از دست رفته درصورتی که اگر یکسری رفتارها و حمایت‌ها از سوی دولت صورت بگیرد مانند معافیت‌های مالیاتی که قانون آن هم تصویب شده اما انجام نمی‌شود، تولیدکنندگان به کارشان دلگرم‌ شده و با اطمینان بیشتری کار می‌کنند.

واحدهایی که با بخش‌های دولتی کار می‌کنند و محصولشان را برای دولت تولید می‌کنند در مواردی به‌راحتی و به‌سرعت به پولشان نمی‌رسند و معمولا ماه ها و حتی سال‌ها از دولت طلبکار می‌مانند

مدیر شهرک صنعتی «بهاران» استان همدان در ادامه بابیان اینکه مسئله دیگر اینکه واحدهایی که با بخش‌های دولتی کار می‌کنند و محصولشان را برای دولت تولید می‌کنند در مواردی به‌راحتی و به‌سرعت به پولشان نمی‌رسند و معمولا ماه ها و حتی سال‌ها از دولت طلبکار می‌مانند، گفت: چرا دولت باید کالا یا خدماتی بگیرد و بعد از مدت‌ها پول آن را بدهد؟

وی بابیان اینکه این رفتار ضربه مهلکی است که از طرف دولت به بخش خصوصی می‌خورد، گفت: پرداخت پول بخش خصوصی بعد از یک یا دو سال و یا حتی بعد از دو ماه علاوه بر اینکه دست تولیدکننده را برای ادامه تولید می‌بندد ارزش پول را کم می‌کند و تولیدکننده نه تنها به سود نمی‌رسد بلکه با زیان مواجه می‌شود.

زاعی بابیان اینکه از طرفی گاهی هم وقتی تسهیلاتی به تولید می‌دهند در زمان کوتاهی بازپرداخت آن شروع می‌شود، گفت: به‌عنوان مثال بلافاصله بعد از اینکه موادی که تولیدکننده سفارش داده به دستش می‌رسد قسط اول آن سر می‌رسد د حالی که بعضی صنایع به سرعت به مرحله تولید می‌رسند و بازپرداخت را سریع می‌توانند آغاز کنند اما بعضی صنایع ممکن است بعد از دو سال به مرحله تولید برسند؛ پس باید دولت این موارد را از هم تفکیک کند و زمان بازدهی واحدها را در تسهیلات و بازپرداخت آن درنظر بگیرد.

وی بابیان اینکه بارها این مشکلات را مطرح کرده‌ایم اما تاامروز حل نشده است، گفت: امیدواریم در آینده روال درست‌تری به تولید و کارآفرینی داده شود.



کد خبر: ۱۸۸٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha