۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
آغاز صادرات آفت‌کش‌ها برای اولین بار از کشور
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد

آغاز صادرات آفت‌کش‌ها برای اولین بار از کشور

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: صادرات آفت‌کش‌ها برای نخستین بار امسال از کشور آغاز می‌شود.

به گزارش بازار، شاهپور علائی‌مقدم در حاشیه بازدید وزیر کشاورزی ونزوئلا از شرکت و کارخانه شیمیایی و صنعتی فارد، گفت: آفت‌کش‌ها در همه دنیا یک تکنولوژی هستند و نباید به آنها فقط به شکل کالا نگاه کرد. آفت‌کش‌ها دارای تکنیکی هستند که روز به روز عوض می‌شوند.

وی افزود: در دنیا حدود ۱۱۰۰ آفت‌کش کم‌خطر به ثبت رسیده و در کشور ما نیز ۴۷۰ آفت‌کش ثبت شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که صادرات آفت‌کش‌ها برای اولین بار امسال از کشور شروع می‌شود، گفت: امکان ترانزیت و صادرات آفت‌کش‌ها از کشور فراهم شده است. قبلاً به دلیل ارز ۴۲۰۰ تومانی امکان صادرات آفت‌کش‌ها وجود نداشت و امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی نیز نبود، اما در حال حاضر هم وارد کنندگان و هم تولیدکنندگان می‌توانند آفت‌کش‌ها را صادر کنند.

علائی‌مقدم با اشاره به این که کشورهای مقصد صادراتی، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا هستند، گفت: تولید آفت‌کش‌ها نیز به صورت فراسرزمینی در دستور کار خواهد بود. ظرفیت تولید آفت‌کش در کشور ۴۰۰ هزار تن است در صورتی که نیاز به کشور ۳۵ هزار تن است این یعنی ظرفیت بسیار زیادی در کشور وجود دارد.

ویلمار کاسترو آلفردو سوتلدو وزیر کشاورزی ونزوئلا نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به مقاومت و پایداری دو ملت جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در مقابل تحریم‌های ظالمانه، بر لزوم توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور در زمینه‌های کشاورزی تاکید کرد و گفت: همچنان که تاکنون در مقابل همه تهدیدات مقاومت کرده‌ایم با اتحاد و انتقال تجربیات و دانش فنی برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان این که ایران به ظرفیت‌های خوبی در تولید آفت‌کش‌های شیمیایی دست یافته است، اظهار کرد: در تولید و تامین آفت‌کش‌های کشاورزی کشور ونزوئلا از پتانسیل شرکت‌ها و کارخانجات تولید کننده سموم کشاورزی ایرانی بهره خواهیم گرفت و زمینه صادرات یا تولید فراسرزمینی آفت‌کش‌ها و بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی متخصصان ایرانی را فراهم خواهیم کرد.

بنابر این گزارش، وزیر کشاورزی کشور ونزوئلا و هیات همراه در سفر به ایران، از واحدهای فرمولاسیون و تولید انواع سموم دفع آفـات نباتی و کودهای شیمیایی مایع شرکت و کارخانه شیمیایی و صنعتی فاراد بازدید کردند.

این بازدید در راستای امضای قرارداد و تفاهم‌نامه‌های صدور خدمات فنی- مهندسی و انتقال تکنولوژی بین ایران و ونزوئلا، با توجه به اهمیت تعاملات تجاری با هدف توسعه صادرات و واردات محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، با هدف عرضه توانمندی‌های کشورمان در زمینه تکنولوژی تولید آفت‌کش‌های شیمیایی در داخل کشور انجام شد.

کد خبر: ۱۸۸٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha