۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
تک نرخی نبودن ارز باعث ایجاد رانت می شود
یک فعال اقتصادی:

تک نرخی نبودن ارز باعث ایجاد رانت می شود

گرگان_افتخارالدین، عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور آبزیان کشور گفت: عدم ثبات در بازار ارز و تک نرخی نبودن آن، باعث ایجاد امضاهای طلایی، رانت و فساد در بازار می شود.

رضا افتخارالدین در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کیفیت و بهره وری بالا باید اولویت تولید باشد تا رقابت در بازار برقرار شود اما با قیمت گذاری دستوری نمی توان در این فرآیند موفق بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور آبزیان کشور افزود: تا سال ۹۸ که ارز تک نرخی بود تمامی فرایند تولید، واردات، صادرات و مصرف یکنواخت و دارای ثباتی متناسب و بر اساس رقابت در حال انجام بودند، اما با چندنرخی شدن ارز فضا برای حضور دلالان باز شد.

وی بیان کرد: عدم ثبات در بازار ارز و تک نرخی نبودن آن باعث بوجود آمدن امضاهای طلایی، رانت و فساد در بازار کشور شد.

افتخار الدین با بیان این موضوع که دولت باید از بخش تولید و صنایع حمایت کند تا رقابت بین واردکننده، صادرکننده و مصرف کننده ایجادشود، یادآورشد: تمرکز بر ارتقای کیفیت و افزایش میزان بهره وری در تمامی بخش ها باید اولویت قرار بگیرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور آبزیان کشور ادامه داد: دخالت های لحظه ای در قیمت گذاری، صنایع و واحد های تولیدی را با چالشی جدی روبه رو کرده است.

به گفته این فعال اقتصادی، آزادسازی نرخ ارز اقدامی بسیار مناسب بود که مانع گسترش فساد در بازار شد و جلوی حجم عظیمی از قاچاق محصولاتی مانند مرغ را گرفت.

افتخارالدین با اشاره این نکته که در سال زراعی جدید محصولات جایگزین خوراک دام و طیور تولید شده، اظهارکرد: مرغداران برای خوراک مرغ های خود از این محصولات استفاده می کنند و میزان استفاده آنها از خوراک آماده طیور، افت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اگر دولت زیرساخت های صادرات فراهم کنند می توان افت درآمد را در کارخانه های تولید خوراک دام جبران کرد و گردش کار را در این صنایع ادامه داد.

کد خبر: ۱۸۸٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha