۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۴
 دلیل فروپاشی یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان

دلیل فروپاشی یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان

صرافی ارز دیجیتال FTX به جای آنکه طبق پیش بینی‌ها راهی ایمن، قابل اعتماد و نوآورانه برای تجارت رمزارز باشد یک بحران مالی به راه انداخته است.

به گزارش بازار، به نظر می رسد FTX نمونه ی درخشانی از صرافی رمزارز باشد که همه کار را به درستی انجام می دهد. این صرافی که توسط سام بنکمن فراید (میلیاردر آمریکایی که بسیاری معتقدند نابغه نسل است) اداره می شود، شانه به شانه نمایندگان کنگره آمریکا خواستار رهبری نظارتی براین بازار شد و اصرار داشت که FTX و شرکت های وابسته، رمز ارزها را وارد جریان اصلی اقتصاد نماید.

آن‌ها میلیون‌ها دلار را صرف تبلیغ در مسابقه سوپرجام کردند که رمزارز را با چرخ و لامپ مقایسه می‌کرد و از مشتریان می‌خواست فرصت بزرگ بعدی را از دست ندهند و از FTX به‌عنوان روشی ایمن و آسان برای ورود به حوزه رمزارز یاد کنند. در طول رکود رمزارزها طی سال گذشته، بانکمن فراید به دلیل تزریق مقدار قابل توجهی وجه نقد به شرکت های فعال در زمینه رمزارز که در حال دست و پا زدن برای بقا بودند با جی پی مورگان مقایسه شد. اما طی یک هفته، امپراتوری بانکمن فراید سقوط کرد.

ترازنامه فاش شده ازشرکت Alameda Research(شرکت بازرگانی متعلق به بانکمن فرید) نشان داد که بخش عظیمی از دارایی‌های Alameda به توکن‌هایی که خود FTX تولید کرده‌اند، اختصاص دارد. پیش از این آشکار شده بود که FTX و Alameda به شدت در ارتباط با هم قرار دارند، اما شواهد محکمی در خصوص این ارتباط وجود نداشت و نهادهای نظارتی هیچ اقدامی برای بررسی این روابط انجام نداده بودند.

پس از افشای این موضوع و زمانی که بانکمن فراید اعلام نمود که سهام بایننسی که دراختیار FTX است را به فروش می رساند، بایننس(بزرگ ترین رقیب FTX) نیز اعلام کرد که مقدار قابل توجهی از توکن های FTX باقیمانده از سال ۲۰۲۱ را به فروش خواهد رساند.

بایننس، نگرانی عمومی از ثبات FTX را اضافه کرد و باعث افت ناگهانی قیمت توکن FTX شد و مشتریانی که وجوه خود را در صرافی نگه می داشتند، بانک را تحت فشار قرار دادند. ظرف چند روز، بانکمن فراید با بایننس تماس گرفت تا درخواست کمک مالی کند. بایننس قبل از اینکه از فروش توکن های FTX عقب نشینی کند، به شواهدی مبنی بر استفاده نادرست از وجوه شرکت و سایر موارد نادرست که در فرآیند بررسی دقیق آنها ظاهر شده بود دست یافت و دوباره برفروش توکن های FTX تاکید کرد. روز جمعه، FTX اعلام ورشکستگی کرد و بانکمن فراید استعفا داد.

دسته گلی که بنکمن فرید به قول خودش به آب داده، کم کم درحال آشکارشدن است. الکساندرا اسکاگز، روزنامه‌نگار فایننشال تایمز، روز پنجشنبه نوشت که تداوم این مشکلات از باور قطعی فردی است که پلتفرمی محبوب در تجارت اداره می کند.

وال استریت ژورنال گزارش داده که ممکن است بانکمن فراید بخش قابل توجهی از دارایی‌های مشتریان FTX را به Alameda وام داده، استراتژی‌های معاملاتی پرخطر آن‌ها را تامین مالی کرده است. بانکمن فراید در بازی سریع و آزاد با وجوه مشتریان و چاپ پول از طریق توکن های صرافی خود آنقدر موفق بود که به نظر می رسید معتقد است می تواند این کار را برای همیشه انجام دهد.

با این حال، همچون بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه ارزرمز، خانه پوشالی FTX بر پایه باور عمومی ساخته شده بود. هنگامی که این باور به دنبال افشای ترازنامه و فروش بایننس شروع به فروپاشی کرد، هیچ چیز نتوانست جلوی مارپیچ ناگهانی و فاجعه بار آن را بگیرد.

پس لرزه های فروپاشی FTX طولانی و ویران گر خواهد بود. مانند سونامی پس از زلزله، شکست بازیگر اصلی در صنعت رمزارزها به بیرون بازتاب می‌یابد و سایر سرمایه‌گذاران را با قرار دادن در روبروی FTX و Alameda تحت فشار قرار می دهد. هر گونه شکست بعدی باعث تشدید سونامی و سرایت آن می شود.

در بهار و تابستان با شکست پروژه‌هایی از جمله Terra/Luna، Three Arrows Capital، Celsius و Voyager، پیش‌ پرده ی کوچکی از این نمایش تماشا کردیم. صنعت رمزارز هنوز از این شکست‌ها به خود می‌پیچد و بسیاری از مردم یا پول‌های خود را از دست داده اند یا پولی که به آن شرکت‌ها سپرده‌اند در حین انجام مراحل ورشکستگی قفل شده است.

FTX هر یک از این پروژه‌ها را تحت الشعاع قرار داده و سرایت این شکست ها بسیار بیشتر خواهد شد. صنعت رمزارز در مسیر سختی قرار دارد و درس هایی که آنها می آموزند دردناک خواهد بود.

در این میان، نهاهای نظارتی و قانون‌گذاران به‌تازگی شاهد سقوط یک صرافی‌ هستند که به دلیل تقلب و سوء‌عمل ادعای سقوط می کند درحالی که پیش از آن معتقد بودند این صرافی رمزارز با ثبات و به خوبی اداره می‌شود (صرافی که مدیر آن تنها چندهفته قبل به آنها در مورد سیاست‌گذاری توصیه می‌کرد). این نمونه ای است که مطمئناً در ذهن آنها باقی خواهد ماند، زیرا آنها با مسائل مربوط به حمایت از مصرف کننده و سرایت به سیستم مالی سنتی در ماه ها و سال های آینده دست و پنجه نرم می کنند.

کد خبر: ۱۸۸٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha