۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
اجرای الگوی کشت یک موضوع حاکمیتی است؛ وزارت نفت و نیرو پای کار بیایند
رئیس نظام صنفی کشور در گفتگو با بازار:

اجرای الگوی کشت یک موضوع حاکمیتی است؛ وزارت نفت و نیرو پای کار بیایند

پیشه ور رئیس نظام صنفی با بیان اینکه اجرای الگوی کشت موضوعی حاکمیتی است و همه باید پای کار بیایند، گفت: کشاورز به دنبال منافع اقتصادی خود است، لذا باید با ارائه مشوق هایی آنها را ترغیب به مشارکت کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: از جمله مباحث مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی پیش رو، طرح الگوی کشت است که بر این اساس گفته می شود در صورتی که این طرح به درستی اجرایی شود بخش کشاورزی کشور به خصوص در حوزه زراعت ساماندهی می شود و مانند سالهای قبل شاهد هدررفت محصولات به دلیل تولید بیش از اندازه و نداشتن تقاضا و همچنین شاهد کمبودهای احتمالی برخی محصولات و افزایش غیرمنطقی قیمتها نخواهیم بود. با این وجود در خصوص اجرای طرح الگوی کشت بسیاری از فعالان معتقدند تنها در حد حرف است و زمینه سازی های لازم برای اجرای آن از سوی بخش دولت انجام نشده است.

هزینه آب کشاورزانی که در طرح الگوی کشت مشارکت دارند با نصف بقیه کشاورزان باشد

قاسم پیشه ور، رئیس نظام صنفی کل کشور نیز معتقد است اگرچه تعیین و اجرای الگوی کشت در همه کشورها متداول است اما ما در ایران دیر هنگام اقدام کردیم. به عبارت دیگر در حالی که ۳۰ تا ۴۰ سال پیش الگوی کشت مطرح شده اما همه فکر می کردند که این وظیفه یک وزارتخانه است در حالی که بحش اجرای الگوی کشت یک موضوع حاکمیتی است و همه نظام باید پای کار بیاید.

پیشه ور به بازار گفت: در حقیقت برای اجرای الگوی کشت همه باید وارد شوند؛ به این معنا که وزارت نیرو در حوزه آب، وزارت نفت در حوزه تامین سوخت و وزارت جهاد نیز در حوزه تولید باید پای کار بیاید.

وی با بیان اینکه دولت نیز خود متولی امر است، افزود: در استانها نیز استاندار متولی است و لذا همه مدیران و متولیان باید پای کار بیایند تا این طرح محقق شود.

اجرای موفق طرح الگوی کشت در گروی پای کار آمدن همه بخش ها و همچنین تامین مسائل اقتصادی کشاورزان است

پیشه ور در خصوص میزان همراهی وزارتخانه های مربوطه از جمله نیرو و نفت گفت: یکسری جلسات با همراهی وزارت خانه های مربوطه برگزار شده و توافقاتی هم صورت گرفته اما باید تسهیلات ویژه ای بگذارند تا به معنا واقعی این طرح اجرا شود. به عنوان مثال هزینه آب کشاورزانی که در حوزه کشت قراردادی وارد شده است باید ۵۰ درصد پایین تر از بقیه باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در این مسیر مشوق هایی نیاز است، گفت: تدارک دیدن یکسری مشوق ها به این دلیل ضروری است که کشاورز تغییر کشت بدهد و به عنوان مثال از کشت هندوانه دست بکشد و به جای آن دانه های روغنی بکارد.

گندم، برنج و دانه های روغنی؛ اصلی ترین کشت ها در طرح الگوی کشت

وی ادامه داد: از سوی دیگر تغییر کشت ممکن است با یکسری کاهش درآمدها همراه باشد چون ممکن است کشاورز از کشت یک محصول با درآمد بالا دست بکشد و کشت دیگری که دولت خواسته است را اجرا کند. بنابراین مبلغی را هم باید دولت تخصیص بدهد که کسری های درآمدی را جبران کند.

پیشه ور خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که کشاورز به دنبال مسائل اقتصادی خود است و لذا تاکید کشاورز بر این است که چه محصولی بکارد که پول بیشتری عایدش شود.

رئیس نظام صنفی کشور در پاسخ به این سوال که کدام محصولات در الگوی کشت بیشتر مورد تاکید است، گفت: چون بحث آب در این میان مطرح است، استان به استان فرق می کند. با این وجود اولویت اول گندم، برنج و دانه های روغنی است. از سوی دیگر در برخی استانها نیز روی کشت چغندرقند و زعفران تاکید است.

پیشه ور در پایان تاکید کرد: باز هم تاکید می کنیم که کشاورز مسائل اقتصادی خود را در نظر می گیرد بنابراین اگر دولت در پی اجرای درست الگوی کشت است باید منافع اقتصادی کشاورزان را در نظر بگیرد و از طریق یکسری مشوق ها کشاورزان را به همراهی در این راه جذب کند.

کد خبر: ۱۸۷٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha