۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
تامین پساب و چالش‌های صنعت در استان سمنان| تانکرهای آب مقابل شهرک‌صنعتی صف کشیدند
بازار گزارش می‌دهد؛

تامین پساب و چالش‌های صنعت در استان سمنان| تانکرهای آب مقابل شهرک‌صنعتی صف کشیدند

سمنان- راهکارهای تامین آب صنایع در استان سمنان همواره مورد بحث است اما مسئولان متفق القول، استفاده از پساب را بهترین و مناسب‌ترین راه تامین آب می‌دانند.

بازار، گروه استان‌ها: تامین آب یکی از مهمترین دغدغه‌های واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان است واحدهایی که این روزها بسیاری‌شان با تانکر آبرسانی شده و در برخی شهرها مانند شاهرود در شهرک صنعتی آب شرب با دبه و پشت وانت حمل می‌شود.

بسیاری کارشناسان و تولیدگران اعتقاد دارند که این شایسته و زیبنده استان صنعتی مانند سمنان نیست استانی که بزرگترین تولید کننده قطعات خودرو، اتوبوس، داروهای دامی، فرآوری معدنی و ... است و سبب می‌شود تا رغبتی برای اجرای سرمایه‌گذاری جدید در این استان باقی نماند.

تامین پساب و چالش‌های صنعت در استان سمنان | تانکرهای آب مقابل شهرک‌صنعتی صف کشیدند

آب برای چمن هست برای صنایع خیر

کم آبی همین تولید فعلی در استان سمنان را هم با مخاطره روبرو کرده چه برسد به اینکه بخواهیم به فکر ایجاد سرمایه‌گذاری جدید باشیم سرمایه گذاری که با خودش بتواند سرمایه بیاورد تا صرف تولید کند اما بخش عمده آن را باید برای تامین آب بپردازد.

تامین آب یکی از مهمترین دغدغه‌های واحد های صنعتی و تولیدی استان سمنان است

واحدی مسئول یکی از واحدهای صنعتی استان سمنان در گفتگو با بازار، با بیان اینکه کمبود آب سبب شده تا بعضاً با تانکر آب تهیه کنیم که آن هم اولاً همیشه میسر نیست ثانیاً به هزینه‌هایمان افزوده است، گفت: کارخانه تراشکاری نیاز آبی نسبتاً بالایی دارد و ما نمی‌توانیم مدام از تانکر استفاده کنیم.

این در حالی است که رمضانی از صنعت گران استان سمنان با بیان اینکه پساب برای استفاده از فضای سبز استفاده می‌شود اما برای صنعت خیر، تاکید کرد: ما از مسئولان خواسته‌ایم که توضیح دهند چطور می‌شود آب غیرقابل شرب و پساب برای چمن‌های شهرک صنعتی وجود دارد اما برای کارخانه‌هایش نه؟ اگر آب غیرقابل شرب وجود دارد چرا به شرکت‌های صنعتی نمی‌دهند اگر ندارد چرا به چمن‌ها می‌دهند؟

اقدامات خوبی شده است

استاندار سمنان در گفتگو با بازار ضمن بیان اینکه ستاد تخصصی مدیریت مصرف آب و سوخت واحدهای صنعتی و تولید تشکیل شود، می‌گوید: اصلاح فاضلاب و تامین آب برای شهرک‌های صنعتی از جمله اقدامات خوب صورت گرفته توسط شرکت شهرک‌های صنعتی برای رفع کمبودهای صنعتکاران است.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه تامین و خرید آب برای شهرک‌های صنعتی می‌تواند بخشی از نیاز واحدهای صنعتی را کاهش دهد اما بازهم باید چاره اساسی‌تری صورت داد، ابراز کرد: درخواست ما این است که به روند تصفیه خانه و استفاده از پساب برای صنعت، سرعت داده شود.

تامین پساب و چالش‌های صنعت در استان سمنان | تانکرهای آب مقابل شهرک‌صنعتی صف کشیدند

آبرسانی با تانکر

رئیس اتاق بازرگانی سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه برخی واحدهای صنعتی ما با تانکر آبرسانی می شود و این زیبنده و شایسته نیست، گفت: باید بتوان مشکلات آب مورد نیاز صنایع را حل کرد.

کمبود آب سبب شده تا بعضاً با تانکر آب تهیه کنیم

علی اصغر جمعه ای با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان برای تامین آب اقدامات خوبی را صورت داده اما باید به سمت استفاده از پساب برای صنعت برویم، ابراز کرد: آبرسانی به واحدهای صنعتی سبب رونق تولید و سرمایه‌گذاری می شود.

وی با بیان اینکه کمبود آب در صنعت استان سمنان جدی است، افزود: اینکه امروز بسیاری واحدهای صنعتی ما با تانکر آبرسانی می شود با شعار رشد اقتصادی ۸.۶ درصدی مورد مطالبه دولت و حمایت از تولید همخوان نیست لذا برای تامین آب مورد نیاز صنعت استان سمنان مدت ها گفتگو کردیم که بتوانیم تامین آب پایدارتری را برای صنعت داشته باشیم.

پساب به کویر می رود

رئیس اتاق سمنان با بیان اینکه مقداری آب برای صنعت تامین شده اما عمده مطلب این است که از پساب هایی که به کویر هدر می‌رود استفاده شود، ابراز کرد: از شورای شهر و شهرداری سمنان که متولی امر هستند می خواهیم تا مقابل این هدر رفت آب گران‌بها را به سمت کویر بگیرند.

جمعه ای با بیان اینکه در صورتی که آب توسط تصفیه خانه به پساب مورد نیاز صنعت بدل شود، نقداً توسط شهرک‌های صنعتی خریداری خواهد شد، افزود: پساب همین حالا مشتری ویژه دارد و فقط کافی است که تصفیه خانه و اقدامات دیگر صورت گیرد.

همه چیز درباره فاضلاب و پساب

علی اکبر باغبان مدیر طرح جمع آوری فاضلاب شهری سمنان از تامین آب مورد نیاز صنعت شهرستان توسط پساب فاضلاب شهری خبر داد و در گفتگو با خبرنگار بازار، اعلام کرد: ۸۰ کیلومتر دیگر از مسیر انتقال فاضلاب باقی است.

باغبان با بیان اینکه طرح فاضلاب سمنان مجموعاً ۲۳۰ کیلومتر است که طی سنوات قبل بخشی از آن توسط شرکت آبفای سمنان انجام شده است، ابراز کرد: این طرح در زمره پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان سمنان محسوب می‌شد تا اینکه برای تکمیل آن تصمیمات خوبی اخذ شده است.

وی با بیان اینکه نصب ۳۷ هزار انشعاب به همراه تکمیل مسیر لوله‌گذاری می‌تواند طرح را تکمیل کند، تاکید داشت: پس از اتمام طرح، فاضلاب شهر سمنان به وسیله خطوط انتقال به سمت تصفیه خانه‌ای که در جنوب شهر سمنان ایجاد شده منتقل و سپس تصفیه می‌شود.

تامین پساب و چالش‌های صنعت در استان سمنان | تانکرهای آب مقابل شهرک‌صنعتی صف کشیدند

تامین آب برای شهرک‌های صنعتی استان سمنان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان نیز با بیان اینکه ۵۷ لیتر بر ثانیه به منابع تامین آب صنایع در شهرک‌های صنعتی سمنان اضافه شد، گفت: این اقدام در راستای ارتقای ظرفیت آبرسانی به شهرک‌های صنعتی استان و کمک به تولید صورت گرفته است.

شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان برای تامین آب اقدامات خوبی را صورت داده اما باید به سمت استفاده از پساب برای صنعت برویم

محمدرضا باقری با بیان اینکه مشکل کم آبی در بین صنایع استان جدی است، بیان کرد: استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرک‌های صنعتی استان سمنان از راهبردهای مهم برای جبران بخشی از آب غیر قابل شرب مورد نیاز در شهرک‌های صنعتی استان است.

سهم اندک صنعت از آب گران بهای استان سمنان

علی تشنه دل رئیس سازمان صمت استان سمنان چندی قبل در گفتگویی با بازار اعلام کرده بود که سهم صنعت از آب استان سمنان بسیار کم است، امروزه میانگین سهم صنعت از آب در کشور شش درصد است اما در استان سمنان چهار درصد و این نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم در زمینه ارتقای سهم صنعت از آب استان موفق عمل کنیم. اشاره رئیس صمت استان سمنان به سهم ۹۰ درصدی آب کشاورزی و شش درصدی شرب است که این سیاست نادرست و عدم تغییر در آن، بسیاری از کلافه کرده است.

دولت حاضر نیست سهم کشاورزی را کاهش دهد و برای آن برنامه ای هم ندارد از سوی دیگر کشاورزی استان روز به روز به سمت محاق حرکت کرده و کم بازده‌تر می‌شود. حال باید دید که آیا مسئولان می‌توانند پساب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی را در زمان کوتاهی تصفیه و به آنها تحویل دهند یا خیر؟ و سوال مهمتر اینکه آیا این پساب قرار است تنها به شهرک صنعتی شهرستان سمنان اختصاص یابد یا دیگر نقاط استان نیز از آن بهره‌مند خواهند شد؟

کد خبر: ۱۸۷٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha