۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
تدابیر سازمان شیلات کشور برای افزایش تولید
رئیس سازمان شیلات ایران مطرح کرد

تدابیر سازمان شیلات کشور برای افزایش تولید

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: سالانه ‌یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن در شیلات تولید داریم که بعد از انقلاب بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش بازار، حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات کشور با بیان اینکه صنعت شیلات در کشور قدمت ۷۰ ساله دارد، گفت: بیش از ۹۰ درصد تولیدات این صنعت مربوط به بعد از انقلاب است و امروز ‌یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن در شیلات تولید داریم که از این رقم، ۷۰۲ هزار تن مربوط به صید و صیادی و ۵۵۷ هزار تن مربوط به آبزی پروری است و از این ۵۵۷ هزار تن به غیر از ۵۷ هزار تنی که پرورش میگو در سواحل است بقیه در آب‌های داخلی و آب‌های شیرین است.

حسینی گفت: با داشتن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل شمال و جنوب می توان در برنامه تحولی تولید و پرورش ماهیان مرتبط به سواحل و میگو را از ۱/۳ میلیون تن به ۲/۶ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ افزایش داد یعنی به اندازه ۷۰ سال گذشته تولید به صورت جهشی پیش برد

او گفت: با مطالعاتی که انجام شده و پلی گون‌های قابلیت پرورش در آب‌های جنوب و شمال تا یک و نیم میلیون تن امکان پرورش ماهیان دریایی وجود دارد و به همین منظور برای ۵۰۰ هزار تن پرورش ماهی در دریا برنامه ریزی شده است و امیدواریم تا افق ۱۴۰۴ بستر سازی و زمینه آن اتفاق بیفتد که بتوانیم به تولید برسیم.

او گفت: سعی می کنیم از ۲۰۰ هزار هکتار مستعد برای پرورش میگو که الان ۲۰ هزار هکتار آن زیر کشت است به ۱۶۰ هزار تن تولید از ۱۵۷ هزار تن تولید برسیم و بین دریا و ساحل که سایر آبزیان، گیاهان آبزی، جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، دو کفه‌ای ها، این‌ها فرصت‌هایی است که می‌توان به تولید افزود.

حسینی گفت: موضوع افزایش بهره وری و مکانیزاسیون کردن، توسعه عمودی و همانا افزایش تولید در واحد سطح در بستر موجود هم ۳۰ درصد تولید ۱/۳ تولید افزایش در آن دیده شده که با کشت متراکم و تولید مکانیزه کردن تولید می‌توانیم این برنامه را محقق کنیم.

حسینی گفت: از ۷۰۲ هزار تن صیدی که وجود دارد ۲۹ هزار تن متعلق به شمال و بقیه آن مربوط به جنوب می شود و اگر دریا را به لحاظ شیلاتی به سه قسمت آب‌های کم عمق، عمیق و سطح تقسیم کنیم، در آب‌های کم عمق صید بی رویه انجام می شود، در سطح که همان تن ماهیان هستند ۲۷۵ هزار تن از ۷۰۲ هزار تن به خود اختصاص می‌دهد که در غرب اقیانوس هند بین ۳۲ کشور اول هستیم با ۱۷۴ هزار تن صید تن ماهیان و در کل اقیانوس هند بعد از اندونزی رتبه دوم را داریم.

او اضافه کرد: طبق آخرین ارزیابی ها در آب‌های عمیق، ۲/۳ دهم میلیون تن از گونه‌های نور گریز (آبزیان) ما در آنجا ظرفیت داریم که در برنامه ریزی ها قصد برداشت صد هزار تن از این گونه ها را داریم که این موضوع به تولید و بحث کیفی سازی صید و صیادی اضافه می‌شود.

معاون وزیر گفت: با روش‌های جدیدی که وجود دارد و با تغییر روش و زنجیره ارزش تا بازار امکان بهره برداری مفید و موثر و با ارزش افزوده بیشتر از گونه‌های ارزشمندی به ویژه دریایی لوفین که فقط برای مصرف کنسرو و تن ماهی است را می‌توانیم با یک تغییر روش صید که از گیلنت یا گوش گیر به رشته قلاب و ایجاد یک ارزش افزوده به صورت تازه خوری در بازار عرضه کنیم که ارزش آن را از دو دلار به هفت دلار افزوده خواهد شد که خود این مزیتی است که ما در افزایش بهره وری و کاهش ضایعات در دستور کارمان است.

کد خبر: ۱۸۷٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha