۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
رویدادهای جهانی و جاماندگی بخش خصوصی؛ صرفاً مقامات دولتی!
یادداشت؛

رویدادهای جهانی و جاماندگی بخش خصوصی؛ صرفاً مقامات دولتی!

اهواز- برگزاری کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد و جاماندگی بخش خصوصی، بخشی از یادداشت «شهلا عموری»، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز است.

شهلا عموری؛ بازار: کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP۲۷) در شرم الشیخ مصر در حال برگزاری است. این کنفرانس از ششم نوامبر (۱۵آبانماه) آغاز و تا هجدهم نوامبر ادامه خواهد داشت. کنفرانس کوپ در گذشته با نام کنفرانس اعضای UNFCCC برگزار می‌شد که در سال ۲۰۲۲ با عنوان COP۲۷ با میزبانی وزارت امور خارجه مصر برگزار و بیش از ۹۰ نفر از سران دولت‌های کشورهای جهان در آن شرکت کردند.

برگزاری این رویداد در سال ۲۰۲۲، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که مخاطرات زیست محیطی و آب و هوایی و تغییرات اقلیمی، بیش از پیش گرم شدن زمین را به همراه داشته است و زندگی انسان‌ها را به صورت جدی تهدید کرده است.

شرکت کوکاکولا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده تولیدات پلاستیکی، برگزاری کنفرانس در حال اجرا را بر عهده دارد. شرکت‌های بزرگی مانند نستله، بی ام دبلیو، ولوو، کانووی، دیلویت، لایت اسمیت گروپ و بانک‌هایی از کشورهای متعدد در کنفرانس تغییرات آب و هوایی شرم الشیخ در نشست‌های تخصصی شرکت کردند.

برگزاری نشست‌های تخصصی به عهده کمیته بین‌المللی بازرگانی است و در حوزه‌هایی چون اقداماتی برای کسب و کارهای توسعه پایدار، تامین غذا و زنجیره غذایی، تجارت بدون کربن، مشارکت‌های عمومی و خصوصی، انرژی‌های تجدیدپذیر، بازارهای سرمایه و بیمه، مواجهه با چالش‌های همه‌گیر و اپیدمی، تامین مالی، چرخه تاثیرگذار بنگاه‌های کوچک و متوسط بر کربن زدایی، شبکه‌سازی بنگاه‌ها بر پایه محیط زیست و به طور کلی دستیابی به جهانی با «آینده بدون کربن/کم کربن» و دیگر موضوعات مربوط به بحث و بررسی پرداخته می‌شوند.

کنار گذاشتن تدریجی سوخت‌های فسیلی

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل، صرف نظر از اهدافی که برای یافتن راهبردهایی در کشورهای در حال توسعه به منظور کنار گذاشتن تدریجی سوخت‌های فسیلی دارد، در پی اتخاذ سیاست‌هایی در جهان است که آینده را از آن آیندگان نماید و از همین امروز، مخاطرات جهانی را متوجه آیندگان نکند.

آموزش، دانش و یادگیری اجتماعی، نخستین عناصر تاب آوری جهان امروز در فرآیند مخاطره آمیز تغییرات اقلیمی ای هستند که COP۲۷ بر روی آنها تمرکز ویژه ای دارد.

همه آنچه که در این کنفرانس به خوبی به چشم می‌خورد، نگاه ویژه جهان امروز به «آینده» است. رویکردی که مسیر آینده را از هم اکنون روشن می‌کند و نسل‌های بعدی زمین را به آغوش میراثی جهانی و درخشان فرا می‌خواند.

شرکت کنندگان در کنفرانس شرم الشیخ، به خوبی می‌دانند که جهان آینده، به بزرگانی چون کوکا کولا چگونه خواهد نگریست و بنگاه‌های کوچک و متوسط تا چه اندازه در کاهش کربن زمین و مخاطرات زیست محیطی مسئول هستند

شرکت کنندگان در کنفرانس شرم الشیخ، به خوبی می‌دانند که جهان آینده، به بزرگانی چون کوکا کولا چگونه خواهد نگریست و بنگاه‌های کوچک و متوسط تا چه اندازه در کاهش کربن زمین و مخاطرات زیست محیطی مسئول هستند.

آنها بر این باورند که تنها راه برای ساختن آینده پایدار، مدل‌هایی از زنجیره‌های ارزش هستند که بتوانند چرخه اقتصادی را قوت بخشیده و تولیدات شیمیایی و پلاستیکی را به حداقل و حتی صفر برسانند.

بنگاه‌های کوچک و متوسط، ارکان نوظهور آینده بدون کربن، در زنجیره تولیداتی چون مواد غذایی، مصالح ساختمانی، خودروسازی، کشاورزی و در حوزه سلامت به شمار می‌آیند.

حضور پُررنگ بخش خصوصی جهان

نگاهی به تقویم برنامه‌ها و نشست‌های کنفرانس نشان می‌دهد که نمایندگان بخش خصوصی از سراسر جهان به ویژه کشورهای آفریقایی و آسیایی و حضور پررنگ هندی‌ها، مسئولیت خطیر کاهش مخاطرات جهانی در آینده را در روابط تجاری و اقتصادی خود بر عهده دارند.

در روزهای پایانی کنفرانس، نمایندگان کشورها از فرصت مذاکرات رودرروی تجاری با رهیافت توسعه پایدار برخوردارند و شرکت‌های بزرگ و بنگاه‌های کوچک و متوسط در سراسر جهان می توانند در زنجیره ارزشی قرار گیرند که آینده را به نفع جهانیان هدف می‌گیرد.

این در حالی است که نمایندگان شرکت کننده از ایران صرفا مقامات دولتی و سازمان محیط زیست هستند و بخش خصوصی مانند بسیاری از فرصت‌های جهانی، از این فرصت به دست آمده جا ماند.

رویدادهای جهانی را می‌توان با عقلانیت و اندیشمندی از دایره سیاست‌ها تفکیک کرد و ارکان اقتصادی را از زیربنای سیاست پیشه‌گی‌ها رهایی بخشید.

کد خبر: ۱۸۷٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha