۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
افزایش تعداد کشاورزان به معنی خرد شدن زمین هاست
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

افزایش تعداد کشاورزان به معنی خرد شدن زمین هاست

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از افزایش ۶۰۰ هزار نفری بهره برداران بخش کشاورزی خبر داد و گفت: این روند نشان دهنده خرد شدن زمین‌های کشاورزی است.

به گزارش بازار، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سطح دانش بومی در بخش کشاورزی را بسیار قابل ملاحظه دانست و گفت:‌ در صورتی که دانش خود را در کشور نفوذ و رسوخ دهیم کشاورزی کشور رشد کمی و کیفی بالایی پیدا می‌کند.

وی در مراسم چهارمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: برخلاف تصور عموم، تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که دلیل آن خرد شدن اراضی است، اما باید توجه داشت که دانش در زمین نیم هکتاری نمی‌رود.

خیام‌نکویی با تاکید بر اینکه در بحث اراضی کشاورزی نیازمند تصمیم حاکمیتی هستیم تصریح کرد: باید در قانون ارث که اجازه می‌دهد اراضی کشاورزی خرد شود اصلاح صورت گیرد.

وی اراضی کشاورزی را به سان کارخانه ای که امکان خرد شدن آن وجود ندارد توصیف کرد و با بیان اینکه علم و فناوری در زمین های کوچک بطور مطلوب اثرگذار نخواهد بود افزود:‌ ایران مستندات علمی زیادی در بخش کشاورزی دارد به طوری که سیزدهمین کشور دارای تألیفات علمی در این حوزه هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار عنوان کتاب علمی در حوزه کشاورزی داریم تصریح کرد:‌ در صورتی که ۱۰ درصد از ظرفیت‌های بالقوه بهره‌وری در بخش کشاورزی از مسیر دانش‌بنیان‌ها به فعل تبدیل شود، کشور در تولید محصولات کشاورزی خودکفا خواهد شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از برنامه ریزی برای احداث ۱۰ دهکده فناوری در کشور خبر داد و افزود:‌ تا به امروز ۶ مورد از دهکده های فناوری افتتاح شده و هفتمین پارک آن نیز به زودی افتتاح خواهد شد، همچنین موتور جستجوی اینترنتی تخصصی بخش کشاورزی ایجاد شده که به دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی کمک می‌کند.

کد خبر: ۱۸۷٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha