۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
قبضه بازارهای خارجی با چرخ های دستی و خانگی
بازار گزارش می‌دهد؛

قبضه بازارهای خارجی با چرخ های دستی و خانگی

ساری- چوب، میخ و چکش ابزار کار بانوانی است که با آن دست ساخته هایی را روانه بازارهای خارجی و صادراتی کرده اند.

بازار؛ گروه استان ها: پردازش چوب و تولید ابزارهای تزئینی و دستی چرخ زندگی بسیاری از بانوان خانه دار مازندران را به چرخش درآورده است و شماری هم عطای شغل های دولتی و پشت میزنشیی را به دلیل اشتغال در مشاغل خانگی به لقایش بخشیدند.

کارگاه های تولیدی این بانوان کارآفرین، اتاق خانه و یا محوطه حیات آن ها است و با چند تکه چوب جنگلی و یا چوب بستنی و ساقه های جارو، تولیدات دستی در تراز بازار صادرات تولید و روانه کشورهای خارجی کردند.

این بانوان کارآفرین خلاقیت و نوآوری را چاشنی تولیداتشان کردند و تا با تلفیق هنر و آئین، دست ساخته های بازارپسند خلق کنند گه چشم بازارهای جهانی به آن دوخته شده است.

مهناز مصطفویی بانویی که شغل دولتی و پشت میزنشینی را به دلیل عشق و علاقه به صنایع دستی و چوبی به لقایش بخشیده و آن را رها کرده است، می گوید: دو سال به صورت حرفه ای در زمینه تولید صنایع دستی چوبی فعالیت می کنم و آن را به پشت میزنشینی و کارمندی ترجیح دادم.

مشتریان خارجی از دور سفارش می دهند

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که کار در کارگاه خانگی صنایع چوبی برای من لذت بخش و سبب آرامش روحی است، ادامه داد: از همین کارگاه خانگی بسیاری از تولیدات و دست ساخته ها را روانه بازارهای خارجی کردم و مشتریان خارجی زیادی برای ساخت تولیدات سفارش می دهند.

قبضه بازارهای خارجی با چرخ های دستی و خانگی

وی با عنوان این که تبلیغات مجازی و حضور در نمایشگاه های ملی و استانی سبب معرفی تولیدات و دست ساخته های من شده است، گفت: تاکنون محصولاتی به کشورهای خارجی از جمله امارات، کانادا وترکیه به صورت عمده و یا چمدانی صادر کردیم.

این بانوی کارآفرینی که اقدام به تهیه ظروف چوبی شامل تخته آشپزخانه، کفگیر، ملاقه، وسایل تزئینی و آشپزخانه می کند، یادآور شد: مواد اولیه این تولیدات از چوب بوده که آن را از کارگاه های چوب بری تهیه می کنم.

وی نوآوری و خلاقیت را شرط توسعه و پیشرفت در کارش مطرح و اضافه می کند، آن چه که برای مشتریان من جذاب است، نوآوری در تولیدات است که سبب تمایز از تولیدات و دست ساخته های دیگر رقبا می شود.

توسعه مشاغل خانگی از مهمترین رویکردها و برنامه های دولت به شمار می رود و هرساله تسهیلات قابل تجهی برای رونق این کسب وکارهای خرد درنظر می شود اما در این بین بانوانی هستند که بدون دریافت وام و فقط با عشق و علاقه به هنرشان برای خود و کارجویان اشتغال ایجاد کرده اند.

تولیدات دستی با چوب های بستی

محدثه جمالی بانوی دیگری که به گفته خودش عاشق چوب و کار نجاری است، می گوید: با چوب های کوچک و یا وسایل دور روز اقدام به ساخت وسایل تزئینی و دستی کردم که توانسته نظر مشتریان را جلب کند.

وی حیات منزل کوچکش در بهشهر را کارگاه خانگی خود معرفی می کند و در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه می دهد: هیچ دوره آموزشی طرح نکردم و بدون ابزار خاص و فقط با میخ و چکش و چوب دست ساخته هایی را ساخته ام که برخی بی نظیر هستند.

قبضه بازارهای خارجی با چرخ های دستی و خانگی

وی با بیان این که ۱۲ سال در زمینه تولیدات صنایع چوبی فعالیت می کنم، خودش را عاشق چوب و نجاری می داند و افزود: ب چوب های بستنی و یا ساقه های جارو، دکورهای زیبا و تزئینی تولید کردم و هرجا چوب ببینم آن را به خانه می برم تا دست ساخته ای جدید بیافرینم.

جمالی با اظهار این که تمام فضای منزل من از چوب پر شده است، گفت: فعالیت در حوزه صنایع چوبی حس وحالی خوبی دارد و می تواند منبع درآمد خوبی برای بانوان خانه دار باشد.

بانویی دیگری که در کنار حرفه چوب به گلیم بافی مشغول است، می گوید: چوب و پارچه از دوران کودکی در زندگی من به صورت آبا و اجدادی وجود داشت و با کارهای چوبی و گلیم بافی چرخ زندگی را به حرکت درمی آوریم.

مانا اسلامی با بیان این که من و همسرم ۳۰ سال در تولید صنایع چوبی و گلیم بافی اشتغال داریم، گفت: طراحی کارها توسط همسرم انجام می شود و ساخت آن را به اتفاق هم انجام می دهیم و محصولات را در نمایشگاه ها و یا غرفه های صنایع دستی به فروش می رسانیم.

مازندران ظرفیت های زیادی برای اشتغال پایدار دارد و اما تفکرات جریره ای مانع توسعه اشتغال می شود. . سابقه دیرینه تولیدات صنایع دستی در این استان دلیلی بر ارزش و اهمیت این صنایع و توجه هرچه بیشتر به این عرصه برای زنده ماندن و توسعه و رونق دارد اما تا یک دهه گذشته صنایع دستی مازندران تقریبا به باد فراموشی رفته بود.

ارزآوری صنایع دستی در مازندران

صادق بررگز مدیرکل صنایع دستی مازندران با اظهار این که صنایع دستی از جمله کالاها برای دور زدن تحریم ها به شمار می رود، گفت: صادرات چمدانی صنایع دستی فرصتی را برای ارزآوری ایجاد می کند و تولیدات زیادی از این طریق روانه بازارهای خارجی شدند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار حمایت از مشاغل خانگی و صنایع دستی بومی را از جمله رویکردهای دولت بیان کرد و گفت: تسهیلات خوبی به فعالان صنایع دستی در استان داده شده است و برپایی بازارچه ها و غرفه های فروش نیز از جمله برنامه ها است.

با این حال طی سال های اخیر صنایع دستی مازندران بار دیگر با استقبال جوانان و البته با بسته های حمایتی و آموزش های فراگیر جان دوباره گرفت و همراه با این رویداد، استقبال برای صادرات محصولات با ارزش صنایع دستی استان جرقه خورد.

گرچه تحریم های ظالمانه غرب صنایع دستی مازندران را همچون فرش کلاردشت و جاجیم آلاشت که شهره جهانی دارند ، تحت تاثیر قرار داد ،اما این مسئله نتوانست مانع از صادرات این محصولات و استقبال کشورهای هدف شود. زیرا امروزه صنایع دستی مازندران از کشورهای همسایه و عربی تا جنوبی ترین کشورهای قاره آمریکا مرزها را در می نوردند.

کد خبر: ۱۸۷٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha