۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
هنوز در نقطه آغازین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری هستیم
رئیس سازمان شهرداری ها:

هنوز در نقطه آغازین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری هستیم

رئیس سازمان شهرداری ها با اشاره به پایان یافتن مهلت ۵ ساله وزارت کشور برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: پارسال مجلس برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ۹۰ میلیون تومان بودجه داه بود.

به گزارش بازار، مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهردای‌های وزارت کشور در خصوص میزان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و پایان مهلت ۵ ساله برای این کار گفت: در همه شهرها در نقطه آغازین هستیم، زیرا ۱۶ هزار دستگاه اتوبوس عدد زیادی هست.

به گفته جمالی نژاد بعد از ابلاغ قانون پاک، سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸ و سپس کرونا دو تنش برای حمل و نقل عمومی بود. زیرا که بعد سهمیه بندی استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر شده بود و در شرایط کرونا برای رعایت فاصله اجتماعی نیاز بیشتری به سرویس دهی داشتیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها گفت: طبق قانون باید سالانه ۵ درصد توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، داشته باشیم. ولی ۱۵ سال بود که به دلایل مختلف نتوانسته بودیم به ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس تزریق کنیم.

معاون وزیر کشور گفت: علیرغم مشکلات گذشته دست به کار شدیم و در طول یکسال گذشته، قرارداد خرید ۷۵۵۰ اتوبوس دیزلی، ۳۰۰ اتوبوس برقی، ۱۵۰۰ مینی بوس و ۵ هزار ون را امضا کردیم که تا ۱۸ ماه دیگر تحویل شهرداری‌ها می‌شود؛ و تا امروز هم میزان اندکی از آن‌ها تحویل شهرداری‌ها داده شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها گفت: در کنار قراردادهایی که سازمان شهرداری‌ها بسته، سال گذشته و امسال برای خرید اتوبوس به شهرداری‌ها اوراق مشارکت تزریق کردیم.

جمالی نژاد گفت: در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی در شهرها ۱۳ درصد و فوق العاده پایین است و تا پایان دولت این سهم باید به ۳۰ درصد برسد که مبلغ بسیار زیادی را می‌طلبد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها گفت: برای نوسازی ۱۶ هزار دستگاه اتوبوس در سطح کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول لازم است.

به گفته جمالی نژاد در کنار اقدامات وزارت کشور برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شهرهایی مثل مشهد، شیراز، قزوین و اصفهان هم خودشان اقداماتی کرده اند.

اگر برای شهر تهران در یک بازه زمانی ۱ ساله، ۲ هزار دستگاه اتوبوس تحویل دهیم، می‌توانیم آلودگی هوا در این شهر را ۴ درصد کم کنیم.

جمالی نژاد در خصوص میزان تحقق نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران گفت: از ۳ هزار دستگاهی که به عنوان نقطه هدف مشخص شده بود، ۲۰۰ دستگاه نوسازی شده است.

به گفته رئیس سازمان شهرداری‌ها تا پایان دولت نوسازی در تمام شهرهای هدف به طور کامل انجام می‌شود و اگر قراردادها طبق زمان بندی انجام شود گام مهمی در راستای تحقق قانون هوای پاک برداشته ایم.

جمالی نژاد دلیل اصلی تکمیل نوسازی در مهلت ۵ ساله را تامین اعتبارات خواند و گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه اعتبارات خوبی بدهد می‌توانیم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را محقق کنیم.

به گفته معاون وزیر کشور پارسال مجلس برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ۹۰ میلیون تومان بودجه داه بود و اگر نمایندگان مجلس کمک کنند اعتبارات برای سال بعد بیشتر می‌شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha