۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
عقب نشینی قیمت آهن در بازار

عقب نشینی قیمت آهن در بازار

روز گذشته روند کاهشی قیمت روز آهن آلات تداوم داشت و بسیاری از مبادی فروش پس از روند افزایشی ۱۰ روزه به اصلاح نرخ محصولات خود اقدام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته روند کاهشی قیمت روز آهن آلات تداوم داشت و بسیاری از مبادی فروش پس از روند افزایشی ۱۰ روزه به اصلاح نرخ محصولات خود اقدام کردند و برخی دیگر نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

بازار ارز تا ابتدای روز گذشته در فاز اصلاح بود و نرخ دلار در مرز ۳۵ هزار تومان نوسانات اندکی داشت و دچار چسبندگی در مرز این قیمت بود اما اواسط روز حدود ۵۰۰ تومان افزایش یافت، در پایان روز نیز هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۵ هزار و ۴۲۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات نرخ آهن آلات
سیر کاهشی قیمت آهن روز گذشته نیز در عمده مبادی فروش مشهود بود به طوری که بازار میلگرد کاهش ۵۰ الی ۵۰۰ تومانی را تجربه کرد؛ کف قیمت پیشنهادی میلگرد در بازار روز گذشته در مقایسه با اواخر هفته پیش که حدود ۱۶ هزار تومان بود، حدود ۴۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد و ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت میلگرد آجدار روز گذشته در بازه ۱۵ هزار و ۶۰۰ الی ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد و نرخ متوسط آن نیز ۱۶ هزار و ۱۱۵ تومان بود که نسبت به پنجشنبه گذشته ۲۲۵ تومان کاهش یافته بود.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد. انواع لوله‌های مانیسمان، گازی، داربستی و ... نیز کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشتند؛ همچنین قیمت روز پروفیل در چند کارخانه کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و در برخی کارخانه ثابت بود اما پروفیل صدرا افزایش ۱۰۰ تومانی داشت.

انواع ورق‌های سرد و گرم نیز عمدتا ثابت بودند به این صورت که قیمت روز ورق آهن در برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت اما در سایر مبادی فروش بدون تغییر بود.

قیمت ورق روغنی روز گذشته کاهش نسبی داشت اما ورق گالوانیزه افزایشی بود، ورق رنگی هم بدون تغییر قیمت عرضه شد. قیمت تیرآهن نیز مانند غالب محصولات فولادی روند کاهشی داشت به طوری که هر شاخه تیرآهن از ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت اما چند کارخانه با افزایش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی اعلام قیمت کردند.

گزارش‌ها حاکی است که امروز حدود ۳۸۱ هزار و ۷۵ تن شمش بلوم تختال C و ورق گرم در بورس کالا عرضه می‌شود. نرخ پایه شمش حدود ۱۳ هزار و ۵۲۰ تومان در نظر گرفته شده که گویا افزایش ۲ درصدی دارد اما حجم این محصول در عرضه این هفته حدود ۱۳درصد کاهش دارد.

قیمتگذاری براساس عرضه و تقاضا
محمدرضا صادقی معاون بازرگانی گروه ملی فولاد صنعتی یزد در زمینه قیمتگذاری دستوری محصولات فولادی اظهار کرد: دخالت دولت در تعیین قیمت محصولات فولادی کارآمد نیست و بهتر آن است که براساس سیستم عرضه و تقاضا نرخ آهن و فولاد تعیین شود.

وی در ادامه بیان کرد: با بررسی بازارهای مالی دیگر مانند بازار ارز و سایر محصولات ناکارآمدی قیمتگذاری دستوری نمایان می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد بهترین روش قیمتگذاری براساس سیستم بازار است و بهتر است بازار مشخص‌کننده قیمت محصولات باشد.

صادقی ضمن تأکید بر قیمتگذاری براساس عرضه و تقاضا، افزود: اگر در واحدهای مختلف زنجیره فولادی میزان عرضه کاهش یا افزایش بیابد، سیستم قیمتگذاری نیز تحت تأثیر این اوضاع قرار می‌گیرد، بنابراین تعیین قیمت دستوری چاره کار نیست.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: اگر میزان عرضه کاهش بیابد اما تقاضا بالا باشد ناگزیر قیمت‌ها نیز افزایشی خواهد شد در چنین شرایطی قیمتگذاری دستوری نمی‌تواند راهگشا باشد.

وی همچنین گفت: قیمتگذاری دستوری معمولا بر مبنای تقاضا است، اگر تقاضا برای مواد اولیه مانند سنگ آهن افزایشی باشد به‌ناچار قیمت‌ها نیز افزایشی خواهد شد و مصرف‌کننده به قدری پیشنهاد خرید می‌دهد تا بتواند مواد اولیه خود را خریداری کند.

صادقی اظهار کرد: گاهی خلاف این موضوع نیز اتفاق می‌افتد، مثلا اگر نرخ پایه محصولی تعیین شده باشد اما در همان حال مازاد عرضه نیز مشاهده شود، تولیدکننده برای اینکه سرمایه خود را به چرخه تولید بازگرداند ناگزیر است با وجود اینکه قیمت مشخص و تعیین شده، محصول خود را پایین‌تر از قیمت بفروشد تا تولیدش متوقف نشود و بتواند سرمایه‌اش را به چرخه تولید برگرداند.

معاون بازرگانی گروه ملی فولاد صنعتی یزد در پایان افزود: با قیمتگذاری مقاطع فولادی، تولیدکننده برای جلوگیری از زیان و حفظ تولید خود، گاهی ناگزیر است تولیدات خود را با ضرر و زیان به فروش برساند برخی مواقع هم به ناچار برای حفظ چرخه تولید خود، فروش یا تولید خود راکم و زیاد کنند.

کد خبر: ۱۸۷٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha