۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
داروسازان و شرکت های پخش گرفتار کمبود نقدینگی| نقدینگی نیست که بعضی از داروها کمیاب شده
مدیرعامل پخش داروی البرز مطرح کرد

داروسازان و شرکت های پخش گرفتار کمبود نقدینگی| نقدینگی نیست که بعضی از داروها کمیاب شده

آرین نژاد، مدیرعامل پخش داروی البرز به بازار گفت: با افزایش بهای ارز شرکت های داروسازی و پخش دچار کمبود نقدینگی شده اند و همین موضوع به چالش کمبودهای دارویی در بازار دامن زده است.

بازار؛ گروه صنعت: کار پزشکان و داروخانه داران سخت شده؛ نه پزشکان می دانند دارویی که در نسخه می نویسند پیدا می شود و نه داروخانه داران می دانند کی و چطور قرار است انبار دارویی شان بر اساس نیاز مردم پر شود؛ همه دچار سردرگمی شده اند و نمی دانند کمبودهای دارویی چه زمانی مرتفع می شود.

از طرفی متولیان هم فقط وعده می دهند که با افتتاح یا افزایش ظرفیت خط تولید شرکت های داروسازی و واردات، چالش ها را برطرف می کنند. معضلی که به دنبال حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح دارویار به وجود آمده و اکنون حتی گریبان شرکت های پخش دارو که عملکردشان زیر ذره بین مسئولان قرار دارد را هم گرفته است. در این رابطه عقیل آرین نژاد، مدیرعامل شرکت پخش داروی البرز در خصوص بخشی از معضلات شرکت های پخش در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در حال حاضر شرکت های پخش به عنوان زنجیره ای از صنعت دارو با چه مشکلاتی مواجه هستند و بفرمایید چقدر این مشکلات می تواند در بحث کمبودهای دارویی تاثیر گذار باشد؟

طرح دارویار خوب بود ولی اگر ادامه دار نباشد با مشکل مواجه خواهیم شد؛ دو سه ماه قبل از طرح دارویار و بعد از آن دیگر دانشگاه ها پولی نمی دادند. بنابراین اگر طرح ادامه دار نباشد صنعت به مشکل می خورد؛ چون بهای ارز افزایش یافته و همه مشکل نقدینگی دارند. در این شرایط رفتار بانک ها هم با شرکت ها انقباضی است و شرکت های پخش و داروسازی همگی با چالش تامین مالی مواجه هستند.

با افزایش تعداد داروخانه ها، تخفیفات و جوایز داروخانه ها کم شده و برخی از آن ها نیز با چالش چک برگشتی رو به رو هستند

بنابراین در صورتی که از طرف دانشگاه ها و دولت پولی واریز نشود به مشکل بر خواهیم خورد؛ چرا که با افزایش تعداد داروخانه ها، تخفیفات و جوایز داروخانه ها کم شده و برخی از آن ها نیز با چالش چک برگشتی رو به رو هستند. در کنار این موضوع افزایش تعداد داروخانه ها منجر به این شده که زنجیره سودآوری به مشکل برخورد و به نظر می رسد اگر در این شرایط دانشگاه ها پول ندهند چرخه نقدینگی با مشکل مواجه شود. بنابراین به صراحت می توان گفت از علل کمبود دارویی هم همین مشکل نقدینگی است.



* چقدر به روز رسانی انجام شده در قیمت های دارویی می تواند به تامین نقدینگی شرکت ها کمک کند؟

برای داروها قیمت خوبی ارائه نمی دهند و مارجین سود شرکت ها هم کاهش یافته است. از این رو آن ها نمی توانند منابع مالی تغییر ارز ترجیحی به آزاد را تامین کنند. در کنار این موضوع وقتی قیمت دارو افزایش می یابد دانشگاه ها هم بدهکار تر می شوند و این زنجیره ادامه دارد.

بنابراین در صورتی که در دولت منابع کافی برای این طرح دیده نشود در آینده دچار چالش خواهیم شد؛ در حال حاضر که افزایش قیمت ها متناسب با نرخ ارز نبوده و سودآوری کم شده و شرکت های داروسازی با مشکل نقدینگی مواجه شده اند. بنابراین امیدواریم در روند افزایش قیمت ها تجدید نظر شود و دانشگاه ها هم بتوانند معوقات خود را پرداخت کنند و بانک ها هم به حل مشکلات صنعت ملزم شوند.


* در حال حاضر چقدر از دولت و دانشگاه ها مطالبات معوقه دارید؟

عمق مطالبات حدود ۹ ماه از دولت است. این مطالبات برای شرکت های پخش در حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و برای صنعت در حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.

* بخشی از این مطالبات را می توان با تهاتر مالیاتی با دولت دریافت کرد؟

امسال تهاتر مالیاتی را در بودجه نیاورند و فقط چشم امیدمان به طرح دارویار است. بنابراین اگر امسال امکان تهاتر فراهم بود، شرایط دریافت بخشی از مطالبات را فراهم می بود.

* با این شرایط که قیمت گذاری دارو از سوی دولت در روند فعالیت شرکت های پخش دارو هم اثر گذار است چه انتظاری از متولیان در این زمینه برای بهبود وضعیت دارید؟

در بحث قیمت، مارجین شرکت های پخش را کم کردند که این موضوع منجر شده تحمل کمبود نقدینگی شرکت ها کاهش یابد و دیر پرداخت دولت چالش زا شود.

مارجین شرکت های پخش را کم کردند و این موضوع منجر شده تحمل کمبود نقدینگی شرکت ها کاهش یابد و دیر پرداخت دولت چالش زا شود

بر این اساس انتظار می رود دولت در بودجه سال بعد عدد خوبی را برای دانشگاه ها در نظر بگیرد. همچنین نیاز است همانطور که بودجه و قانون پرداختی دارو در دانشگاه ها از سایر حوزه ها جدا شده است جلوی هزینه کرد این منابع مالی از سوی دانشگاه ها در جاهای دیگر گرفته شود. بنابراین اگر این موارد رعایت شود می توان به آینده این صنعت امیدوار بود.


* با توجه به شرایط پیش آمده شرکت های داروسازی درخواست دریافت سریع تر مطالباتشان را ندارند و از این لحاظ متحمل فشاری نیستند؟
آنها که متقاضی هستند ولی بالاخره ما هم محدودیت نقدینگی داریم، تا جایی که بتوانیم کمک می کنیم ولی به هر حال باید پول باشد که بتوانیم مطالبات شان را پرداخت کنیم.

* بفرمایید با توجه به شرایط پیش آمده و کمبودهای دارویی، شرکت پخش داروی البرز چه کمکی می تواند انجام دهد؟

هر چقدر بتوانیم در دو حوزه واردات مواد اولیه و تامین نقدینگی تلاش می کنیم اما گاهی اوقات هم پیش می آید که قیمت گذاری انجام شده برای برخی از داروها متناسب با هزینه های تولید آن در نظر گرفته نشده و تولید آن توجیه اقتصادی ندارد، بنابراین کمبود دارویی پیش می آید. اما به طور کلی به نظر بنده اگر مشکل نقدینگی حل شود عمده کمبودهای دارویی نیز مرتفع می شود.

* در خصوص کمبود سرم در کشور مساله نقدینگی پر رنگ تر است یا موضوعی دیگر چالش زا شده است؟

در تولید سرم مشکل ظرفیت در کشور داریم و این موضوع به سرعت مرتفع نمی شود. بنابراین مسئولان با واردات سعی در رفع آن دارند. در کنار این موضوع چند پروژه سرم سازی هم در دست اجرا است که یکی از آن ها در همین نیمه دوم سال راه اندازی می شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha