۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
نهضت گلخانه‌سازی به درب بسته خورد| تداوم ایراد بزرگ؛ فاصله‌هایی که دیگر نیستند
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

نهضت گلخانه‌سازی به درب بسته خورد| تداوم ایراد بزرگ؛ فاصله‌هایی که دیگر نیستند

ساری- اجرای نهضت گلخانه‌سازی در مازندران به دلیل موانعی نظیر رعایت فواصل با واحدهای دام و طیور به درب بسته خورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: توسعه سطح کشت گلخانه ای از ۲۵ هزار هکتار به ۱۰۰ هزار هکتار جزو برنامه های راهبری در کشور محسوب می شود و سهم مازندران در اجرای این برنامه نیز قابل توجه خواهد بود. دستیابی به این برنامه در حالی است که مازندران قطب تولید گل و گیاه محسوب می شود و بخش های عمده ای از تولیدات استان روانه بازارهای خارجی می شود.

رعایت فواصل واحدهای گلخانه ای با واحدهای پرورش دام وطیور در مازندران به معضلی دیرینه تبدیل شده است و تولیدکنندگان دام وطیور از عدم رعایت این ضوابط گلایه مند هستند.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران شمار گلخانه‌های استان را چهار هزار و ۶۰۰ واحد ذکر و فاصله آن با واحدهای دامی را جزو مشکلات بیان کرد و در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نقش شورای گفتگو در تسهیل سرمایه گذاری و رفع مواتع فراروی کسب و کار اظهار داشت: فواصل گلخانه ها با واحدهای دامی در استان از جمله دغدغه ها بوده که باید رفع شود.

وی شمار گلخانه های استان را چهار هزار و ۶۰۰ واحد ذکر کرد و گفت: موضوع رعایت فواصل گلخانه ها با واحدهای دامی به رغم ابلاغ دستور وزیر جهاد کشاورزی همچنان در استان حل نشده است.

بلاتکلیفی سرمایه گذاران گلخانه‌ها

وی گفت: سازمان دامپزشکی باید به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی توجه ویژه ای داشته باشند و عدم اجرای مصوبه سبب بلاتکلیفی سرمایه گذاران حوزه گلخانه ها در استان شده است.

مهاجر با اشاره به رتبه برتر استان در تولید گل و گیاه تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از گلخانه داران با مشکل فواصل با واحدهای دامی روبرو هستند که باید برای حل آن تلاش ویژه ای کرد.

نهضت گلخانه سازی به درب بسته خورد| سرمایه گذاران پژمردند

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تصریح کرد: با توجه به شعار سال جاری باید در زمینه رونق تولید و حمایت از کسب وکارهای تولیدی همت مضاعف داشته باشیم.

رعایت فواصل گلخانه ای با دامداری و مرغداری ها سبب سرگردانی و معطلی سرمایه گذاران گل و گیاه شده است و تجدید نظر در این حوزه را الزامی را می دانند. آنان معتقدند که متولیان امر از جمله دامپزشکی به ابلاغیه های صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح آیین نامه فواصل توجهی ندارد.

ماه ها معطل مجوز هستم

رکنی یکی از تولیدکنندگان گل وگیاه در مازندران با اظهار این که ماهها برای تهیه استعلام از دامپزشکی معطل هستم، گفت: استعلام پروانه گلخانه را از دستگاه های دیگر غیر از دامپزشکی دریافت کردم و با آن که رعایت قانونی را رعایت کردم همچنان معطل هستم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار خواستار توجه دستگاه های مسئول برای حل مشکلات و موانع فراروی تولیدکندگان شد.

در عین متولیان دامپزشکی بر این عقیده هستند که این سازمان مرجع صدور پروانه بهداشتی است و پروانه نظام گلخانه ای ارتباطی به دامپزشکی ندارد. این اظهارات درحالی است که طبق قانون و مصوبه، دستورالعمل رعایت فواصل گلخانه با واحدهای دام وطیور در مازندران اصلاح شد اما همچنان متقاضیان برای دریافت مجوز سرگردان هستند.

ناصر دستوریان رئیس سازمان دامپزشکی مازندران با اشاره به این که مازندران قطب اول دام وطیور در کشور محسوب می شود، گفت: راه اندازی گلخانه در کنار این واحدها سبب ثبت شکایت هایی شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار شیوع بیماری های آنفلوانزا را از جمله مسائل ذکر کرد و گفت: در هیچ جای قانون برای دریافت مجوز گلخانه داران از دامپزشکی مطرح نشده است زیرا دامپزشکی مرجع صدور پروانه بهداشتی است و نظام گلخانه ای ارتباطی به دامپزشکی ندارد و گفت: هرجا مخالفت شد به دلیل همجواری و نزدیکی آن با واحدهای دام وطیور بوده است.

وی با عنوان این که تاکنون بیش از ۱۰۰ استعلام و پروانه گلخانه موافقت شد شده است، افزود: حدود ۱۵ نفر از متقاضیان به دلیل آن که گلخانه های آن ها در حریم واحدهای استراتژیک نظیر مرغ مادر قرار دارند، با درخواست آن ها مخالفت شده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی مازندران گفت: مگر می توان درباره مسائل دامی نظر داده شود اما از متخصصان دام وطیور نظرسنجی شود و حذف فواصل به واحدهای دام وطیور ضربه می زند.

نهضت گلخانه سازی به درب بسته خورد| سرمایه گذاران پژمردند

اصلاح رعایت فواصل گلخانه ای ابلاغ شد

بخشی مدیرکل سرمایه گذاری استانداری مازندران با اظهار این که نظامنامه اصلاح رعایت فواصل به دستگاه های مختلف از جمله نظام پزشکی ابلاغ شده است، خواستار همکاری با سرمایه گذاران در این زمینه شده است.

وی گفت: سرمایه گذاران زیادی دراستان منتظر احداث گلخانه هستند، گفت: شریط مازندران با دیگر استان ها متفاوت است زیرا روستاها و شهرهایش به هم متصل هستند و باید محدودیت های رعایت فواصل گلخانه ای برداشته شود.

مازندران قطب تولید گل و گیاه و دام وطیور در کشور محسوب می شود و تعادل بخشی بین این تولیدات برای جلوگیری از مسائل و مشکلات فراروی می تواند به رونق تولید کمک شایانی داشته باشد، از این رو حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که رعایت فواصل در دستورالعمل ها آمده است و باید نسبت به اصلاح آن اقدام شود، گفت: گلخانه جزو سازه ثابت محسوب نمی شود و متاسفانه بیشتر متقاضیان اقدام به ساخت سازه های ثابت در کنار دامداری و مرغداری ها ایجاد می کنند و باید این وضعیت تجدید نظر شود.

وی با بیان این که عرضه های مازندران محدود است، گفت: همانند دیگر استان ها نمی توانیم در عرصه های وسیع گلخانه ایجاد کنیم اما می توان از شرایط طبیعی و ناهمواری برای ایجاد گلخانه بهره گیری شود.

عنایتی گفت: صنف گلخانه و دامپروری زییر نظر جهاد کشاورزی است و باید از سرمایه گذاران این بخش ها حمایت و گره ها را باز کرد.

سالانه میلیون ها شاخه انواع و گل وگیاه در مازندران تولید می شود و رونق این صنعت ارزآور نیازمند برنامه ریزی و حمایت متولیان امر و رفع مشکلات فراروی است.

کد خبر: ۱۸۷٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha