۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
تامین کود یارانه ای با دولت و توزیع آن با بخش خصوصی
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد

تامین کود یارانه ای با دولت و توزیع آن با بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: تامین و تدارک کود یارانه‌ای توسط دولت انجام گرفته، اما توزیع آن با ۳۵۰۰ کارگزار بخش خصوصی است.

به گزارش بازار، حمید رسولی مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ برای تامین کودهای یارانه‌ای اعم از کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، افزود: کود یارانه‌ای را باید یک ساختار دولتی مدیریت کند کالای یارانه‌ای را نمی‌توان در اختیار مجموعه‌ای غیردولتی قرار داد.

رسولی درباره توزیع کود یارانه‌ای گفت: تامین، تدارک و تعدیل قیمت کود یارانه‌ای باید توسط دولت انجام شود، اما توزیع آن صددرصد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت در توزیع آن نقشی ندارد، دولت برنامه توزیع را به استان‌ها ابلاغ می‌کند و از طریق شبکه‌ای توسط بخش خصوصی با ۳۵۰۰ کارگزار توزیع می‌شود.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به انتقادها که توزیع کود انحصاری شده، تاکید کرد: به هیچ عنوان اینطور نیست، سهمیه اوره که اتحادیه‌ها سال قبل از پتروشیمی تحویل می‌گرفتند الان توسط ما تحویل گرفته و در فروشگاه شان تحویل داده می‌شود که البته باید در چارچوب یک سامانه نرم افزاری کنترلی این انجام بشود.

وی افزود: سال قبل اتحادیه‌ها ۴۰۰ هزار تن سهمیه داشتند امسال حاضریم ۸۰۰ هزار تن کود اوره در اختیارشان قرار دهیم که توزیع بشود، دغدغه حمل و نقل و تامین منابع را هم نداشته باشند، تحویل آن‌ها داده می‌شود در شبکه کارگزاری که طبق برنامه توزیع کنند کارمزد کارگزاری شان را هم پرداخت می‌کنیم.

رسولی درباره تخصیص کود یارانه‌ای گفت: تا پایان شهریور ماه امسال کود یارانه‌ای به تمام محصولات اساسی و غیراساسی تخصیص داده شد، با توجه به افزایش قابل توجه قیمت‌های جهانی و داخلی کود و محدودیت‌های بودجه‌ای به ناچار تصمیم گرفته شد کودهای یارانه‌ای به محصولات اساسی اختصاص داده بشود در فاز اول وزارتخانه تصمیم گرفت کودهای یارانه‌ای را با اولویت محصولات اساسی بدهد و محصولات غیراساسی را با اولویت دوم.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی سپس گفت: کالا کاملا یارانه‌ای است، یک ساختاری را نیاز دارد در دولت که تامین، تدارک و تعدیل قیمت را انجام بدهد، ولی توزیع کود توسط شبکه صددرصد خصوصی و تعاونی انجام می‌شود که اصلا دولتی نیست، ما در کشور ۳۵۰۰ فروشگاه داریم که توزیع را انجام می‌دهند و یک فروشگاه دولتی توزیع کود نداریم، ولی یک کالای یارانه‌ای که دارد با قیمت‌های چند برابر خرید می‌شود و باید تعدیل بشود با قیمت‌های پایین‌تر و در اختیار شبکه قرار بگیرد، این نیاز به یک ساختار دولتی دارد که این کار انجام می‌شود و تصمیم داریم در سال‌های آینده فقط ذخایر استراتژیک کود را مدیریت کنیم.

وی درباره قاچاق کود یارانه‌ای نیز گفت: یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما در دولت خروج، خارج از شبکه و قاچاق کودهای یارانه‌ای است و اینکه دولت چرا اینقدر نظارت و کنترل می‌کند به دلیل اینکه به دنبال این است که در قالب سامانه‌های پایش و توزیع هوشمند، کود به دست کشاورز برسد.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اعلام اینکه تمام کود مورد نیاز اتحادیه باغداران را بیش از مقداری که در سال‌های گذشته تامین و توزیع می‌کردند در اختیارشان می‌گذاریم و جای نگرانی نیست، افزود: ما در این مدل توزیع کود یارانه‌ای، دغدغه اتحادیه را هم مدیریت کردیم نگرانی تامین منابع مالی و حمل و نقل و این‌ها را حل کردیم و کود را در فروشگاه شان تحویل می‌دهیم حتی بیشتر از مقداری که بخواهند، الان تشخیص دولت این است که ما بخش تامین تا تحویل به شبکه کارگزاری را انجام بدهیم و توزیع را خودشان دارند انجام می‌دهند در قالب سامانه‌های مصوب قابل رصد.

وی با اشاره به موجودی کودهای یارانه‌ای سراسر کشور که جمع کل آن در انبارهای شرکت خدمات حمایتی ۶۳۰ هزار تن و در انبارهای کارگزاران ۲۳۰ هزار تن و مجموعا ۸۶۰ هزار تن ذخیره استراتژیک کودهای کشور است، تصریح کرد: الان ذخیره پتاس کشور ۷۲ هزار تن، فسفاته ۱۹۵ هزار تن و ازته ۵۹۴ هزار تن است که ۴۰۸ هزار تن در انبارهای شرکت خدمات و ۱۸۵ هزار تن در انبار کارگزاران است.

کد خبر: ۱۸۷٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha