۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
مالکان سهام عدالت بی‌گدار به آب نزنند؛ همه چیز درباره آزاد سازی سهام
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مالکان سهام عدالت بی‌گدار به آب نزنند؛ همه چیز درباره آزاد سازی سهام

قزوین- این روزها صحبت از آزادسازی سهام عدالت است سهامی که مسئولان از افزایش ۱۶ برابری آن سخن می‌گویند و دلالان در انتظار کاسبی با آن، اما مردم باید مراقب دلالان باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها- تقریبا ۱۵ سال قبل بود که طرح سهام عدالت به عنوان یکی از روش‌های حمایتی دولت از مردم و مشارکت دادن مردم در دارایی‌های کشور مطرح شد و پس از آن در یک بازه زمانی ثبت نام از بین متقاضیان صورت گرفت.

اگرچه سال‌ها خبری از سهام عدالت نبود اما طی چند سال گذشته ماجرای سهام عدالت به داستانی پرطرفدار در بین صاحبان سرمایه تبدیل شده است، داستانی در ابتدا با مسئله بررسی میزان سوددهی سهام و قیمت اولیه آن آغاز شد و از سهام داران خواسته شد در صورت تمایل وجه مابه‌التفاوت سود سهام و ارزش آن را به دولت پرداخت کنند.

پس از این مرحله برای واریز سود سهام عدالت به حساب سهامداران اقدام بعدی دولت در این زمینه بود اقدامی که اما و اگرهای فراوانی را نیز با خود به همراه داشت.

اما در پی همه اتفاقاتی که سهام عدالت پشت سر گذاشت مسئله آزاد سازی سهام و مدیریت مستقیم و غیر مستقیم آن به عنوان یکی از بزرگترین تصمیمات در این حوزه در کشور مطرح است، تصمیمی که به گفته بسیاری از کارشناسان این امر می‌تواند بازار بورس و سرمایه کشور را به جمع بزرگترین بازارهای بورس جهان تبدیل کند.

هرچند در این بین ابهاماتی وجود دارد که نیاز است پاسخگویی مناسب نسبت به این سوالات برای مردم صورت گیرد برای پاسخ به این ابهامات با فهیمه لزگی معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان قزوین به گفتگو نشستیم. 

*ثبت نام سهام عدالت از چه سالی در کشور آغاز و چند درصد مردم قزوین مالک آن هستند

از سال ۸۴ که آغاز ثبت‌نام برای سهام عدالت در کشور آغازشده و در استان قزوین بیش از ۸۳۸ هزار و ۲۴۱ نفر مشمول دریافت سهام عدالت شدند که از این میزان ۷۶۵ هزار نفر با تکمیل مراحل ثبت‌نام موفق به دریافت سهام عدالت شدند. در حال حاضر ۷۶۵ هزار نفر از مردم قزوین مالک سهام عدالت هستند و می‌توانند در خصوص سرنوشت سهام خود و نحوه مدیریت این دارایی خود پس‌ازاین تصمیم‌گیری کنند.

*در خصوص آزاد سازی سهام عدالت توضیح دهید

آزاد سازی سهام عدالت به عنوان تازه ترین اقدام دولت در حوزه سهام عدالت در کشور مطرح است آزادسازی سهام عدالت و امکان خریدوفروش و فعالیت اقتصادی با آن ازاین‌پس در بازار بورس تنها منوط به موافقت اولیه مالکان سهام در سامانه سهام عدالت با مدیریت سهام به شیوه مستقیم است که می‌تواند سودآوری خوبی نیز به همراه داشته باشد. در این شرایط مردم می‌توانند در خصوص سرنوشت سهام عدالت خود تصمیم گیری کنند.

اما با توجه به این‌که عامه مردم از سواد و تخصص بورس بهره‌مند نیستند و مسئله آزادسازی سهام عدالت نیز بازار بورس ایران را بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از سابق خواهد کرد ازاین‌رو مردم باید با دقت کافی در این زمینه وارد شوند تا خدایی نکرده شاهد خسارت و ضرر مردم نباشیم.

توصیه ما این است که مردم با آگاهی وارد بازار سرمایه شوند و با مشاوره گرفتن تا ۱۰ خردادماه انتخاب نهایی خود را مبنی بر تصمیم به مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم در سامانه وارد کنند.

*جاماندگان از سهام عدالت چطور می‌توانند ثبت نام کنند

تمامی مالکان امروز سهام عدالت از سال ۸۴ ثبت‌نام کرده‌اند و پس‌ازآن متولدان بعدی و کسانی که در بازه زمانی اعلام‌شده ثبت‌نام نکردند نتوانستند برای دریافت سهام عدالت ثبت‌نام کنند. البته بعدها در چندین مورد مشاهده شد افرادی با نیت سوءاستفاده سعی کردند با عناوین دریافت سهام عدالت از مردم کلاه‌برداری کنند اما به‌هرحال هیچ ثبت‌نامی پس از سال اولیه انجام نشد و در حال حاضر نیز ثبت‌نامی برای سهام عدالت وجود ندارد.

*ارزش سهام عدالت در بازار امروز چقدر است

ارزش اسمی سهام عدالت در روزهای اولیه ثبت‌نام برای یک خانواده پنج نفرِ به ازای هر نفر یک میلیون تومان است که با افزایش تعداد نفرات این میزان قدری کاهش‌یافته است اما بعد از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از روز ثبت‌نام سهام عدالت اختصاص‌یافته به افراد نتوانست از محل سود قیمت اولیه خود را تأمین کند ازاین‌رو دولت این فرصت را در اختیار سهام‌داران قرارداد تا با واریز ماء التفات قیمت سهام و سود تخصیص‌یافته میزان سهام خود را تکمیل کنند.

در این بازه این مابه التفاوت به بخشی از گروه‌های حمایتی نظیر تحت پوششی کمیته امداد و بهزیستی بخشیده شد اما سایر اقشار برای تکمیل سهام خود باید وجه ماء التفات را پرداخت می‌کردند.

افرادی که در این بازه زمانی نسبت به تکمیل سهام خود اقدام نکردند امروز چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان سهام‌دارند که ارزش آن بیش از ۱۶ برابر شده است. درواقع ارزش واقعی سهام پس از آزادسازی و خریدوفروش در بازار سرمایه مشخص می‌شود اما چیزی که مشخص است این‌که ارزش سهام نزدیک به ۱۶ برابر شده است.

آزادسازی سهام به این معناست که سهام را بتوان در بازار بورس خریدوفروش کرد که در حال حاضر مراحل اولیه آزادسازی در حال انجام است وکسانی که مایل هستند مدیریت سهام خود را بر عهده بگیرند می‌توانند وارد سامانه سهام عدالت شوند و گزینه آزادسازی را انتخاب کنند تا  مدیریت سهام را خودشان بر عهده بگیرند اما برای کسانی که توانایی این کار را ندارند شرکت‌های سرمایه‌گذاری همانند گذشته این کار را انجام می‌دهند و جای نگرانی وجود ندارد.

*مردم برای تصمیم‌گیری در خصوص نحوه مدیریت سهام عدالت تا کی فرصت دارند

فرصت برای تصمیم‌گیری در خصوص این مسئله تا ۱۰ خردادماه باقی است و توصیه ما این است که مردم در تصمیم‌گیری عجله نکنند. این بازه یک‌ماهه فرصت مناسبی است تا افراد با بررسی اجمالی بازار بورس و سرمایه و توانمندی‌های خود برای فعالیت در این بازه سنجیده و تصمیم‌گیری کنند ازاین‌رو توصیه ما به مردم تصمیم‌گیری عاقلانه و منطقی است.

*سرنوشت سهام افرادی که دانش فعالیت در بورس را ندارند چیست

خریدوفروش اشتباه، عدم آشنایی با بازار سرمایه و آشنا نبودن به ترفندهای آن می‌تواند به سرمایه سهام عدالت مردم را از بین ببرد به همین دلیل تأکید ما این است که مردم بی‌مهابا وارد بازار سرمایه نشوند و با رصد کامل تصمیم بگیرند.

اما کسانی که تصمیم به مدیریت غیرمستقیم سهام خود می‌گیرند نیز نگران نباشند چراکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری همانند سابق این وظیفه را برای مردم بر عهده خواهند داشت. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان قزوین امروز در حدود ۶۰ شرکت هستند که ۳۶ شرکت در حوزه بهابازار فعال است و مابقی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های بخش‌های دیگر فعالیت می‌کنند.

*مردم از چه زمانی می‌توانند سهام خود را بفروشند

در شرایط امروز هیچ‌گونه خریدوفروشی معنا ندارد و مردم به‌هیچ‌عنوان نباید به دلالان فعال در این حوزه اعتماد کنند مردم مراقب حضور دلالان باشند چراکه در این بازه زمانی که مردم مشکلات اقتصادی فراوانی دارند افراد با وسوسه مردم در تلاش‌اند تا سرمایه چندین میلیونی آن‌ها را باقیمت بسیار ناچیز بخرند.

ظرفیتی که دولت در اختیار مردم قرارداده فرصت مناسبی است تا مردم بتوانند سرمایه اندکی در حوزه بهابازار و ورود به این بازار سرمایه داشته باشند ازاین‌رو توصیه می‌کنیم به دلالان اعتماد نکنند و دارایی خود را به قیمت اندک نفروشند. پس از سپری شدن مرحله انتخاب مدیریت مستقیم ورود به سامانه سجام، ثبت‌نام، احراز هویت و دریافت کد بورسی از مراحلی است که باید توسط مردم انجام شود که در بازه‌های مختلف زمانی اطلاع‌رسانی می‌شود.

کد خبر: ۱۸٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فاطمه IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
      0 0
      من به اشتباه گزینه مستقیم رو انتخاب کردم حالا برای اینکه گزینه غیر مستقیم رو انتخاب کنم باید چکار کنم لطفا جواب بدید ممنون
    • فاطمه IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
      0 0
      خانم سرپرست خانواده هستم مادر دو فرزندپنج و هشت ساله هستم مسنجر و منبع درآمدم فقط یارانه و مستمری کمیته امداد هردوفرزندم سهام ندارن باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون
    • شه بخش IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
      0 0
      سلام من برای پنج نفرازخانوادم برای سهام عدالت نامنویسی کردم برای سه نفرمون اومدوبرای دونفردیگه نیامدبرای پسرکوچکم امدبرای بزرگه چرانیامد