۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳
خیز ارز نیمایی برای نزدیک شدن به نرخ‌های بازار آزاد
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

خیز ارز نیمایی برای نزدیک شدن به نرخ‌های بازار آزاد

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور کاهش شدید نرخ ارز در بازار آزاد دور از ذهن است و به نظر می‌رسد کاهش این اختلاف با حرکت نرخ ارز نیمایی به سمت نرخ های بازار آزاد محقق خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، اشکان چهره‌نگار، عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا ضمن تاکید بر ارزندگی بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به متغیرهای اقتصادی، کلیت بازار سرمایه ارزنده بوده و قیمت سهم‌ها پایین‌تر از ارزش ذاتی است. اگر ریسک‌های سیستماتیک را نادیده بگیریم، قاعدتاً بازار سرمایه باید رشد کند. مهمترین ریسک سیستماتیک بازار سرمایه ما، ریسک بودجه است و چنانچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ریسک جدیدی متوجه شرکت‌ها و صنایع بورسی نشود، بازار سرمایه رشد خوبی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اختلاف نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد اظهار کرد: سیستم نرخ‌گذاری در سامانه نیما با بازار آزاد متفاوت است. نرخ ارز در بازار آزاد بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ اما نرخ‌های سامانه نیما دستوری است. نرخ دستوری در هیچ اقتصادی جواب نداده و قابل قبول نیست. ولی به هر حال تجربه نشان داده که هرگاه اختلاف بین نرخ ارز در بازار آزاد با نرخ نیمایی افزایش یافته، کمی بعد این فاصله کاهش یافته و نرخ ها به هم نزدیک شده اند.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور کاهش شدید نرخ ارز در بازار آزاد، دور از ذهن است و به نظر می‌رسد کاهش این اختلاف با حرکت نرخ ارز نیمایی به سمت نرخ های بازار آزاد محقق خواهد شد. بالتبع افزایش نرخ ارز در سامانه نیما (با فرض ثبات سایر متغیرها) اثر مثبتی بر روی ارزندگی بازار سرمایه داشته و صنایع صادرات محور از افزایش نرخ ارز در سامانه نیما منتفع خواهند شد.

کد خبر: ۱۸۷٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha