۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
ساماندهی نسخه‌نویسی کود در دستور کار

ساماندهی نسخه‌نویسی کود در دستور کار

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور از ساماندهی نسخه‌نویسی کودهای کشاورزی خبر داد.

به گزارش بازار، هادی اسدی رحمانی گفت: اسناد بالادست یعنی قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و نظام اجرایی آزمایشگاه‌های خاکشناسی و شرکت‌های خدمات مشاوره تصریح می‌کنند، مصرف نهاده‌هایی مانند کود و سم باید بر اساس نسخه‌نویسی باشد و این موضوع سال‌هاست که مغفول مانده است.

وی افزود: براساس این اسناد بالادستی، موسسه تحقیقات خاک و آب کشور و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی موظفند نسخه‌نویس تربیت کنند و از این رو برگزاری دوره‌های آموزشی، محتوای آموزشی و نکات فنی را موسسه تحقیقات خاک و آب کشور و اعطای گواهی‌نامه را سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برعهده دارد و گواهینامه نسخه‌نویسی کود با امضای این دو نهاد صادر می‌شود.

اسدی رحمانی با بیان این که ساماندهی نسخه‌نویسی کود در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: در این راستا نخستین دوره آموزشی مهارت‌محور نسخه‌نویسی کودی از ۷ تا ۱۲ آبان ماه سال جاری به مدت شش روز برگزار شد و در این دوره، برخی از شرکت کنندگان دارای آزمایشگاه خاکشناسی، شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و یا کلینیک‌های گیاهپزشکی بودند.

وی ادامه داد: افرادی که دوره نسخه‌نویسی کود را می‌گذرانند باید فارغ‌التحصیلان رشته خاکشناسی یا رشته‌های مرتبط مانند تولیدات گیاهی، علوم زراعی وعلوم باغبانی باشند.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به این که در حال حاضر حدود ۱۶۸ آزمایشگاه خاکشناسی در کشور فعالیت می‌کنند، اذعان داشت: این آزمایشگاه‌ها کار تجزیه خاک را انجام می‌دهند، اما تاکنون به طور سیستماتیک و علمی آزمایشگاه‌های خاکشناسی و شرکت‌های تولید کننده و یا عرضه کننده، توصیه کودی را انجام نمی‌دادند.

وی درباره اهمیت تغذیه بهینه گیاهان و کوددهی مناسب گفت: نتایج بسیاری از پایلوت‌هایی که توسط این موسسه در مورد گندم، کلزا و ذرت انجام شده حاکی از آن است با تغذیه مناسب و متعادل می‌توان نزدیک به ۲۰ درصد عملکرد تولید را در شرایط فعلی و در اراضی آبی افزایش داد.

اسدی رحمانی خاطرنشان کرد: سال گذشته در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور، تغذیه گیاهان را محور قرار دادند و نتایج کار نشان داد به طور میانگین عملکرد تولید گندم ۱۵۰ کیلوگرم در هر هکتار در اراضی دیم افزایش یافته است.

وی برآورد، تامین، توصیه و مصرف و کنترل کیفی را از مولفه‌های نظام کود در کشور عنوان کرد و گفت: نسخه‌نویسی جزو مولفه‌های اصلی توصیه و مصرف است.

وی ابراز امیداوری کرد؛ با پیگیری تربیت نسخه‌نویس کودی در آینده نسخه‌های کودی صرفا از طریق افرادی آموزش دیده، خبره و باتجربه ارایه شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha