۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
صادرات محصولات ایرانی به ارمنستان رو به افزایش است
رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان:

صادرات محصولات ایرانی به ارمنستان رو به افزایش است

رحیمی، رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان گفت: طی دو سال گذشته صادرات محصولات ایرانی به ارمنستان رشد کرده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محسن رحیمی، رایزن بازرگانی ایران در کشور ارمنستان، گفت: در سال ۲۰۱۸ یک رشد قابل توجه کالاهای وارداتی ایرانی به ارمنستان داشتیم که یک رشد ۵۰ درصدی براساس آمارهای رسمی ارمنستان می شد. در این رشد ارزش واردات کالاها به ارمنستان از ۱۷۹ میلیون دلار به ۲۶۹ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

ادامه رشد صادرات در سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ هم این ارزش واردات کالاهای ایرانی به ارمنستان باز رشد داشت و به ۳۲۴ میلیون دلار رسید. که یکی از عوامل موثر بر آن افزایش نرخ ارز بود که قیمت کالاهای ایرانی را برای مصرف کننده خارجی کاهش داد و توان رقابتی به کالاهای ایرانی داد.

مشکلات صادرات به ارمنستان

رحیمی تأکید کرد: اصلاح قوانین یکی از مشکلاتی است که از بیرون به ما تحمیل می شود، تغییرات مداوم مقررات در داخل که به طور ناگهانی رخ می دهد باعث می شود با یکسری ممنوعیت ها مواجه شویم که شاید نتوان کسی را در این زمینه مقصر دانست. به این دلیل که موضوعاتی در داخل پیش می آید و بازار داخلی اولویت دارد و این اهمیت باعث می شود یکسری ممنوعیت هایی درخصوص واردات و صادرات پیش بیاید. گاهی این ممنوعیت ها باعث می شود صادرکنندگان ایرانی نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و بازار را از دست می دهند.

 مشکلات معامله با فروشگاه های زنجیره ای تخصصی ارمنستان

وی با اشاره به اینکه در مورد ارمنستان موارد ممنوعیت های صادرات و واردات بیشتر رخ می دهد، گفت: در ارمنستان فروشگاه های تخصصی زنجیره ای وجود دارد که برای دسترسی به بازار و فروش در این کشورها باید یکسری قرارداد با شرکت های اداره کننده این فروشگاه ها وجود داشته باشد. این قراردادها فرد صادر کننده را ملزم می کند قیمت کالاهای خود را در یک بازه زمانی ثابت نگه دارد.

اما مواردی هست که این اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال در صادرات جوجه یکروزه با مشکل مواجه شدیم. در رابطه با محصولات غذایی همچون رب گوجه فرنگی و خود گوجه فرنگی با مشکل مواجه شدیم که این موارد به سابقه صادر کننده لطمه می زند.

 از صادرکنندگان حمایت می کنیم

رایزن بازرگانی ایران در کشور ارمنستان در بخش دیگری در پاسخ به سوالی در خصوص تجربه حمایت دیگر کشورها از فعالیت های صادراتی گفت: سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت حمایت هایی را از صادر کنندگان انجام می دهد.

وی ادامه داد: باید به تفاوت کشورها نگاه کرد. در کشورهایی که صادرات سهم قابل توجهی در GDP (تولید خالص داخلی) دارد (صادرات غیر نفتی) دولت ها توجه بیشتری به صادرات این محصول ها دارند و درآمد دولت هم از محل این صادرات است. در ایران هم سعی شده است که به صادرات توجه شود. وزارت صمت هم بسته های حمایتی در خصوص صادرات تصویب می کند، اما بعضا محدودیت ها باعث می شود که در صادرات مشکلاتی ایجاد می شود به ویژه که صادرات ایران اغلب از نوع کالاهای اساسی و مواد اولیه است.

 تأثیر اولیه موافقتنامه تجارت ترجیحی

رحیمی در بخش دیگری با اشاره به اینکه برای بررسی تاثیر موافقتنامه تجارت ترجیحی شاید هنوز زود باشد و باید یکسالی صبر کنیم، تصریح کرد: از آبان که این موافقتنامه تجارت ترجیحی اجرایی شده شاهد افزایش صادرات ایران به ارمنستان در مقایسه با سال قبل هستیم.

کد خبر: ۱۸٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha