۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
نفع پکن از نهادهای اقتصادی لیبرال؛ تلاش چین برای تغییر رویه سازمان تجارت جهانی
بازار گزارش می دهد؛

نفع پکن از نهادهای اقتصادی لیبرال؛ تلاش چین برای تغییر رویه سازمان تجارت جهانی

چین به دنبال ایجاد تغییرات تدریجی در نهادهای حاکم جهانی از جمله سازمان تجارت جهانی است.

بازار؛ گروه بین الملل: در بیست سال گذشته، سهم چین از تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) بیش از دو برابر شده است، از ۷.۴ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۱. چین بیش از هر کشور دیگری در بخش تجارت فعال است.

با این حال، همانطور که بسیاری از مقامات و محققان چینی اشاره کرده‌اند، نقش چین در نهادهای بین‌المللی موجود نشان‌دهنده وزن رو به رشد اقتصادی این کشور نیست، که پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد.

علاوه بر به دست آوردن نمایندگی و قدرت رسمی بیشتر، چین همچنین آماده است تا مجموعه ای بسیار پراکنده و پیچیده تر از نهادهای حاکم جهانی را در مناطق مختلف و حوزه های موضوعی هدایت کند.

کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) باید نهادهای حاکم جهانی موجود را شامل همه کشورهای در حال توسعه از جمله چین کنند و همچنین فعالانه با نهادهای حاکمیتی منطقه ای تعامل داشته باشند. در همین حال، اگر چین می‌خواهد نفوذ جهانی در حوزه مالی داشته باشد، باید با دقت به سمت یک سرمایه شناور و باز حرکت کند.

تعامل چین با صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول به عنوان تبلور توازن قدرت در سال ۱۹۴۵، ایجاد شد. کارشناسان، مقامات و شهروندان چینی شاغل در نهادهای حاکم جهانی احساس می‌کنند که نفوذ و قدرت رسمی چین در این نهادها با وضعیت اقتصادی-اقتصادی آن در جهان مطابقت ندارد. در حالی که چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، کمی بیش از ۶ درصد در صندوق بین المللی پول سهم دارد، بریتانیا که تولید ناخالص داخلی آن کمتر از یک پنجم چین است، سهم بیشتری دارد.

این کسری نمایندگی همچنان منبع اصلی نارضایتی کارشناسان چینی در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف است. خطرات برای چین زیاد دیده می شود. به گفته یکی از کارشناسان آکادمی علوم اجتماعی چین، از آنجایی که وضعیت کشورها در صندوق بین‌المللی پول مستقیماً با حفظ و تحقق منافع آنها مرتبط است، رقابت کشورها برای داشتن نظر بیشتر (در صندوق بین‌المللی پول) هرگز انجام نشده است.

۵ سال لابی شدید توسط چین منجر به بهبودهای قابل توجهی شده است اما نقش آن در مدیریت ارشد صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نسبت به اقتصادهای کوچکتر در اروپا محدود است

کارشناسان چینی که از نزدیک با نهادهای حاکمیت جهانی کار می کنند، همچنین خاطرنشان می کنند که قرار دادن اتباع چینی در پست های ارشد یا حتی متوسط در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول دشوار بوده است. ۵ سال لابی شدید توسط چین منجر به بهبودهای قابل توجهی شده است اما نقش آن در مدیریت ارشد صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نسبت به اقتصادهای کوچکتر در اروپا محدود است.

با این حال، نفوذ فزاینده چین منجر به موفقیت‌های سیاستی قابل توجهی شده است، مانند لابی موفقیت‌آمیز برای وزن بیشتر رنمینبی در سبد ویژه حق قرعه‌کشی (SDR) و تجدید نظر در بحث درباره روسیه و اوکراین در نشست بهاری صندوق بین المللی پول.

در همین رابطه، کارشناسان مالی چین نیز مشتاق افزایش نقش رنمینبی در سبد SDR در صندوق بین‌المللی پول هستند. در روزی که رنمینبی برای اولین بار در سبد ویژه حق قرعه کشی در سال ۲۰۱۵ گنجانده شد، بانک خلق چین (PBOC) یک نشست خبری ویژه برای بحث درباره اهمیت سبد ویژه حق قرعه کشی برگزار کرد.

به گفته یی گانگ، معاون بانک خلق چین، گنجاندن رنمینبی در سبد حق قرعه کشی یک رویداد مهم بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است و مزایای آن برای مدت طولانی احساس خواهد شد. این مهم نشان دهنده به رسمیت شناختن توسعه اقتصادی چین و دستاوردهای اصلاحات و گشایش آن در جامعه بین المللی است.

در سال ۲۰۲۲، سهم رنمینبی از سبد حق قرعه کشی صندوق بین المللی پول از ۱۰.۹۲ درصد اولیه به ۱۲.۲۸ درصد افزایش یافت. هم در سال ۲۰۱۵ و هم امروز، بانک خلق چین و تکنوکرات های چینی درگیر با صندوق بین المللی پول به طور کلی از وزن رنمینبی در سبد حق قرعه کشی راضی هستند. مطمئناً، امروز آنها مایلند که نسبت رنمینبی متناسب با نقش چین در سازمان تجارت جهانی افزایش یابد اما مسائل بسیار بزرگ‌تر، کم بودن وزن نمایندگی چین در رده‌های ارشد نهادهای حاکم جهانی و کسری در قدرت رای رسمی صندوق بین‌المللی پول است.

با توجه به نقش چین در ماموریت اصلی صندوق بین المللی پول - نظارت بر بدهی و بازسازی - چین به طور کلی از نقش خود در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی راضی است

در نهایت، با توجه به نقش چین در ماموریت اصلی صندوق بین المللی پول - نظارت بر بدهی و بازسازی - چین به طور کلی از نقش خود در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی راضی است.

چین به‌عنوان وام‌دهنده اصلی سایر کشورهای در حال توسعه، به‌طور فزاینده‌ای تشخیص می‌دهد که پریشانی حاکمیتی به جای تلاش‌های مجزای تک تک کشورها، به همکاری جهانی برای حل آن نیاز دارد. در همان زمان، باشگاه پاریس، تحت سلطه طلبکاران اروپایی و آمریکای شمالی، اولویت های بسیار متفاوتی با وام دهندگان دولتی چین دارد. بنابراین، کارشناسان چینی در مورد این موضوع به طور کلی دریافتند که صندوق بین المللی پول و گروه بیست (G۲۰) تنظیمات نهادی بسیار بهتری را برای همکاری جهانی در مورد تجدید ساختار بدهی دولتی فراهم می کنند.

بسته های ۱.۱ میلیارد دلاری هر کدام برای زامبیا و پاکستان و بسته ۲.۹ میلیارد دلاری برای سریلانکا که همگی توسط صندوق بین المللی پول تصویب شده است، به نفع مؤسسات مالی چینی است که در دهه گذشته میلیاردها دلار به این سه کشور وام داده بودند

بسته های ۱.۱ میلیارد دلاری هر کدام برای زامبیا و پاکستان و بسته ۲.۹ میلیارد دلاری برای سریلانکا که همگی توسط صندوق بین المللی پول تصویب شده است، به نفع مؤسسات مالی چینی است که در دهه گذشته میلیاردها دلار به این سه کشور وام داده بودند.

ابتکار یک کمربند یک جاده (BRI) به وضوح نشان می‌دهد که وام‌دهی خارجی ابزار اصلی سیاست خارجی چین است، بنابراین هرگونه همکاری جهانی که پیامدهای مالی این ابزار سیاستی را محدود می‌کند به عنوان یک نتیجه مثبت برای چین تلقی می‌شود.

سرخوردگی چین از سازمان تجارت جهانی

چین از پیوستن به سازمان تجارت جهانی بسیار سود برده است و کارشناسان چینی، حتی رئیس جمهور چین «شی جین پینگ»، به طور گسترده به این امر اذعان دارند. با موفقیت در به دست آوردن نمایندگی رسمی و قدرت تعیین دستور کار، کارشناسان تجاری چین به دلیل محدودیت‌هایی که ایالات متحده برای نمایندگی چین در سازمان تجارت جهانی اعمال می‌کند، ناامید شده‌اند. اولاً، قضات ایالات متحده آمریکا یا قضات اروپایی در هیئت استیناف حل و فصل، پرونده ها را گاهی به طور نامحدود به تأخیر می اندازند، یا با طرح موضوعات «بی ربط»، آب را گل آلود می کردند.

همچنین، از آنجا که انتصاب قضات جدید مستلزم تأیید ایالات متحده است، امتناع ایالات متحده امریکا از انجام این کار، مرجع استیناف سازمان تجارت جهانی را در حال سکون و با کمتر از سه قاضی قرار داده است. حتی اروپا و کانادا نیز این وضعیت را نامطلوب دانسته اند. تحلیلگران چینی همچنین مانورهای ایالات متحده آمریکا را پشت پرده عدم پیشرفت در مذاکرات تجارت جهانی می دانند.

دور دوحه به دلیل تضاد منافع بین کشورهای عضو سازمان توسعه اقتصادی، به رهبری ایالات متحده و کشورهای در حال توسعه از بین رفت. به منظور توسعه خدمات و حقوق کار و اصلاحات محیطی بیشتر، کشورهای در حال توسعه از جمله چین، خواستار یارانه های کشاورزی کمتر در کشورهای پیشرفته و قدرت نهادی بیشتر در سازمان تجارت جهانی شدند و چین به طور خاص ایالات متحده آمریکا را به دلیل کنار گذاشتن دور دوحه به نفع شراکت ترانس پاسیفیک (TPP) زمانی که در برابر دستور کار خود با مقاومت مواجه شد، سرزنش می کند.

سازمان تجارت جهانی در واقع میدان جنگی است که چین به دنبال آن نیست، بلکه به دنبال نفوذ و اصلاح تدریجی آن است تا نظم تجارت جهانی کمتر تحت تأثیر ایالات متحده قرار گیرد و بازتر شود

برای کارشناسان در چین، راه رو به جلو در سازمان تجارت جهانی اصلاحات نهادی است که به چین و سایر کشورهای در حال توسعه صدای بیشتری در داخل این نهاد می دهد. سازمان تجارت جهانی در واقع میدان جنگی است که چین به دنبال آن نیست، بلکه به دنبال نفوذ و اصلاح تدریجی آن است تا نظم تجارت جهانی کمتر تحت تأثیر ایالات متحده قرار گیرد و بازتر شود.

برخلاف صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که دارای سیستم های رای گیری وزنی هستند، سازمان تجارت جهانی به رضایت یکپارچه اعضا نیاز دارد، به این معنی که حتی یک عضو می تواند کل فرآیند را متوقف کند. این مهم یک نقص بزرگ توسط کارشناسان چینی تلقی می شود که بازنگری آن باید هدفی برای اصلاحات نهادی باشد که با همکاری کشورهای اروپایی و حتی کانادا انجام می شود.

پس از اصلاحات نهادی گسترده، کارشناسان چینی سازمان تجارت جهانی را به عنوان یک نهاد جهانی امیدوارکننده می بینند که در نهایت می تواند دامنه نظارتی خود را به امور مالی، انرژی، غذا، اینترنت، بهداشت عمومی و حتی امنیت منطقه ای گسترش دهد.

در این میان، افزایش حمایت گرایی تجاری در سراسر جهان به این معنی است که چین باید راه هایی را در اطراف سازمان تجارت جهانی برای تسهیل تجارت جهانی بیابد، که چین هنوز هم بزرگترین ذینفع آن است. کارشناسان تجارت و ژئوپلیتیک در چین موافق هستند که بلوک‌های تجارت آزاد منطقه‌ای بسیار زیرک‌تر از سازمان تجارت جهانی هستند و از رکود رنج نمی‌برند، به این معنی که چین باید تلاش خود را برای مشارکت در این نهادهای تجاری منطقه‌ای تشدید کند.

به منظور بهره مندی از مزایای تجارت با چین، هم به عنوان خریدار و هم به عنوان فروشنده، اعضای بلوک های تجاری منطقه ای بیشتر با چین همکاری می کنند تا قوانین سودمند دوجانبه را تدوین کنند.

برخی از تحلیلگران مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای را مدل درخشان بلوک‌های تجاری منطقه‌ای می‌دانند و مدلی که چین در شکل‌دهی سازمان آن نقش زیادی دارد. در این میان، هم دولت چین و هم کارشناسان چینی مسائل بسیار جدی تری با سازمان تجارت جهانی دارند، جایی که ایالات متحده به عنوان مدافع سرسخت وضعیت موجود غیرمولد تلقی می شود. چین به دنبال ایجاد تغییرات تدریجی در نهادهای سازمان تجارت جهانی است.

کد خبر: ۱۸۷٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha