۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۶
غلبه بر چین و چکهای برگشتی با فروش جهیزیه/ هیچ کارآفرینی منتظر حمایت نمی ماند
گفت وگوی بازار با سازنده الکتروپمپ های ایرانی

غلبه بر چین و چکهای برگشتی با فروش جهیزیه/ هیچ کارآفرینی منتظر حمایت نمی ماند

جوان کارآفرین اصفهانی با خلاقیت نیاز کشور را برای تولید الکتروپمپ های کشاورزی و صنعتی برطرف می کند و اینگونه شغل ورشکست شده پدر را نجات می دهد. این تولید کننده برای ۶۰نفر اشتغال زایی کرده است و برای صادرات محصولاتش برنامه ریزی می کند.

علی جواهری؛ خبرگزاری بازار- حکایت از خاک برخاستن است؛ وقتی کار را از نقطه صفر شروع می کنی و با تلاش و ایده، آن را به اوج می رسانی. مثل «احسان قادری» جوان ۳۳ساله اصفهانی که کار ورشکست شده پدرش در عرصه تولید الکتروپمپ های صنعتی و کشاورزی را به موفقیت می رساند. کار غیرممکنی که با فروش جهیزیه همسرش و باربری شروع می شود و به تولید محصول مرغوب داخلی منجر می شود. محصولی که تحولی بزرگ در استخراج آب برای صنعت و کشاورزی به ارمغان می آورد و برای بیش از ۶۰نفر اشتغالزایی می کند. اکنون این کارآفرین برای اهدافی مانند افزایش ۵برابری نیروی انسانی و توسعه تولید برای تصاحب بازارهای جهانی برنامه ریزی می کند. آرمان هایی که چالش های بسیاری را همراه دارد. احسان قادری معتقد است صنعت مادر اشتغال‌زایی و تولید است و نیاز به حمایت دارد: «اهداف بزرگ حمایت های بزرگ می خواهد. اینکه موضوعی را برای حمایت از صنعت در حد اطلاع رسانی بیان کنیم به درد اهداف بزرگ نمی خورد. البته هیچ کارآفرینی منتظر حمایت نمی شود. بدون حمایت روند رسیدن به اهداف کند می شود ولی متوقف نخواهد شد.»

کار ورشکست شده

آنچه قادری به آن رسیده است حاصل سابقه ۵۳ ساله در تولید اکتروپمپ است. او پس از سر گذراندن شکستی تلخ به یک محصول ایرانی رسیده است: «پدرم سالها در رابطه با ساخت الکتروپمپ فعال می کرد. این الکتروپمپ ها آب را از چاه های عمیق و سطحی استخراج می کنند. اما ورود اجناس چینی زیر قیمت و واردات بی رویه مسائل زیادی را در حرفه ما ایجاد کرد. چک های برگشتی که یک به یک توان ادامه کار را می گرفت. پدرم برای پرداخت بدهکاری ها تمام دستگاه ها را فروخت و جز خاک چیزی در کارگاه باقی نماند. شکست بدی بود. پدرم دیگر توان شروع کار را نداشت. حق داشت. حاصل یک عمر کارش در عرض کمتر از یک سال نابود شد. باید کاری می کردم. به او گفتم من کار را ادامه می دهم. او بدون هیچ مقاومتی قبول کرد. شاید پیش خودش فکر می کرد مدتی کار می کنم و خسته می شوم. ولی من مطمئن بودم که موفق می شوم. تلاش و کار بی وقفه را از خودش یاد گرفته بودم.»

باید کاری می کردم

«راستش را بخواهید گاهی از حرفی که زده بودم پشیمان می شدم. ولی این حرف های اذیت کننده را کنار گذاشتم. چون باید کاری می کردم. با وانت باربری کرده بودم تا فروش تمام جهیزیه همسرم. نخستین دستگاه را در کارخانه راه انداختم. ۱۳سال از آن روزها گذشته است اما گویی همین دیروز بود. با ورود نخستین دستگاه کار را شروع کردم. رفته رفته سفارش می گرفتم. برای اینکه سفارش ها را سروقت برسانم تنهایی شبانه روز پای دستگاه می ایستادم و کار می کردم. کار که گسترده شد چند دستگاه اضافه کردم و نیروی کار گرفتم. ذهنم آزادتر شد و شروع به آزمون و خطا برای تولید الکتروپمپ طبقاتی توربینی کردم ولی کارها مرتب به شکست می خورد. چون نمونه ای نداشتم تا الگوبرداری کنم. بالاخره توانستم یک قطعه از این دستگاه را از اتریش وارد کنم. با مهندسی معکوس، تمام بخش های آن را طراحی کردم. نمونه های خارجی این دستگاه نواقص بسیاری داشت. مثلاً زود خراب می شد و قطعاتش در دسترس نبود. با وجود همه این نواقص بسیار گران بود و خدمات پس از فروش هم نداشت. طراحی ها را دستکاری کردم. حدود ۲سال آزمون و خطا می کردم و شاید صدبار با شکست مواجه شدم. ولی هیچ وقت خسته نشدم.»

محصولی که ۹۰ درصد مشکلات را حل کرد

حاصل دغدغه و کار شبانه روزی این کارآفرین جوان، تکنولوژی را به وجود می آورد که توان بالایی در استخراج آب از اعماق زمین دارد. توضیح می دهد: «محصول ما کیفیت بسیار بالایی دارد. قابلیت هایش حتی از نمونه خارجی بالاتر و استاندارهای بالایی را دریافت کرده است. الکتروپمپ های ایرانی قابلیت بهره برداری از چاه های آب بالای۴۰۰ متر را دارد و قادر به پمپاژ نفت از اعماق چند هزار متری است. ۹۰درصد مشکلات کشاورزان را حل کرده و انواع خدمات پس فروش را تا سقف ۷سال دارد که حتی تا آن زمان و فراتر هم خراب نخواهد شد. قیمت این دستگاه یک سوم نمونه خارجی است. اکنون موفق شده ایم به ۶استان نمایندگی دهیم و در هرنمایندگی ۵نفر را مشغول به کار کنیم.» او می گوید که هر فردی می تواند نمایندگی این محصول را بگیرد حتی اگر تجربه فنی نداشته باشد: « افراد متقاضی به دعوت ما برای نمایندگی دوره های تخصصی نصب و راه اندازی را می گذرانند. هر نمایندگی نیازمند دفتر کار است که می تواند اجاره ای هم باشد و با ۳۰میلیون تومان می تواند یک اشتغال‌زایی با درآمد خوب داشته باشد.»

تولید سخت است

اکنون روزگار خیلی سخت سپری شده ولی چالش های تولید هنوز هست. مسائلی که قادری درباره اش می گوید: «همیشه تولید سخت است. هر روزی که در کارخانه باز می شود برای تولیدکننده هزینه های قابل توجهی را به همراه دارد. همه چیز در کار تولید به هم مرتبط است. به نظر من صنعت مثل کودک می ماند که باید مرتب مراقبش بود و لحظه ای غفلت آسیب ها و اتفاقات جبرانی ناپذیری را به همراه خواهد داشت. این توجه چندجانبه باید از طرف صاحبان صنایع و مسئولان صورت گیرد. صاحبان صنایع دلسوزانه کار می کنند ولی گاهی مسئولان تصمیماتی می گیرند که برای صنعت خطرناک است. واردات کالاهای چینی آسیب جبران ناپذیری به صنعت وارد کرد و بحران بزرگی را به همراه داشت. بعضی از تصمیم گیری های مفید هم فقط مانور خبری است. باید نگاه جدی به صنعت داشت. دولت از یک طرف می گوید وام ۴درصد می دهیم از طرف دیگر تولیدکننده به بانک مراجعه می کند و با وام های با ۱۸درصد سود روبه رو می شود. این کار، تصمیم گیری را برای صنعتگران سخت کرده است. من دنبال توسعه کارخانه ام هستم. اکنون پاسخگوی سفارشات نیستم و باید دستگاه جدید خریداری کنم ولی به شدت درگیر تأمین بودجه هستم که متأسفانه به بن بست رسیده ام. دولت اگر بتواند همه چیز را مناسب کند و روی تصمیمات نظرات داشته باشد، تحول بزرگی در صنعت ایجاد می شود. صنعت کاران ایران توان بالایی دارند که تصمیم گیری و مسائل سیاسی برایشان دردسر ساز شده است.»

کد خبر: ۱۸٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha