۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
نیمه کاره ماندن نیروگاه‌ها با تعلل مپنا در ساخت توربین
عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق اعلام کرد

نیمه کاره ماندن نیروگاه‌ها با تعلل مپنا در ساخت توربین

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق گفت: تعلل و تاخیر شرکت مپنا در ساخت توربین‌های نیروگاهی موجب نیمه کاره ماندن طرح‌های توسعه نیروگاهی در کشور شده است.

به گزارش بازار، حمیدرضا صالحی با اشاره به صنعت توربین سازی در کشور گفت: گروه مپنا ادعا می‌کند که توان ساخت انواع توربین‌های مورد نیاز صنعت نیروگاهی را دارد و نیازی به واردات نیست، در حالی که توان ساخت توربین‌های بخار را ندارد و توربین گازی را نیز با تاخیر به نیروگاه‌ها تحویل می‌دهد.

وی افزود: تجهیزات ساخت توربین‌های بخار وارداتی است، اما از آنجا که در مبادلات بانکی با مشکل مواجه هستیم این شرکت نمی‌تواند تجهیزات مورد نیاز ساخت توربین‌ها را وارد کند که همین موضوع باعث شده که طرح‌های توسعه نیروگاهی نیمه تمام بماند و در تامین برق دچار مشکل شویم.

صالحی با اشاره به کمبود ۱۵ هزار مگاوات برق برای تامین نیاز کشور، گفت: مپنا تعهد داده بود که توربین‌های مورد نیاز نیروگاه‌ها برای افزایش تولید برق را آماده می‌کند و تحویل نیروگاه‌ها می‌دهد، اما عمل نکردن این شرکت به تعهدات خود، باعث شد نیروگاه‌ها توان تامین برق مورد نیاز کشور را نداشته باشند و همواره با کمبود برق مواجه هستیم.

قراردادهای ارزی مپنا با نیروگاه‌های داخلی
عضو سندیکای صنعت برق کشور با اشاره به انعقاد قراردادهای ارزی شرکت مپنا با نیروگاه‌ها افزود: شرکت مپنا در حالی ادعای ساخت انواع توربین را دارد که همه قراردادهایش با نیروگاه‌ها به صورت ارزی است، اگر توانایی ساخت داخل توربین وجود دارد و مپنا توان تولید دارد چرا به جای قرارداد ریالی، قرارداد ارزی با نیروگاه‌ها منعقد می‌کند؟

وی همچنین با اشاره به تعارض منافع و انحصاری که برای مپنا وجود دارد، گفت: شرکت مپنا هم توربین ساز است و هم نیروگاه می‌سازد و توربین تولید خود را به نیروگاهی که خودش تجهیز می‌کند مثلا به قیمت ۲۵ میلیون یورو می‌فروشد و همان توربین را به بخش خصوصی ۴۵ میلیون یورو می‌دهد، این انحصار باعث شده تا شرکت‌ها به سمت واردات سوق پیدا کنند؛ چرا که قیمت توربین وارداتی پایین‌تر و کیفیت آن نسبت به تولید داخل بالاتر است.

صالحی با بیان اینکه، نگاه دولتی به صنعت موجب ایجاد انحصار می‌شود، افزود: باید صنعت نیروگاهی از توربین سازی در شرکت مپنا تفکیک شود، تا فرصت حضور بخش خصوصی و ایجاد رقابت در این صنعت فراهم شود، در این صورت هم قیمت‌ها کاهش می‌یابد و هم فرصت انتقال تکنولوژی برای سایر کلاس‌های توربین در کشور فراهم می‌شود.

وی افزود: نیروگاه زنجان و نیروگاه تربت دو نیروگاهی است که به دلیل، عمل نکردن شرکت مپنا به تعهدات خود در تامین توربین‌های بخار راه اندازی نشده و در بخش توربین‌های گازی نیز، تامین آن با تاخیر انجام شده است.

کد خبر: ۱۸۷٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha