۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در آذربایجان‌شرقی طی چهار سال آینده
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در آذربایجان‌شرقی طی چهار سال آینده

تبریز- عباس زاده، مدیر مجتمع مس سونگون گفت: پنج میلیارد دلار طی چهار سال آینده در آذربایجان‌شرقی سرمایه‌گذاری می‌شود.

معبود عباس‌زاده در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این‌که با هرگونه سیاسی‌کاری در مجتمع مس سونگون مخالفیم، اظهار داشت: به مدیران مجتمع مس سونگون همواره تأکید کرده‌ایم تا از جریانات سیاسی فاصله بگیرند و صرفاً هدف‌شان خدمت به مردم باشد. از این‌رو بنده با هرگونه سیاسی‌کاری در مجتمع مس سونگون مخالف هستم و سعی کرده‌ام تا اهداف توسعه، تولید و اشتغال را دنبال کنم.

مدیر مجتمع مس سونگون افزود: معدن مس سونگون با ۵ میلیارد تُن ذخیره مواد معدنی، به‌عنوان بزرگترین معدن کشور و خاورمیانه شناخته می‌شود. در این معدن بار ورودی ۱۴ میلیون تُن بوده که طبق برنامه‌ریزی بار ورودی به سونگون به ۶۰ میلیون تُن افزایش می‌یابد و میزان تولید کنسانتره مس از ۳۳۰ هزار تُن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن افزایش خواهد یافت.

وی بابیان این‌که ظرفیت اشتغال‌زایی مجتمع مس سونگون با تکمیل فازهای ۳ و ۴ به ۲۰ هزار نفر افزایش می‌یابد، گفت: همان‌طور که همه می‌دانند کاتد مس در مجتمع مس سونگون تولید نمی‌شود، بر اساس اهداف توسعه فاز اول تولید کاتد مس به پیمانکار واگذار شده و قرار است ۲۰۰ هزار تُن کاتد مس در سونگون تولید کنیم و احداث فاز دوم کاتد مس با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تُن جهت انتخاب پیمانکار به پیمان داده می‌شود. که در مجموع در تولید کاتد مس ۱۰ هزار فرصت شغلی در سونگون ایجاد می‌شود.

عباس‌زاده از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در طرح‌های توسعه‌ای مجتمع مس سونگون خبر داد و گفت: خوشبختانه در طول چند ماه گذشته هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران تأمین مالی ۴۴ هزار میلیارد تومانی طرح‌های توسعه‌ای مجتمع مس سونگون را مصوب کرده و ما نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. همچنین در جذب نیروی انسانی در سونگون تفاوتی بین شهرستان‌ها قائل نیستیم، در حقیقت هر کسی که بتواند ما را در پیشبُرد اهداف تولید یاری کند جذب می‌کنیم.

مدیر مجتمع مس سونگون از افزایش دستگاه‌های اکتشافات معدنی آذربایجان‌شرقی از ۸ مورد به ۲۰ دستگاه تا پایان سال‌جاری خبر داد و افزود: ظرفیت معادن شهرستان اهر برای تولید و اشتغال بسیار بالاست و در کنار این‌ها، برای اکتشافات معادن هریس برنامه‌هایی خواهیم داشت که به حول قوه الهی تا پایان سال‌جاری خبرهای خوبی در حوزه معادن و اکتشافات برای مردم اهر و هریس خواهیم داشت.

وی بابیان این‌که اقدامات احداث فاز توسعه‌ای آهک هیدراته اهر پیگیری می‌شود، اظهار کرد: همچنین در بحث سرمایه‌گذاری، کارخانه سولفید سدیم با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی در شهرستان اهر احداث می‌شود، هرچند روند اداری این سرمایه‌گذاری انجام شده و منتظر مصوبه هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران هستیم.

عباس‌زاده همچنین از ایجاد صنایع پایین‌دست کاتد مس در شهرستان‌های ورزقان و اهر با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی خبر داد و تأکید کرد: اقدامات لازم در ایجاد صنایع پایین‌دست کاتد مس در ورزقان و شهرک صنعتی اهر انجام شده و امیدواریم تا پایان آذرماه پس از تصویب هیأت‌مدیره شرکت مس، کلنگ‌زنی می‌شود، این در حالی است صنایع پایین‌دست کاتد مس در شهرستان‌های ورزقان و اهر با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای ۱۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

مدیر مجتمع مس سونگون با تأکید بر این‌که ۵ میلیارد دلار طی چهار سال آینده در آذربایجان‌شرقی سرمایه‌گذاری می‌شود، خاطرنشان کرد: از تمامی مسئولان شهرستانی و استانی نهایی شدن طرح‌های توسعه‌ای و اشتغال‌زایی مس سونگون و شرکت مس در آذربایجان‌شرقی حمایت کنند. چراکه هدف اشتغال‌زایی ۳۰ هزار نفری و صادرات ۵ میلیارد دلاری در استان را دنبال می‌کنیم.

کد خبر: ۱۸۷٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha