۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
جزئیات طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان جویای کار/ تلاش برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل سنتی
در گفتگوی تفصیلی با بازار عنوان شد

جزئیات طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان جویای کار/ تلاش برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل سنتی

همدان - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان به اجرای طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان جویای کار و کارفرمایان استان همدان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۷۱۷ نفر دانش آموخته دانشگاهی در واحدهای تولیدی استان همدان دوره کارورزی را سپری کردند.

خبرگزاری بازار - کارآمدی فارغ التحصیلان دانشگاهی مستلزم کسب مهارت و توانمندی است و قطعا فراتر از آن چیزی است که در محیط درس و کلاس دانشگاه آموزش داده شده است چراکه همواره فاصله بین آموخته های دانشگاهی و آنچه در محیط واقعی کار و اشتغال در بازار کار مورد نیاز است موجب شده دانش آموختگان دانشگاهی نتوانند در بازار کار، شغل مناسب خودشان را پیدا کنند.

همین موضوع سبب شده تا دولت با اجرای طرح کارورزی وزارت کار برای کاهش شکاف بین آموخته های دانشگاهی و مهارت های مورد نیاز در بازار کار تلاش کند و بر همین اساس آذرماه سال ۱۳۹۵ در جلسه کمیسیون تخصصی اشتغال شورای عالی اشتغال، پنج دستور زیر برنامه‌های ملی اشتغال بررسی شد که یکی از آنها زیر برنامه ملی اشتغال با عنوان «طرح کارورزی» بود.

طرح کارورزی امکان و فرصتی برای آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاهی با محیط کار محسوب می شود که نه تنها باعث افزایش قابلیت های آنان برای اشتغال در آینده می شود بلکه به کارورزان قدرت انتخاب بیشتری در انجام وظایف ارائه شده می دهد تا بتوانند بهتر به علاقمندی ها و گرایش های خود در زمینه های مختلف پی برده و نقاط ضعف و قوت کار خود را ارزیابی کنند.

کارورزی یک تجربه دست اول و عملی است که دانش آموختگان دانشگاهی مهارت های شغلی مهمی را همانند برقراری ارتباط، تعهد کاری، وقت شناسی، حل مساله، کارگروهی، خود مدیریتی، برنامه‌ریزی و سازماندهی و آشنایی با فن‌آوری بیاموزد که امروزه برای شاغل شدن بسیار واجب و ضروری هستند.

این طرح همانند سایر استان های کشور در استان همدان نیز به اجرا درآمد که در گفتگو با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان پیگیر موفقیت اجرای این طرح شده ایم.

کارورز باید حداقل دارای مدرک کارشناسی و در زمان ثبت نام دارای سن کمتر از ۳۵ سال باشد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در همین خصوص از اجرای طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان جویای کار و کارفرمایان استان همدان در سال گذشته خبر داد و گفت: شرایط جذب کارورز در بنگاه‌های اقتصادی بدین گونه است که کارورز باید حداقل دارای مدرک کارشناسی و در زمان ثبت نام دارای سن کمتر از ۳۵ سال باشد.

سید احمد توصیفیان با بیان اینکه کارورز باید ابتدا در سامانه کارورزی به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir ثبت نام کند، افزود: این طرح که دو طرف عرضه و تقاضای بازار کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد بر ایجاد فرصت برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و قرار گرفتن در محیط کار تاکید می‌کند و از سوی دیگر به کارفرمایان امکان استفاده از ظرفیت علمی نیروی انسانی تحصیل کرده داده می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه این طرح در دو فاز انجام می‌شود، گفت: فاز اول معطوف به اجرای طرح کارورزی است و به مدت سه ماه کارورز به صورت آزمایشی و آموزشی در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار می‌شود و در فاز دوم با عنوان اجرای طرح مشوق بیمه‌ای، امکان استمرار اشتغال کارورز در آن بنگاه یا بنگاه‌های دیگر به مدت ۲۱ ماه فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به حمایت دولت از این طرح، گفت: در فاز اول کارورز طی سه ماه طرح کارورزی از طرف دولت بیمه بوده و مبالغی تحت عنوان ایاب و ذهاب دریافت می کند که این مبالغ برای کارشناسان پنج میلیون ریال، مقطع کارشناسی ارشد شش میلیون ریال و برای مقطع دکترا هفت میلیون ریال است.

توصیفیان با بیان اینکه چنانچه شرایط همکاری بین کارورز و کارفرما مهیا باشد، فاز دوم طرح شروع می شود و طی آن کارورز به مدت ۲۱ ماه از مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما به میزان ۲۰ درصد برخوردار خواهد شد، گفت: برای استفاده از این ظرفیت قانونی، کارفرمایانی که دارای کد کارگاهی هستند به ازای هر دو بیمه شده می‌توانند یک نفر کارورز جذب کرده و سپس برای ثبت نام به سامانه کارورزی مراجعه و در قسمت پیش ثبت نام واحد پذیرنده، ثبت نام کنند.

تعهد کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی استان همدان در واحد های تولیدی و کارگاهی ۶۳۰ نفر بود که تعداد ۷۱۷ نفر کارورز در واحد های تولیدی آموزش دیده یا در حال آموزش هستند

توصیفیان در خصوص طرح کارورزی استان همدان در سال گذشته اظهار کرد: تعهد کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی استان همدان در واحد های تولیدی و کارگاهی ۶۳۰ نفر بود که تعداد ۷۱۷ نفر کارورز در واحد های تولیدی آموزش دیده یا در حال آموزش هستند.

وی با بیان اینکه این رقم معادل ۱۱۴ درصد تعهد استان همدان است، گفت: همچنین تعداد ۲۶۰ نفر از این افراد پس از اتمام دوره کارورزی در واحد ها مشغول فعالیت شده اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان همچنین از اجرای طرح مهارت آموزی از محیط واقعی کار با هدف کسب تجربه و آمادگی برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی در استان همدان خبر داد و گفت: مهارت آموزی در محیط واقعی یکی از روش‌های آموزش فنی و حرفه‌ای است که در آن مهارت و شایستگی‌های مورد نیاز در چارچوب استانداردهای آموزشی هم زمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمت از مربی به مهارت آموز منتقل می‌شود.

وی عنوان کرد: در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار، متقاضی در کنار استادکار یا مربی قرار گرفته و دوره آموزشی مهارتی را به مدت حداقل طول استاندارد آموزشی و حداکثر یک سال سپری می‌کند و ضمن آشنایی با محیط کسب و کار و تقویت روحیه خودباوری برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی آماده می‌شود.

توصیفیان با بیان اینکه متقاضیان مهارت آموزی در قالب این طرح به عنوان کارآموز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شناخته شده و با توجه به قراردادی که به امضا می‌رسد بیمه آنها بر عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است و مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در این مدت نمی‌شوند، به اهداف این طرح اشاره کرد و گفت: آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده سازی، ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به خصوص در صنایع دستی با این طرح دنبال می شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ادامه داد: کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت، ایجاد اشتغال برای کارآموزان و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه‌های اقتصادی از دیگر اهداف این طرح به شمار می رود.

وی با اشاره به شرایط بهره مندی افراد از این طرح گفت: اعلام کتبی علاقه مندی و تمایل به شرکت در طرح، داشتن حداقل ۱۵ سال با تابعیت ایرانی و دارا بودن توانایی لازم متناسب با آموزش از جمله شرایط مهارت آموز در این طرح است.

توصیفیان با تاکید بر لزوم همراهی صنف‌های مهارتی برای نهادینه شدن طرح مهارت آموزی در محیط کار، گفت: کارآموزان در صورت تمایل می‌توانند پس از اتمام دوره آموزشی شش ماه تا یک سال با شرکت در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای گواهینامه رشته‌ای را که فرا گرفتند دریافت کنند.

دو هزار و ۲۱۳ نفر در طرح استاد شاگردی شرکت کردند

احمد توصیفیان در ادامه افزود: تعهد شرکت کنندگان استان همدان در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی یا همان طرح استاد شاگردی در سال گذشته یک هزار و ۵۵۰ نفر بوده که عملکرد استان همدان در طرح مهارت آموزی دو هزار و ۲۱۳ نفر معادل ۱۴۳ درصد بوده است.

با این تفاسیر به نظر می رسد با اجرای طرح کارورزی فرصتی پیش آمده تا کارجو با حمایت وزارت کار وارد شرکت ها و بنگاههای اقتصادی شود و پس از کسب تجربه عملی در همان بنگاه نیز استخدام شود که امید است با اجرای موفق تر این طرح زمینه برای اشتغال جوانان استان همدان فراهم شود.

کد خبر: ۱۸٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha