۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶
اصلاح جزئی قیمت آهن

اصلاح جزئی قیمت آهن

با نزدیک شدن به پایان هفته ثبات نسبی به بازار آهن بازگشت و غالب مبادی فروش قیمت روز آهن آلات را ثابت اعلام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با نزدیک شدن به پایان هفته ثبات نسبی به بازار آهن بازگشت و غالب مبادی فروش قیمت روز آهن آلات را ثابت اعلام کردند اگرچه همچنان نوسانات افزایشی در بخش‌هایی از بازار قابل مشاهده بود.

پس از اجرای طرح بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز شاهد اصلاح نرخ دلار در روز گذشته بودیم، به طوری که از ابتدای روز به تدریج قیمت دلار عقب‌نشینی کرد و به کانال ۳۵ هزار تومانی بازگشت؛ در پایان روز گذشته هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۵ هزار و ۶۴۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن
بازار میلگرد در روز گذشته آرام‌تر و باثبات‌تر بود به طوری که قیمت روز میلگرد آجدار در بسیاری از شرکت‌ها ثابت بود اما در عین حال برخی همچنان در صدد افزایش قیمت بودند به طوری که حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن هم در برخی شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما تیرآهن ذوب آهن و فولاد یزد در برخی سایزها ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت؛ تیرآهن ذوبی در سایزهای ۱۶ و ۱۸ ثابت بود و سایزهای ۲۰ الی ۲۷ نیز جسته وگریخته افزایش داشتند، بیشترین افزایش قیمت هم در سایز ۲۰ ایجاد شد. نرخ روز ناودانی ایرانی و اروپایی و همچنین قیمت نبشی در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت روز ورق سیاه نیز روز گذشته بدون تغییر عرضه شد اما برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه و گیلان افزایش ۴۰۰ تومانی داشتند. نرخ ورق گالوانیزه در برخی مبادی فروش افزایش ۶۰۰ تومانی داشت؛ همچنین قیمت ورق روغنی با افزایش ۱۰۰ تومانی اعلام شد و ورق رنگی نیز افزایش ۳۰۰ تومانی داشت.

انواع لوله‌های داربستی، مبلی، گازی و ... ثابت اعلام شدند، بازار پروفیل روز گذشته نسبتا آرام بود و تنها نوسانات جزئی داشت، به طوری که شماری از کارخانه‌ها از جمله نیکان پروفیل و پایا اصفهان ثبات قیمت داشتند، تعدادی دیگر حقیمت محصولات خود را کاهش دادند و برخی دیگر نیز ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت قوطی آهن در ۱۰ روز گذشته افزایش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را تجربه کرده است، به گونه‌ای که کف نرخ قوطی پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر در بازار بین ۲۱ هزار و ۵۰۰ الی ۲۲ هزار تومان اعلام می‌شد و سقف نرخ آن نیز حدود ۲۲ الی ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد.

اصلاح نسبی نرخ دلار در روز گذشته تا حدودی در بازار آهن نیز سرایت کرد و بسیاری از حوزه‌ها را تحت تأثیر قرار داد، به این صورت که جز نوسانات اندکی که گزارش شد عمده بخش‌های بازار بدون تغییر اعلام قیمت کردند.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که در مجموع حدود ۲۰۳ هزار و ۹۴۸ تن به تابلو معاملات بورس راه یافت که از این میزان نیز ۱۶۸ هزار و ۹۶۰ تن به میلگرد اختصاص داشت که حدود ۱۷۰ هزار و ۴۴۴ تن کمتر از حجم اعلام شده بود.

تنها حدود ۳۹ هزار و ۷۲۰ تن میلگرد از کل حجم عرضه شده مورد استقبال قرار گرفت که نرخ نهایی آن ۱۳ هزار و ۱۱۷ تومان در نظر گرفته شده بود.

تأمین زیرساخت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد
کمبود انرژی در کشور از جمله چالش‌هایی است که همواره صنایع فولادی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در همین زمینه امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اظهار کرد: ظرفیت اسمی تولید فولاد حدود ۶۰ میلیون تن برآورد شده است اما به دلیل کمبود انرژی و نیز افت تقاضا به کاهش میزان تولد مواجه هستیم.

قالیباف در ادامه افزود: اگر در زمینه تأمین انرژی برای صنایع از جمله آب، برق و گاز به‌راحتی انجام شود امکان تولید فولاد در دو سال آینده به حدود ۵۵ میلیون تن می‌رسد که در واقع با تأمین زیرساخت‌ها این میزان از تولید دور از دسترس نخواهد بود.

وی همچنین بیان کرد: برخی شرکت‌های فولادی و معدنی برای حل چالش کمبود انرژی خود در بخش‌های مختلف انرژی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و قصد دارند آب، برق و گاز را خودشان تأمین کنند.

سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به پیشرفت فولادی‌ها در زمینه تأمین انرژی، اظهار کرد: فولادی‌ها در قالب طرح پیشگامان برای توسعه زیرساخت‌های انرژی نیازمند ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستند، در حالی که فولادسازان برای انتقال آب و تولید ۱۲ مگاوات برق، سرمایه‌گذاری‌های متعددی انجام داده‌اند. در همین راستا در استان سمنان یک نیروگاه بخش خصوصی به مدار سراسری برق متصل شده است.

کد خبر: ۱۸۶٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha