۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۴
واقعی‌تر شدن قیمت گاز پرمصرف‌ها در راس برنامه‌ها قرار گیرد
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

واقعی‌تر شدن قیمت گاز پرمصرف‌ها در راس برنامه‌ها قرار گیرد

نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از ابزارهای بسیار مهم بهینه‌سازی مصرف گاز، اعمال سیاست‌های قیمتی برای مشترکین پرمصرف است که تاکنون به آن به صورت جدی پرداخته نشده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه یکی از دلایلی که بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور به خصوص در بخش خانگی جدی گرفته نشده و به آن توجهی نمی‌شود گفت: ارزان بودن و پایین بودن قیمت گاز از دلایل مهم آن است. بنابراین، یکی از ابزارهای بسیار مهم بهینه‌سازی، سیاست‌های قیمتی مشترکین پرمصرف است که تاکنون به آن به صورت جدی پرداخته نشده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: با توجه به مصرف گاز با قیمت‌های نازل و بسیار پایین در بخش‌های مختلف، این امر باعث شده که مصرف انرژی در کشور شدت گرفته و از میانگین جهانی بسیار بالاتر باشد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی یکی دو سال گذشته تلاش شد در بخش خانگی قیمت‌ها به صورت پلکانی بالا برود اما به نظر می‌رسد باید به سمت واقعی‌تر شدن قیمت‌ها پیش برویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: شرکت‌ها و تولیدکننده‌های وسایل گرمایشی باید نسبت به بهینه‌سازی مصرف بیش از پیش حساس‌تر بوده و با بازدهی بالا و قیمت پایین، نسبت به ساخت وسایل گرمایشی اقدام کنند تا این امر انگیزه‌ای برای کنترل، بهینه کردن و مدیریت مصرف باشد.

نخعی خاطرنشان کرد: متاسفانه خطر جدی برای ناترازی گاز در کشور وجود دارد که انجام اقدامات موثر، عاجل و راهبردی برای رفع این ناترازی و آسیب‌های جدی که می‌تواند برای کشور داشته باشد، امری الزامی است.

وی بیان کرد: میزان مصرف هیچ تناسبی با رشد اقتصادی کشور ندارد و به چالش بزرگی تبدیل شده، بنابراین لازم است در این زمینه فکر جدی شود.

وی درباره گاز صنایع و اینکه صنایع نباید با کمبود گاز مواجه شوند، گفت: کمبود گاز در کشور منجر به بحران‌های زیادی از جمله از دست رفتن امکان تولید برق، توقف فعالیت صنایع سنگین و دیگر مشکلات خواهد شد؛ بنابراین، ضمن گسترش بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش خانگی و توجه به تامین گاز صنایع، نیازمند سرمایه‌گذاری‌هایی در این زمینه هستیم تا کشور در آینده با چالش گاز برای صنایع بزرگ و مهم کشور روبرو نشود.

کد خبر: ۱۸۶٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha