۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۴
انتقاد از نبود برنامه برای جمع‌آوری آب‌های سطحی
عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد

انتقاد از نبود برنامه برای جمع‌آوری آب‌های سطحی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با ابراز نگرانی از کمبود انرژی در تمامی ابعاد آن در کشور، گفت: ناترازی گاز، نبود سوخت کافی برای نیروگاه‌ها و کمبود آب، آن هم در زمستان نشان از عدم مدیریت مناسب انرژی است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مضانعلی سنگدوینی با اشاره به کاهش ۷۶ درصدی بارندگی در سطح کشور، گفت: در حالی ایران با کمبود آب رو به رو است که کشورهای حوزه دریای خزر و خلیج فارس بهره‌برداری‌های قابل توجه‌ای از آب دریا دارند لذا باید پرسید چرا با توجه به خشکسالی در کشور برای برداشت از آب دریا اقدامی صورت نمی‌گیرد و سرمایه‌گذار جذب نمی‌شود؟ در حالی که می‌توان آب استان‌های شمالی را از دریای خزر تامین کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همان قدر که باید بابت ناترازی گاز در کشور و تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها نگران بود باید برای کمبود آب حتی در زمستان نیز نگران باشیم، این در حالی است که ایران بارندگی‌های خوبی هم دارد اما برای استفاده از این آب رها شده هیچ برنامه‌ای وجود ندارد.

وی افزود: در حالی ۸۰ تا ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی صرف می‌شود که برنامه مدونی برای دستیابی به آبیاری نوین در کشاورزی دیده نمی‌شود و کشاورزی سنتی تمامی آب این کشور را می‌بلعد، اما با تغییر شیوه‌های کشاورزی و حرکت از غرقابی به سمت خشک‌کاری می‌تواند نزدیک به یک چهارم آب را صرفه‌جویی کند.

سنگدوینی با اشاره به نبود برنامه‌ای برای جمع‌آوری آب‌های سطحی بر ضرورت دیده شدن این موارد در برنامه توسعه هفتم تاکید کرد و افزود: هرچند برنامه ششم توسعه نیز فقط ۳۰ درصد عملیاتی شده است لذا باید دولت برنامه‌ای عملیاتی ارائه دهد.

این نماینده مجلس مطرح کرد: آبگیری آب‌بندان‌ها در زمستان نیز می‌تواند ذخیرسازی خوبی جهت استفاده در بهار و تابستان باشد اما این کار هم به درستی در کشور صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید همه تقصیرها را بر گردن مردم و میزان مصرف آن‌ها انداخت و باید برای کمبود انرژی در کشور در تمامی ابعاد آن فکری کرد، گفت: ناترازی گاز، نبود سوخت کافی و کمبود آب، آن هم در زمستان نشان از عدم مدیریت انرژی در کشور دارد و لذا باید فکری اساسی برای مدیریت انرژی داشت.

کد خبر: ۱۸۶٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
      0 0
      عزیز برادر جمع آوری آبهای سطحی کاربسیار خوبیه ولی باید فکری به حال ۱۵ میلیون نفوس مهاجر در ایران کرد که اگر هرکدام از آنها فقط روزی یک لیتر آب مصرف کنند فقط۱ لیتر آب مصرف کنند اونوقت من هم کشاورزان باید به است چیزهایی که ازش بر نمیاد مجبورکنم وهم مردمم رو بخاطر مصرف آب جریمه کنم .آبشخورمابرای خودمانهم کافی نبود که این ستم هم برما رواداده شد.