۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
کاهش بی سابقه حمل و نقل دریایی جهان در سال ۲۰۲۰
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور مطرح کرد

کاهش بی سابقه حمل و نقل دریایی جهان در سال ۲۰۲۰

راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا از کاهش بی سابقه حمل و نقل دریایی جهان در سال ۲۰۲۰ خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور صبح امروز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ در نشست خبری تشریح اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص تبیین اهداف و برنامه‌های این مجموعه در سال جاری با اشاره به وضعیت حمل و نقل تجاری جهانی در دریا و آثار و تبعات شیوع ویروس کرونا در دنیا اظهار داشت: از اوایل سال میلادی ۲۰۲۰ تقریبا جهان به طور یکپارچه درگیر شیوع ویروس کرونا شد و طبعا این مساله اقتصاد و تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حمل و نقل دریایی هم کاملا وابسته به تجارت بین المللی است، شاهد افت قابل ملاحظه حمل و نقل دریایی در جهان بودیم. برخی موسسات مطالعاتی پیش بینی می‌کنند در حالی که در سال ۲۰۱۹ میلادی بالغ بر ۱۱ میلیارد تن جابه جایی کالا از طریق دریا در جهان رخ داد، در سال ۲۰۲۰ حداقل ۶۰۰ میلیون تن از این میزان کاسته می‌شود. این اتفاق در سه دهه اخیر بی سابقه است.

راستاد گفت: سفارش ساخت کشتی هم در اثر کاهش تقاضا در ۴ ماه ابتدایی سال میلادی در جهان کاهش پیدا کرده است. در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰، ۱۰۰ فروند کشتی تجاری و باری سفارش داده شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، شاهد کاهش ۷۱ درصدی برای سفارش ساخت کشتی هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از نظر اجاره روزانه کشتی های تجاری هم به دلیل کاهش تقاضا، یک کاهش قابل ملاحظه را شاهد بودیم. در یک نمونه اجاره روزانه کشتی هایی بزرگی که در پایان سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۵ هزار دلار بود، در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۵ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

تخلیه و بارگیری بیش از ۱۴ میلیون تن کالا در بنادر کشور از ابتدای سال ۹۹

وی با اشاره به تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: مطمئنا این میزان کاهش در حمل و نقل دریایی، بنادر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و بنادر ایران نیز از این مساله مستثنی نیستند. اما آن چیزی که قابل ملاحظه است، این بود که با تمهیداتی که در بنادر تجاری کشور از زمان شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی شد، حتی یک روز هم توقف عملیات تخلیه و بارگیری را نداشتیم و به صورت شبانه‌روزی ورود و خروج کشتی‌ها و عملیات تخلیه و بارگیری ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که ماحصل اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در بنادر بالغ بر ۱۴ میلیون تن تخلیه و بارگیری بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵.۸ درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: امیدواریم با تعدیل وضعیت شیوع بیماری کرونا و در واقع عادی تر شدن شرایط تجارت منطقه‌ای و جهانی به مرور بتوانیم این عقب‌ماندگی را که در سال جاری تاکنون حادث شده، جبران کنیم. گرچه در سال گذشته علی‌رغم همه فشارها و محدودیت‌هایی که ناشی از تحریم‌ها وجود داشت، توانستیم در روند کلی تخلیه و بارگیری حدود ۷ درصد افزایش داشته باشیم و ۱۵۰ میلیون تن محموله در بنادر تخلیه و بارگیری شود.

وی ادامه داد: از این میزان ۱۴.۳ میلیون تن که حجم کلی تخلیه و بارگیری بود، حجم محمولات غیرنفتی حدود ۹.۷ میلیون تن بوده که ۳۹.۸ درصد کاهش داشته است. حجم محمولات فله مایع که در بنادر تخلیه و بارگیری می‌شوند بالغ بر ۴.۶ میلیون تن اعلام شده که ۲۵.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر ۱۷۲هزار ۲۰۰ TEU بوده که حدود ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

کاهش ۹۷ درصدی مسافرت دریایی در سال جدید

راستاد افزود: بیشترین تاثیر منفی در جابه جایی مسافران دریایی مشاهده شده است. با توجه به اینکه پیک تردد مسافر دریایی در ایام نوروز است و امسال عملا گردشگری دریایی و سفرهایی دریایی براساس پروتکل‌های پیرامون ویروس کرونا تقریبا به طور کامل متوقف بود، طبیعتا آمار جابه جایی مسافران دریایی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داشته است. تقریبا سفرهای دریایی برای بومیان جزایر بود که با ۱۴۱ هزار و ۸۳۴ نفر مسافر از ابتدای سال تاکنون، این تعداد نسبت به سال گذشته حدود ۹۷ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه وضعیت موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور اظهار داشت:‌در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور ۴ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۱۷۷ تن است که از این میزان بالغ بر ۳ میلیون تن در بندر امام خمینی (ره) ‌ و مابقی در سایر بنادر کشور وجود دارد.

وی افزود: بیشترین میزان کالای اساسی موجود در بنادر ذرت است که ۲ میلیون و ۴۱۳هزار و ۶۳ تن وزندارد. سایر کالاهای اساسی موجود در بنادر شامل گندم، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه های روغنی است که در مجموع میزان آن‌ها بالغ بر ۴ میلیون تن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: محمولاتی که در حال حاضر در بنادر در حال تخلیه هستند شامل ۲۵ فروند کشتی است که حامل ۵۸۸ هزار و ۷۸۲ تن محموله کالای اساسی هستند. در همین زمینه ۲۳ فروند کشتی هم منتظر ورود به بنادر هستند که میزان محموله آنها یک میلیون و ۷۳ هزار و ۳۷۱ تن کالاهای اساسی است.

راستاد ادامه داد: میزان محمولات کالای اساسی که در شرف ترخیص و خروج از بنادر هستند، ۸۰۳ هزار تن در بندر امام (ره) است که در حال حاضر پروانه گمرکی برای آنها صادر شده است. ۴۵۰ هزار تن در مرحله اتمام تشریفات گمرکی و ۳۰۰ هزار تن هم در مرحله کارشناسی و ارزیابی قرار دارد.

سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته دیگری که باید ذکر شود، پیرامون اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در بحث سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه روبناها و مراکز تولیدی در بنادر تجاری کشور است. در سال ۹۸ توانستیم ۱۱ قرارداد را با بخش خصوصی برای احداث پایانه‌های مختلف، مخازن نگهداری فرآورده های نفتی، انبارهای نگهداری کالا و کارخانه های تولیدی منعقد کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای این تعداد پروژه ۵۵ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال است. حجم سرمایه گذاری که برای سال جاری تاکنون نهایی شده ۵ قرارداد بوده که ۱۰۸۱ میلیارد ریال میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی است و مراحل نهایی شدن را سپری می‌کند.

کد خبر: ۱۸٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha