۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
صادرات فولاد به پاکستان جدی گرفته شود
رئیس اتاق کرمان:

صادرات فولاد به پاکستان جدی گرفته شود

کرمان- رئیس اتاق کرمان گفت: کرمان به عنوان یکی از قطب های تولید فولاد کشور مطرح است و باید به صادرات این محصول و مشتقات آن به پاکستان توجه جدی شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سیدمهدی طبیب زاده در نشست توسعه همکاری های اقتصادی کرمان و پاکستان افزود: نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان دی ماه سال جاری برگزار می شود که حضور فعال و جدی بخش خصوصی استان کرمان در این نمایشگاه با برنامه ریزی لازم برای معرفی بیشتر توانمندی های حوزه های مختلف و توسعه روابط اقتصادی مورد تاکید است.

وی با اشاره به اینکه ایران جز ۲۰ کشور اول واردکننده کالا به پاکستان نیست، ادامه داد: کرمان در سال ۲۰۲۱ تاکنون ۳۴ میلیون دلار صادرات به پاکستان داشته در حالی که هیچ محصولی از پاکستان وارد کرمان نشده است.

طبیب زاده، تصریح کرد: از ایجاد مرکز تجاری کرمان به صورت مستقل یا به طور مشترک با استان های دیگر کشور در پاکستان استقبال می کنیم که امیدواریم این مهم برای تجارت استان موثر واقع شود.

بستر مناسب در نقل و انتقال ارز وجود ندارد

در این نشست رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان گفت: کرمان می تواند محصولاتی مانند خرما، پسته، سیمان، مصالح ساختمانی، فولاد، مس، صنایع دستی، گیاهان دارویی و برخی تولیدات دانش بنیان را در نمایشگاه کراچی ارائه دهد زیرا ما معتقدیم حضور در نمایشگاه ها و اعزام و پذیرش هیات های تجاری یکی از بهترین ابزارهای توسعه تجارت است.

محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: نبود بستر مناسب در نقل و انتقال ارز بین دو کشور ایران و پاکستان، طولانی بودن زمان صدور روادید و عدم تدوین تعرفه های ترجیحی بین دو طرف از جمله مسائل در توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور است.

نوآوری مهمترین اصل در تجارت خارجی پایدار است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این نشست بیان کرد: ایران و پاکستان در بخش های مختلف مشترکات بسیاری دارند اما از این فرصت ها بهره برداری لازم صورت نگرفته است.

حسین مهرابی، با تاکید بر اینکه باید زمینه های همکاری کرمان و پاکستان شناسایی و اولویت بندی شوند، تصریح کرد: در زمینه خدمات فنی و مهندسی و همچنین تولیدات شرکت های دانش بنیان قابلیت های بسیاری برای صادرات به پاکستان وجود دارد که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تجارت خارجی از بحث مزیت های نسبی خارج و به مسیر مزیت های رقابتی می رود که در این زمینه مسئله اصلی نوآوری برای ایجاد رقابت و تجارت پایدار است.

افزایش بازارچه های مرزی مورد تاکید قرار دارد

در ادامه این نشست سفیر ایران در پاکستان گفت: حجم مبادلات تجاری ایران با پاکستان قبل از ایام کرونا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود که در کرونا به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید که خوشبختانه در سال جاری به همان رقم قبل برگشته ایم و پیش بینی می شود سال جاری رکورد جدیدی برای حجم مبادلات دو کشور ثبت شود.

سیدمحمدعلی حسینی افزود: همیشه تراز تجاری دو کشور یک چهارم و یا یک سوم به نفع ایران بوده که با همت دو طرف و تلاش های انجام شده این نسبت در حال کاهش است که این مسئله می تواند انگیزه ای برای تجار و سرمایه گذاران پاکستانی ایجاد کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مبادلات تجاری از سه گذرگاه مرزی انجام می شود که تلاش برای تاسیس دو گذرگاه جدید نیز در حال انجام است و موافقت دو کشور برای افزایش بازارچه های مرزی مورد تاکید قرار دارد.

حسینی گفت: اگر موانع و مشکلات برای تجارت تهاتری مانند کاهش یا حذف برخی تعرفه ها مرتفع شود، بهترین راه برای تجارت بین دو طرف خواهد بود.

توسعه روابط برای جذب توریست

سرکنسول پاکستان در ایران نیز در ادامه این نشست بیان کرد: در ارتباط بین دو طرف به جذب توریست و فعالیت های حوزه گردشگری تاکید داریم که در این زمینه پیشنهاد می شود هیاتی به وزیر گردشگری پاکستان معرفی و گروه هایی اعزام شوند تا توافق هایی برای گسترش این روابط شکل گیرد.

عبدالجبار دیتهو بیان کرد: سیل چند ماه گذشته در پاکستان موجب تخریب برخی جاده ها و مسیرهای ریلی شده و همین موضوع در حمل و نقل کالا مشکلاتی را ایجاد کرده که امیدواریم هر چه سریعتر برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم صدور ویزا برای اتباع ایرانی آنلاین است، افزود: علاوه بر ویزاهای درمانی و گردشگری، هیات های ویژه هم می توانند درخواست صدور روادید داشته باشند.

سرمایه گذاری پاکستانی ها برای احداث ۲ سردخانه در بم

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی نیز در این نشست گفت: دو سردخانه با سرمایه گذاری پاکستانی ها در بم خریداری شده که محصول خرما را خریداری و بسته بندی می کنند سپس به پاکستان ارسال می شود که در صورت آمادگی کرمان در زمینه صادرات خرما به پاکستان می توان اقدامات خوبی انجام داد.

حسن نوریان افزود: پاکستان به برخی کالاهای استان کرمان مانند مس، فولاد، کلینکر، سیمان و کاشی نیاز دارد اما در این زمینه تلاش ها برای صادرات برخی از این کالاها بی نتیجه مانده است.

وی تاکید کرد: هیچ سقف و محدودیتی برای تجار ایران و پاکستان از نظر بانک مرکزی وجود ندارد، فقط اقلام غیرتحریمی دسته بندی شود و مبادلات صورت گیرد.

کد خبر: ۱۸۶٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha