۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۴
ضرورت تدوین سند راهبردی در بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

ضرورت تدوین سند راهبردی در بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر نیاز بازار سرمایه بر راهبرد بلند مدت گفت: تدوین سند استراتژیک باعث می‌شود سازمان بورس با تغییرات مدیریتی دچار تغییر در روش‌ها و تاکتیک‌ها نشود.

به گزارش بازار، نیما میرزایی افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد تغییرات مکرر در ریاست سازمان بورس و تیم اجرایی است که اجازه عملیاتی کردن بسیاری از اقدامات را نمی‌دهد و در واقع یک راهبرد بلند مدت در این زمینه وجود ندارد.

وی در این باره تصریح کرد: تدوین سند استراتژیک نیز از راهکارهایی مهم برای مقابله با تکان‌های بازار است.

این کارشناس اقتصادی در باره افزایش کاربران بازار سرمایه در سال ۹۹ گفت: در این سال با احتساب سهامداران عدالت، بیش از ۵۰ میلیون نفر اقدام به معامله کردند.

میرزایی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون نفر معامله گر فعال داریم که در طول سال معامله می‌کنند بنابر این با بازاری مواجه هستیم که از نظر گستردگی، بخش عمده‌ای از جامعه را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: بیشتر افرادی که در سال‌های اخیر وارد بازار سرمایه شدند دانش کافی را ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که در شرایط هیجانی بازار سرمایه رفتار هیجانی داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی دیگر از اقدامات بلند مدت و از محرک‌های اصلی رشد سرمایه و کنترل سفته بازی در کشور، تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است.

میرزایی با تاکید بر روش‌های تشویقی افزود: هم اکنون ابزارهای تشویقی مثل کارمزد و مالیات کمتر و یا بعضا صفر، وجود دارد، اما کفایت نمی‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: با نگاهی بلند مدت، تخصیص عرضه‌های اولیه و پذیره نویسی‌های جذاب به صندوق‌های سرمایه گذاری و سبدگردانی یکی از بهترین روش‌های تشویقی است.

میرزایی گفت: تخصیص عرضه‌های اولیه به صندوق‌ها هرچند یکی از روش‌هایی است که سازمان بورس به دنبال آن می‌باشد، اما با مخالفت‌های بدنه کارشناسی بازار سرمایه و جامعه سرمایه داری روبروست.

این کارشناس اقتصادی در انتها افزود: وجود تجربه کافی در این صندوق‌ها و مهم‌تر از آن نظارت حاکم بر آن، باعث می‌شود که نوسانات بازار سرمایه را، هم برای بورس و هم برای سهامداران خیلی کمتر کند.

کد خبر: ۱۸۶٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha