۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
هیچ زلزله‌ای نتوانسته به سدها خسارت بزند
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو در گفتگو با بازار:

هیچ زلزله‌ای نتوانسته به سدها خسارت بزند

آقابیگی مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو با بیان اینکه سدهای کشور مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته زلزله‌های سنگینی در کشور رخ داده اما هیچ کدام نتوانسته‌اند به سازه‌های آبی در کشور آسیب وارد کنند.

خبرگزاری بازار - سیف الله آقابیگی مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو در گفتگو با بازار با بیان اینکه سازه‌های آبی در ایران مقاومت بسیار بالایی در برابر حوادثی همچون زلزله دارند، گفت: طراحی ساخت سدها، خطوط انتقال آب سدها، مخازن ذخیره سازی و ایستگاه‌های پمپاژ بر اساس نقشه‌هایی که از پهنه بندی زلزله با در نظر گرفتن بالاترین عیارها و حداکثر شتاب زلزله صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای پیشرفته در سدسازی محسوب می‌شود، گفت: از آنجاییکه ایران یک کشور زلزله خیز محسوب می‌شود، سازه‌های آبی با بالاترین شرایط ایمنی ساخته می‌شود. به همین دلیل سدهای کشور به راحتی می‌توانند در برابر زلزله‌های با قدرت بالای ۷ ریشتر هم مقاومت کنند و هیچ نگرانی بابت توان و تحمل آنها وجود ندارد.

آقا بیگی با اشاره به وقوع زلزله‌های بزرگ در سرپل ذهاب و بم، گفت : در هیچ یک از زلزله‌هایی که تاکنون در کشور اتفاق افتاده آسیبی به سدها وارد نشده فقط آسیب‌های جزیی را در تاسیسات جانبی مثل ساختمان بهره برداری شاهد بودیم.

کاهش ۶ درصدی بارندگی‌ها نسبت به پارسال

این مقام مسئول در وزارت نیرو در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش ۶ درصدی بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و افزود: از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۸) تاکنون سطح بارندگی‌ها به ۳۰۱.۵ میلی‌متر رسیده که نسبت به میانگین ۵۱ سال اخیر ۳۴ درصد و نسبت به متوسط ۱۱ سال قبل ۴۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته او، بیشترین میزان کاهش بارش از ابتدای سال آبی جاری تاکنون با ۲۷ درصد مربوط به حوضه دریاچه ارومیه و عمده افزایش بارش هم با ۴۶ درصد رشد مربوط به حوضه مرزی شرق است.

خسارت سیل را مدیریت کردیم

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو  ادامه داد: وجود سطح مناسب بارندگی ها امسال سیل با اقدامات مناسبی همچون لایروبی رودخانه ها توانسیم تا حد زیادی خسارت سیل را کنترل کنیم.

او با بیان اینکه مدیریت خوبی روی مخازن سدها صورت گرفت که حداکثر بهره‌برداری را توانستیم داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بارش‌ها موجب شده علاوه بر اینکه امسال افزایش محصول قابل ملاحظه‌ای در سال جهش تولید داشته باشیم، سال آینده هم سال پر خیر و برکتی باشد.

به گفته آقابیگی، در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد مخازن سدها پر و ۲۵ درصد دیگر برای مدیریت سیلاب ها خالی مانده است.

کد خبر: ۱۸٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha