۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
توقف واردات کامیون ها را پیگیری می کنیم| تسهیلات ویژه برای نوسازی در سال جاری
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با بازار

توقف واردات کامیون ها را پیگیری می کنیم| تسهیلات ویژه برای نوسازی در سال جاری

شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، به «بازار» گفت: موضوع مطرحی از سوی رسانه شما درباره توقف واردات کامیون را شخصا از وزارتخانه های راه و صمت پیگیری و دلایل آن را مشخص خواهم کرد.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی نخستین رویداد تخصصی هم رسان حمل و نقل با همکاری خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و ۱۰۰ استارت آپ برگزار شد. در این رویداد نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت، گروه حمل و نقل معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری، گروه حمل و نقل داشگاه تهران و ۲۲ شرکت دانش بنیان حضور داشتند. در این گردهمایی اغلب استارت آپ ها به معرفی فعالیت خود و ارائه چالش ها پرداختند. باتوجه به محوریت این رویداد، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست فناورانه مذکور حضور داشت. در حاشیه مراسم فرصتی دست داد تا گفت و گویی اختصاصی در خصوص وضعیت فعلی نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای فرسوده کشور با ایشان داشته باشیم:

* در حال حاضر نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای در کشور به دلایل عدیده با توقف همراه شده است، این درحالی است که تامین سوخت در شرایط فعلی با چالش همراه است، برنامه ای برای بهبود وضعیت واردات دارید؟

مجلس شورای اسلامی بحث واردات کامیون ها را تصویب و وزارتخانه های صمت و راه نیز گزارشاتی در خصوص انجام واردات به کمیسیون های مربوطه ارائه داده اند. در بحث واردات دو نکته مهم وجود دارد، نخست اینکه باید حمایت از تولیدات داخلی با استفاده از تمام ظرفیت تولیدکنندگان انجام شود. دوم اینکه ظرفیت خالی برای نوسازی با برنامه ریزی در راستای عدم معطلی صنعت و تجارت باید صورت بگیرد. با طرح این موضوع باید اشاره کنم که محصولات وارداتی به کشور باید منجربه رشد و ارتقا کیفیت تولید کامیون داخلی شود، زیرا در حوزه معدن و حمل و نقل نیاز جدی به کامیون و کشنده مشروط بر رعایت استانداردهای کیفی وجود دارد. از سوی شاهد هستیم که دولت هزینه سرسام آوری برای تامین سوخت ناوگان حمل و نقل جاده ای فرسوده پرداخت می کند که نتیجه آن فقط افزایش آلودگی هوا است. بنابراین تنها راه بهبود شرایط حمل و نقلی کشور نوسازی به کمک تولید داخل و واردات کامیون های کارکرده است، ظاهرا براساس گزارش های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی مانعی در امر واردات وجود ندارد.

صددرصد روند واردات کامیون به کشور براساس آنچه که پیشتر اشاره کردم باید تسهیل شود، تاکنون گزارشی در خصوص توقف واردات به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است. اما در هر صورت موضوع مطرحی از سوی شما را شخصا از وزارتخانه های راه و صمت پیگیری خواهم کرد



* ظاهرا از تابستان سال جاری تاکنون از واردات کامیون ها ممانعت به عمل آمده و متولی آن حمل و نقل سوخت کشور شده است، تغییر متولی منجربه به توقف واردات شده، آیا از این موضوع اطلاع دارید؟

صددرصد روند واردات کامیون به کشور براساس آنچه که پیشتر اشاره کردم باید تسهیل شود، تاکنون گزارشی در خصوص توقف واردات به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است. اما در هر صورت موضوع مطرحی از سوی رسانه شما را شخصا از وزارتخانه های راه و صمت پیگیری خواهم کرد و دلیل عدم ترخیص را مشخص می کنم.

توقف واردات کامیون ها را پیگیری می کنیم| تسهیلات ویژه برای نوسازی در سال جاری

در مصوبه مجلس شورای اسلامی مهم ترین بخش آن کیفیت بود و هست، بارها کمیسیون عمران مجلس تاکید کرده است که تولید کنندگان کامیون به کمیت و تیراژ اهمیت بیشتری ندهند، بلکه کیفیت را در دستور کار خود قرار دهند


* درحال حاضر در کشور شاهد مونتاژ کامیون و کشنده های چینی هستیم که اغلب نظر مثبت مشتریان را جلب نمی کند، این درحالی است که شرکت های بزرگ اروپایی از طریق واسطه علاقه به مونتاژ محصولاتشان در بخش خودروهای سنگین برای کشور دارند، برای این موضوع برنامه ای ندارید؟

در مصوبه مجلس شورای اسلامی مهم ترین بخش آن کیفیت بود و هست، بارها کمیسیون عمران مجلس تاکید کرده است که تولید کنندگان کامیون به کمیت و تیراژ اهمیت بیشتری ندهند، بلکه کیفیت را در دستور کار خود قرار دهند. همین موضوع را نیز در بحث واردات کامیون ها رعایت کردیم، شاخصی را مشخص و براساس آن باید محصول با کیفیت به کشور وارد شود. بنابراین هر شرکتی بتواند کیفیت بالایی را عرضه کند، قطعا در بازار سهم بیشتری از حجم واردات را دریافت خواهد کرد.

مجلس شورای اسلامی برای حمل و نقل عمومی درون و برون شهری در سال ۱۴۰۱ تسهیلات و کمک های مالی قابل توجهی پیش بینی کرده است. در راستای اجرای سریع این مهم تبصره هایی نیز در نظر گرفته شده که می تواند سرعت نوسازی را افزایش دهد

* به عنوان پرسش پایانی، دغدغه اصلی بسیاری از مالکان کامیون های فرسوده دریافت تسهیلات برای نوسازی است، در خصوص این موضوع آیا برنامه ای دارید؟

مجلس شورای اسلامی برای حمل و نقل عمومی درون و برون شهری در سال ۱۴۰۱ تسهیلات و کمک های مالی قابل توجهی پیش بینی کرده است. در راستای اجرای سریع این مهم تبصره های نیز در نظر گرفته شده که می تواند سرعت نوسازی را افزایش دهد. زیرا شاهد هستیم که در بخش حمل و نقل تغییرات مهم به روزهای پایانی یا ابتدای هر سالی واگذار می شود که راه به جای نمی برد. مجلس شورای اسلامی براساس پیگیری ها و البته پیش بینی های خود تبصره مذکور را فراهم کرد تا توسعه شکل گیرد. یکی از چالش های که شخصا در پایان یا ابتدا هر سال با مشخص شدن بودجه، مازاد بودجه و درآمدها با آن مواجه هستم، بحث سند سازی به شکل سوری توسط برخی سودجویان در عرصه حمل و نقل است. بنابراین تلاش کرده ایم در طول سال موارد مطرحی را پیگیری کنیم. اگر این تبصره های حمایتی انجام نشود، رسانه ها باید آن را به مجلس شورای اسلامی منتقل کنند و مطالبه پیگیری فراهم سازند.

کد خبر: ۱۸۶٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha