۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
صادرات خوراک دام و طیور آزاد شد
یک فعال اقتصادی:

صادرات خوراک دام و طیور آزاد شد

گرگان- افتخارالدین، عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور آبزیان کشور از آزادسازی صادرات انواع مکمل کنسانتره خوراک دام و طیور خبر داد و گفت: تنها شرکت‌های دارای کد IR اجازه صادرات دارند.

رضا افتخارالدین در گفتگو با خبرنگار بازار از آزادسازی صادرات انواع مکمل کنسانتره خوراک دام و طیور خبر داد و گفت: در چهار سال گذشته به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، به تولیدکنندگان خوراک دام و طیور اجازه صادرات نمی‌دادند.

عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور آبزیان کشور با بیان اینکه تنها شرکت‌های دارای کد IR اجازه صادرات دارند، افزود: در حال حاضر دو کارخانه در استان گلستان دارای کد IR هستند.

این فعال اقتصادی در توضیح کد IR گفت: این کد در واقع نوعی ‌تضمین کیفیت محصول است که به کارخانه‌های دارای اصول اولیه بهداشتی و فنی تعلق می‌گیرد و به‌این‌ترتیب آنها از اعتبار لازم در سطح بین‌الملل برخوردار خواهند بود.

او درباره شرایط واحدهای تولیدکننده برای صادرات خوراک دام و طیور، گفت: در کشورهای عضو اتحادیه اروپا منحصراً واحدهای دارای کد EC مجاز به صادرت هستند.

وی اضافه کرد: برای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، چین، ترکیه و ازبکستان واحدهای تولیدکننده باید قبلاً توسط مرجع ذی‌صلاح کشور مقصد رجیستر شده و در لیست مجاز آنها باشند.

افتخارالدین با بیان اینکه پس از حذف ارز دولتی در دو بخش کاهش تقاضا به وجود آمد، افزود: در بخش مصرف‌کننده یک کاهش ۲۰ درصدی داشتیم؛ چراکه پیش از آن این کالا از طریق قاچاق کشورهای به افغانستان و عراق ارسال می‌شد.

وی ادامه داد: پس از حذف ارز دولتی قیمت مرغ که پیش‌ازاین یک دلار بود به کیلویی دو دلار رسید؛ رقمی که با صادرات رسمی هر کشوری یکسان است به‌این‌ترتیب اکنون ارسال آن به سایر کشورها جذابتی برای قاچاقچیان ندارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور آبزیان کشور با بیان اینکه پس از حذف ارز دولتی بازار ۴۰۰ هزارتنی مرغ از دست رفت، گفت: به‌واسطه نبود صرفه اقتصادی فروش این محصول برای قاچاقچیان، بازار فروش ۸۰۰ هزار تن خوراک طیور هم کاهش یافت.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری محصولات جایگزین خوراک آماده دام فراوان شد به طوری که کاه در سال گذشته به کیلویی شش هزار تومان هم رسیده بود، امسال این رقم از کیلویی دو هزار و ۵۰۰ تومان تجاوز نکرد و وضعیت یونجه هم به لحاظ کاهش قیمت امسال به همین ترتیب بود.

او خاطرنشان کرد: همه اینها دست‌به‌دست هم داد تا فروش خوراک آماده دام و طیور کاهش‌ یابد؛ اما در چنین شرایطی صادرات کمک به رونق این صنعت خواهد کرد.

وی با بیان این نکته که صنایع استان باید حفظ و نگهداری شوند، افزود: یکی از راه‌های نجات تولید صادرات است.

کد خبر: ۱۸۶٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha