۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
پیش بینی بانکدار سابق وال استریت از سقوط دلار

پیش بینی بانکدار سابق وال استریت از سقوط دلار

مدیر سابق بانک لیمان برادرز اعلام کرد دلار آمریکا ممکن است جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره اصلی جهان از دست بدهد.

به گزارش بازار، لارنس مک دونالد، مدیر سابق بانک لیمان برادرز (Lehman Brothers) به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است دلار آمریکا که در حال حاضر از سال‌ها قرارگیری اش در اوج لذت می‌برد، ممکن است جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره اصلی جهان از دست بدهد.

او در مصاحبه‌ای گفته است: به طور قطع این اتفاق خواهد افتاد. این یک مشکل کوتاه مدت نیست، شاید ۲۰ تا ۳۰ سال بشود، زیرا آمریکا ثروت زیادی دارد، ما قدرت نظامی زیادی داریم، اما جای هیچ سؤالی نیست. بهترین سال‌های اوج دلار تقریباً همین جاست.

به گفته مک دونالد، که در لیمان برادرز به عنوان معاون بدهی‌های پرخطر و معاملات اوراق بهادار قابل تبدیل فعالیت می‌کرد، استفاده از سیستم مالی سوئیفت (SWIFT) به عنوان یک سلاح (حربه)، ممکن است با سوق دادن بانک‌ها به سمت جایگزین‌های دیگر، به سلطه این اسکناس سبز آسیب برساند.

وی گفت: غرب باید هر ده سال یک بار از بازی تحریم-سوئیفت استفاده کند، اما آن‌ها از این بازی علیه چندین کشور استفاده کرده و می‌کنند. باشه، قبول. تحریم‌ها علیه روسیه هنگام جنگ مشکلی ندارد. از منظر آمریکا، مشکل این است که شما با کارت تحریم، به ده کشور مختلف ضربه زده اید و لذا این کشورها را مجبور می‌کنید تا یک بلوک (جبهه واحد) علیه شما تشکیل دهند. این چیزی است که دارد اتفاق می‌افتد.

مک دونالد معتقد است دو سال بعد، دلار احتمالاً جایگاه بسیار پایین تری خواهد داشت، زیرا کشورها و بانک‌ها به دنبال راه‌هایی برای دور زدن سوئیفت خواهند بود. هفته گذشته، کاردار چین در روسیه گفت تغییر پرداخت به ارزهای ملی، روند جهانی دلارزدایی را سرعت می‌بخشد.

مسکو بارها هشدار داده است سیاست تحریمی واشنگتن اعتماد به دلار را تضعیف می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته گذشته گفت آمریکا با استفاده از پول خود به عنوان سلاح، آن را «بی اعتبار» کرده است. به گفته وی، سلطنت طولانی دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی مورد تهدید است. پوتین پیش بینی کرد که تبادلات (تجاری) با ارزهای ملی شتاب بیشتری به خود گرفته است و به تدریج در سراسر جهان غالب خواهد شد.

کد خبر: ۱۸۶٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha