۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی تعطیل است| بلا استفاده ماندن ۵۰ درصد از ظرفیت مرغداری ها
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با بازار:

توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی تعطیل است| بلا استفاده ماندن ۵۰ درصد از ظرفیت مرغداری ها

محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ۵۰ درصد از ظرفیت مرغداری های ما خالی مانده این در حالی است که ما زیرساخت لازم را داریم اما مرغ دار به دلیل بالا بودن قیمت نهاده دامی جوجه ریزی نمی کند.

جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به مشکلات در توزیع کالای اساسی در کشور بیان کرد: دولت نظارت ناکافی بر توزیع کالای اساسی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منایع طبیعی در مجلس بیان کرد: در حال حاضر رویکرد دولت بیشتر واردات محور است که این موضوع برخلاف اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رویکرد واردات محور باعث می شود که در تامین و قیمت کالای اساسی دچار تزلزل بشویم، بیان کرد: به عنوان مثال روزی قیمت یک کالا به شدت رشد می کند و کمبود پیدا می کند و در ماه بعد قیمت آن کالا افت می کند و این بدین دلیل است که توزیع و فروش کالا یک روند عادی را طی نمی کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: زمان هایی بود که قیمت کالای اساسی بعد از گذشت ده سال هم تغییر قیمت پیدا نمی کرد اما متاسفانه قیمت برخی کالاها در شرایط فعلی به روز تغییر می کند.

این نماینده مجلس اظهارکرد: دولت در تنظیم بازار کالای اساسی موفق نبوده و آن هم به این دلیل است که تولید را رها کرده است.

۵۰ درصد از ظرفیت مرغداری های ما خالی است

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد از ظرفیت مرغداری های ما خالی است این در حالی است که ما زیرساخت لازم را داریم اما مرغ دار ما جوجه ریزی نمی کند آنهم به این دلیل که نهاده دامی وجود ندارد یعنی قیمت نهاده انقدر بالارفته که مرغ دار منابع لازم را برای خرید نهاده ندارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یک مرغ دار برای اینکه بتواند یک مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای را جوجه ریزی کند حداقل به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی نیازد دارد. متاسفانه بانک کشاورزی که یک بانک تخصصی است دراین بخش تامین هزینه نمی کند و تسهیلات را در اختیار این بخش قرار نمی دهد انهم به این دلیل که بانک کشاورزی همواره طوری عمل کرده که بیشتر تسهیلات را به شرکت های دولتی زیر نظر جهادکشاورزی داده است یعنی ۷۰ درصد تسهیلات را و تنها ۳۰ درصد را در اختیار کشاورزان قرار داده است و این ۳۰ درصد پول زیادی نیست و این مسئله کاملا غلط است چراکه این شرکت ها باید بروند و از محل دیگری نقدینگی خود را تامین کنند نه اینکه منابع مردم را در اختیار بگیرند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل یک سال است که آبیاری تحت فشار درکشور تعطیل است و اصلا کاری در این بخش انجام نشده است و اگر فردی بخواهد آبیاری تحت فشار داشته باشد پرونده آن را تحویل نمی گیرند. همچنین یک سال است که توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی تعطیل است.

این نماینده مجلس بیان کرد: بنابراین وقتی ما تولید خوبی نداریم و عرضه هم سرجای خودش مانده، قیمت ها در کالای اساسی رشد خواهد کرد لذا ما اگر بخواهیم با واردات هم این مشکلات را جبران کنیم باید بدانیم که دولت هم برای واردات پول زیادی ندارد.

وی بیان کرد: از این رو تولید و توزیع کالای اساسی به هیچ وجه در کشور رضایت بخش نیست.

کد خبر: ۱۸۶٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha