۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب به ایلام؛ مطالبه ای که محقق شد
یادداشت؛

انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب به ایلام؛ مطالبه ای که محقق شد

ایلام- «انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب به ایلام یکی از مطالبات اصلی مردم استان پس از سال ها محقق شده است» این جملات بخشی از یادداشت مرتضی سبزی فعال رسانه ای برای بازار است.

مرتضی سبزی؛ بازار: یکی از ظرفیت های خدادادی استان ایلام نفت و گاز است، بطوریکه ۳ درصد ذخایر نفتی و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور را دارا است و علاوه بر برداشت روزانه نفت از میادین نفتی استان، این ظرفیت وجود دارد تا تولید نفت خام در استان ایلام افزایش یابد.

در کنار این ظرفیت‌ها همجواری با کشور عراق بعنوان یکی از کشورهای شناخته شده در تولید نفت نیز بر این ظرفیت‌ها افزوده است، شرایط استان در این حوزه به گونه ای است که هم اکنون کار توسعه میادین نفتی و گازی در دستور کار قرار دارد.

اما در حالی از ۱۴۵ هزار بشکه استخراج نفت مربوط به شرکت نفت و گاز غرب کشور، ۱۴۰ هزار بشکه سهم ایلام و پنج هزار سهم دو استان لرستان و کرمانشاه است که استان ایلام از فوائد مالیات حاصل از نفت و گاز محروم مانده است.

به رغم سهم ناچیز تولید نفت در دو استان کرمانشاه و لرستان به نسبت استان ایلام، اما پولی از درآمد مالیاتی نفت و گاز غرب وارد استان نشده بود؛ موضوعی که با شروع به کار دولت سیزدهم در استان ایلام در اولویت پیگیری‌ها قرار گرفت و بعد از ماه ها تلاش شبانه روزی و کش و قوس های فراوان بالاخره این مطالبه به حق مردمان این دیار تحقق یافت.

یکی از سیاست های دولت سیزدهم اجرای عدالت و کمک به استان‌های کم برخوردار است که مسئولان ارشد ایلام برای تحقق این سیاست به خوبی وارد عمل شده و در سلسله جلسات مختلف این موضوع را مورد توجه و مطالبه قرار دادند

از گذشته تلاش هایی برای انتقال پرونده مالیات نفت و گاز غرب کشور به ایلام صورت گرفت که بنا به هر دلیلی انجام نشد؛ از این رو عوامل مؤثری در تحقق این مهم در مدیریت فعلی تاثیرگذار بوده است که به آن می پردازیم؛ در جریان سفر کوتاه وزیر اقتصاد در تیرماه سال جاری به استان ایلام، استاندار ایلام عمده مسائل استان در حوزه اقتصاد، خاصه بازگشت مالیات شرکت نفت و گاز به استان را به‌طور مکتوب در اختیار وزیر اقتصاد قرار داد.

انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب به ایلام؛ مطالبه ای که محقق شد

یکی از سیاست های دولت سیزدهم اجرای عدالت و کمک به استان‌های کم برخوردار است که مسئولان ارشد ایلام برای تحقق این سیاست به خوبی وارد عمل شده و در سلسله جلسات مختلف این موضوع را مورد توجه و مطالبه قرار دادند، بطوریکه مدیران مربوطه را مؤظف کرد با تمرکز بر تحقق این مطالبه به حق مردم استان، موضوع را تا حصول نهایی پیگیری کنند.

نعمت نفت و گاز در هر استان منجر به توسعه آن می شود و آن استان را از مزایای زیادی برخوردار می کند بطوریکه در سایر موضوعات نیز می تواند در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و عمرانی سرمایه‌گذاری کند و این امر امروز در استان ایلام در حال تبدیل شدن به واقعیت است

تا قبل از انتقال این پرونده به استان، مبنا برای واریز درآمد ناشی از مالیات نفت و گاز، محل عملیات در نظر گرفته نمی شد بلکه مکان شرکت ملاک قرار گرفته شد، این در حالی است که ۹۷ درصد استخراج ها در ایلام انجام می شود. از این رو آلایندگی ها متوجه استان ایلام بود، اما سهم یک درصدی آلایندگی به این استان تعلق نمی گرفت.علاوه بر این ارزش افزوده ۹درصدی که سهم ایلام بود به استان دیگری پرداخت می‌شد.

کسانی که می خواهند ارزش این دستاورد بزرگ را کوچک جلوه دهند به این سؤال پاسخ دهند که اگر این پرونده، درآمد آنچنانی برای استان نداشت، چرا استانی که از مزایای آن استفاده می‌کرد برای انتقال آن از خود سرسختی و مخالفت نشان می داد؟ پاسخ روشن است، اول اینکه ارزش افزوده ناشی از درآمد مالیات به سمت دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان هدایت می‌شود و در مجموع کل این پول به درآمدهای استان در حوزه خزانه اضافه و منجر به افزایش آمار درآمدی استان می شود، از این رو هر چه آمار درآمدی افزایش یابد سهم آن استان در مرکز بابت تخصص اعتبار به پروژه های عمرانی و اعتبارات جاری افزایش پیدا می‌کند و به همان اندازه اعتبار به خزانه آن استان افزوده می‌شود و این درآمد به عنوان یک پارامتر برای افزایش اعتبار استان لحاظ می‌شود.

نعمت نفت و گاز در هر استان منجر به توسعه آن می شود و آن استان را از مزایای زیادی برخوردار می کند بطوریکه در سایر موضوعات نیز می تواند در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و عمرانی سرمایه‌گذاری کند و این امر امروز در استان ایلام در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

در واقع انتقال این پرونده برای استان مایه خیر و برکت است و بنا بر پیش بینی کارشناسان ضمن اینکه این اتفاق مهم درصد عمده ای از درآمدهای استان را پوشش می دهد، حداقل ۵۰ درصد به درآمدهای استان هم اضافه می کند که تحول خوبی را رقم خواهد زد.

کد خبر: ۱۸۶٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha