۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری «آ سه آن» از اقتصاد دیجیتال| لزوم توسعه روابط ایران و جنوب شرق آسیا
بازار بررسی کرد؛

درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری «آ سه آن» از اقتصاد دیجیتال| لزوم توسعه روابط ایران و جنوب شرق آسیا

درآمد حاصل از اقتصاد دیجیتال در منطقه آ سه آن طی سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید که ایران نیز می تواند با توسعه همکاری های خود با کشورهای این حوزه از پتانسیل های آنها استفاده نماید.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: دوران همه گیری کرونا اگرچه کم کم رو به فراموشی گذاشته و شاید بسیاری از ما حتی در مواقع عادی، روزهای قرنطینه خانگی و سبک زندگی مربوط به آن را به یاد نیاوریم، اما باید پذیرفت که تغییرات بزرگی در این مدت و نحوه زندگی بشریت رخ داد که حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال بزرگترین انقلاب آن دوران محسوب می شود.

اگرچه اکنون با کمرنگ شدن کرونا در اکثر کشورهای جهان، فضای سبک زندگی کرونایی کمی رنگ باخته، اما برخی تغییرات مانند توسعه بی سابقه و عجیب اقتصاد دیجیتال و پلتفرم های زیر ساختی و البته فرهنگ آن فراموش نخواهد شد.

هرچند اکثر کشورهای جهان در دوران کرونا به دلیل قرنطینه های سفت و سخت تا حد زیادی به سمت زیرشاخه های اقتصاد دیجیتال مانند فروشگاه های آنلاین، تریدینگ رمزارزها، بازی های آنلاین، تاکسی های اینترنتی و ... حرکت کردند، اما رشد این نوع اقتصاد در جنوب شرق آسیا از سایر نقاط جهان تا حدی بیشتر بود که می توان مدعی شد نوعی انقلاب صنعتی جدید در منطقه «آ سه آن» رخ داد.

درآمد میلیلارد دلاری جنوب شرق آسیا از اقتصاد دیجیتال!

در گزارشی که به تازگی در خصوص آخرین وضعیت اقتصاد دیجیتال منطقه جنوب شرق آسیا توسط گوگل و شرکت تِماسِک سنگاپور منتشر شده، به این نکته اشاره شده که از جمعیت ۴۶۰ میلیون نفری کاربران اینترنت در شش کشور حوزه آ سه آن یعنی مالزی، سنگاپور، ویتنام، فیلیپین، تایلند و اندونزی، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر آنها (بیشتر از ۲۰ درصد) تنها طی سه سال گذشته به کاربران شبکه اینترنت پیوسته اند که همین موضوع نشانگر اهمیت اقتصاد دیجیتال در منطقه جنوب شرق آسیا است.

بر همین اساس، درآمد حاصل از اقتصاد دیجیتال در منطقه آ سه آن طی سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید که رکورد جدید محسوب می شود. همچنین این میزان درآمد بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ تقریبا دو برابر شده که به دلیل این سرعت چشمگیر، در گزارش مذکور از دهه ۲۰۲۰ به عنوان «دهه دیجیتال» در منطقه جنوب شرق آسیا نام برده شده است.

اما نکته جالب توجه اینکه بر اساس تخمین های انجام شده توسط گوگل، میزان درآمد منطقه از اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ به بیش از یک تریلیون دلار افزایش خواهد یافت. همچنین گفته شده که اقتصاد دیجیتال در منطقه جنوب شرق آسیا بیش از ۱۶۰ هزار عنوان شغلی برای کارگران مربوطه و همچنین برای بیش از ۳۰ میلون نفر شغل در منطقه جنوب شرق آسیا ایجاد کرده که از این تعداد، بیش از ۶ میلیون شغل به تنهایی مربوط به رستوران هایی بوده که در دوران کرونا فروش اینترنتی را به عنوان شیوه اساسی فروش خود قرار دادند.

روابط ایران و «آ سه آن» در قالب پیمان TAC

نخستین اقدام به منظور برقراری روابط سازمان یافته با آسه آن، معرفی فرازنده سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی در تاریخ ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۰ (۱۷ جولای ۲۰۱۱) به عنوان سفیر آکردیته نزد آسه آن بوده که پس از ایشان محمدی به عنوان دومین و هم اکنون «آزاد» سومین سفیر آکردیته کشورمان نزد این اتحادیه می باشند که در تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۸ استوارنامه خود را به «داتو لیم جاک هوی» دبیرکل آسه آن تقدیم نمودند.

در سال ۱۳۹۵ کشورهای عضو اتحادیه آسه آن، با الحاق جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری آسه آن (TAC) موافقت نمودند و در مرداد ماه ۱۳۹۷ نیز الحاق جمهوری اسلامی ایران به این پیمان، در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و با حضور وزیر محترم امور خارجه در پنجاه امین نشست وزرای خارجه آسه آن در سنگاپور و امضای سند الحاق توسط ایشان، جمهوری اسلامی ایران، به صورت رسمی به پیمان مودت و همکاری آسه آن، ملحق گردید.

پتانسیل «آ سه آن» برای توسعه زیر ساخت های اقتصاد دیجیتال ایران

با توجه به راهبرد کلان نگاه به شرق در حوزه سیاست خارجی، می توان افزایش تعامل با حوزه آ سه آن را نیز در قالب تین همین راهبرد بررسی کرده و نگاهی جدی به آن داشت. توجه داشته باشیم که تعامل به کشورهای این حوزه با توجه به قرار داشتن انحصاری برخی فناوری های پایه در حوزه اقتصاد دیجیتال از حوزه تولید سخت افزارهای لازم و شبکه های مخابراتی گرفته تا فناوری هایی چون بلاکچین و اقتصاد توکنی (توکنامیکز) در اختیار این کشورها، برای توسعه این نوع اقتصاد در ایران بسیار حیاتی و مهم است.

اهمیت ارتباط با آ سه آن تا جایی است که سال گذشته و در اوج تنش های سیاسی میان چین و غرب بر سر مساله تایوان، اقتصادهای بزرگ اروپا مانند آلمان، انگلیس و فرانسه با برگزاری تورهایی گسترده برای مقامات ارشد خود اقدام به امضای قرارداد و تفاهمنامه های مختلف با کشورهای آ سه آن به ویژه سنگاپور برای توسعه زیرساخت های لازم برای اقتصاد دیجیتال در کشورهای خود توسط شرکت های سنگاپوری کردند.

بدیهی است برای بهره مندی از ظرفیت های اقتصاد دیجیتال در داخل کشور و همچنین توسعه روابط تجاری با کشورهای دیگر، نیاز به زیرساخت های پیشرفته لازم برای این نوع اقتصاد داریم که متاسفانه این فناوری یا در کشور ما وجود ندارد و یا در حدی نیست که بتوان برای توسعه روابط تجاری با کشورهای دیگر روی آن حساب چندانی باز کرد.

همچنین در حوزه مبادلات پولی و بانکی نیز می توان از تجربیات کشوری چون سنگاپور برای توسعه سامانه های مربوط به رمزارزها استفاده کرد که طی ماه های اخیر کمک شایانی به توسعه مبادلات تجاری خارجی کشورمان کرده اند.

کد خبر: ۱۸۶٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha