۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
داروسازان ارز کافی برای واردات مواد اولیه ندارند| قیمت‌گذاری دستوری پاشنه‌آشیل بازار دارو
داروسازان ایرانی همچنان در گرداب معضلات متعدد؛

داروسازان ارز کافی برای واردات مواد اولیه ندارند| قیمت‌گذاری دستوری پاشنه‌آشیل بازار دارو

قیمت‌گذاری در صنعت دارو باید براساس عرضه و تقاضا وقیمت تمام شده انجام گیرد اما، متاسفانه در صنعت داروی ایران به دلیل باب شدن قیمت‌گذاری همچنان شاهد عدم تعادل بین عرضه و تقاضای دارو در ایران هستیم.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنعت دارو یکی از مهمترین صنایع کشور است که می‌تواند اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی را برای هر نقطه از جهان در پی داشته باشد. با توجه به اینکه تولید دارو در ایران با مشکلات متعددی روبروست به نظر می‌رسد در شرایطی که نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته است، تامین مواد اولیه برای تولید انواع دارو در ایران همچنان به عنوان یک دغدغه مهم به شمار آید. از طرف دیگر نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که صادرات داروی ایرانی در شرایط تحریم می‌تواند گره کور بسیاری از معضلات را برطرف کند. به منظور مطلع شدن از مشکلات پیش‌روی داروسازان ایرانی با دوتن از فعالان این حوزه گفت‌وگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

مرجع قیمت‌گذاری در صنعت دارو باید به نوعی عمل کند تا عرضه‌ و تقاضا قیمت دارو را مشخص کنند

واردات مواد اولیه دارویی با نرخ ارزهای متفاوت به کشور

محسن عبدلله‌زاده، دبیر کل و عضو هیأت مدیره سندیکای توزیع‌کنندگان داروهای انسانی با اشاره به اینکه داروی ایرانی در مقایسه با داروهای خارجی از کیفیت مناسبی برخوردار است، گفت: در حوزه صادرات داروی ایرانی به کشورهای دیگر ضعف داریم به طوری که شاهد قاچاق معکوس دارو از ایران به کشورهای همسایه از عراق گرفته تا پاکستان هستیم.

وی تصریح‌کرد: اگر بخواهیم درصدی را در نظر بگیریم باید گفت که بیش از 95 درصد داروهایی که در ایران مصرف می‌شوند، تولید داخل هستند و تنها 5 درصد از داروهای موجود در ایران، از کشورهای دیگر وارد می‌شوند.

عبدالله‌زاده تاکیدکرد: پس از حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی، صنعت دارو در ایران با مشکلات متعددی روبرو شد به طوری که واردات مواد اولیه دارویی از خارج کشور همچنان با نرخ‌های متفاوت ارزی انجام می‌گیرد که جای بسی نگرانی دارد.

دبیر کل و عضو هیأت مدیره سندیکای توزیع‌کنندگان داروهای انسانی اضافه‌کرد: وجود رانت در بازار دارو در زمانی که ارز 4200 تومانی به داروهای مختلف تعلق می‌گرفت، به شدت افزایش پیدا کرد با این همه حال، سازمان غذا و داروی کشور همچنان به قیمت‌گذاری دستوری در صنعت دارو اعتقاد راسخ داشت که همین موضوع هم سبب شد تا بسیاری از داروسازان ایرانی، محصولات تولیدی خود را با زیان به بازار عرضه کنند.

عبدالله‌زاده گفت: قیمت‌گذاری در صنعت دارو باید براساس عرضه و تقاضا انجام گیرد اما، متاسفانه در صنعت داروی ایران به دلیل باب شدن قیمت‌گذاری همچنان شاهد عدم تعادل بین عرضه و تقاضای دارو در ایران هستیم.

این فعال دارویی کشور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت داروی ایران می‌تواند برای سرمایه‌گذار به عنوان یک ریسک پرسود محسوب شود، افزود: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که تولید دارو در ایران نسبت به سایر نقاط جهان به دلیل گران نبودن انرژی و نیروی انسانی بسیار ارزان است که همین موضوع می‌تواند برای یک سرمایه‌گذار خارجی به عنوان یک فرصت مهم تلقی شود.

عدم تخصیص به موقع ارز برای داروسازان طی زمان‌های متعدد و سال‌های گذشته رخ داده است

خاورمیانه بازار جذاب برای صادرات داروهای ایرانی

هدی سلیمان جاهی دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با تاکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز و کمبود آن سبب شده تا شاهد معضلات فراوان برای تولیدکنندگان دارو در ایران باشیم،گفت: متاسفانه داروسازان ایران با کمبود ارز روبرو هستند و دولت باید برای حل این مشکل مهم راهکارهای اساسی را در نظر بگیرد.

وی افزود: عدم تخصیص به موقع ارز برای داروسازان طی زمان‌های متعدد و سال‌های گذشته از دیگر مشکلات صنایع دارویی ایران است که برای حل آن جلسات متعددی با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گذاشته شده است که امیدوارم اثر مثبت داشته باشد.

سلیمان جاهی تاکیدکرد: به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بسیاری از مواد اولیه دارویی از کشورهای هند و چین به ایران وارد می‌شوند و داروسازان ایرانی با تبدیل ریال به واحد پول کشورهای هند و چین به نوعی متحمل هزینه‌های هنگفتی می‌شوند که باید با درایت درست این گونه هزینه‌ها را مدیریت کرد.

دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران موضوع قیمت‌گذاری دارو در ایران مهم و حیاتی ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از داروهای ساخت کشور در بیمارستان‌های دولتی مصرف می‌شوند، داروسازان ایرانی به نوعی با قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت روبرو هستند که باید برای حل این مشکل هم راهکارهای اساسی را در نظر گرفته و اجرایی کرد.

سلیمان جاهی با بیان اینکه بیش از 410 میلیون نفر در منطقه خاورمیانه زندگی می‌کنند که این میزان جمعیت می‌تواند به عنوان یک جامعه هدف برای داروسازان ایرانی محسوب شود، گفت: ایران به لحاظ ساخت دارو یکی از کشورهای پیشرو در آسیا و منطقه خاورمیانه است که از این ظرفیت باید به صورت بهینه استفاده کرد، زیرا با صادرات دارو از ایران به کشورهای حاضر در خاورمیانه می‌توان به نوعی در مسیری ارزآوری برای کشور گام برداشت.

دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تصریح‌کرد: مدیران ارشد وزارت بهداشت باید راه ورود مواد اولیه برای تولید دارو در کشور را هموار کنند زیرا داروساز ایرانی نیازمند حمایت بخش‌های دولتی برای تولید و صادرات دارو و ارزآوری برای کشور است.

کد خبر: ۱۸۶٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      0 0
      این نتیجه کار وزارت صنعت و وزارت بهداشته در عدم حمایت از تولید مواد اولیه دارویی ودر پرورش دارو ساز در طی سالیان بوده است ارزش داروی تولیدی ایران چهار میلیارد دلاره و ارزبری در مواد اولیه و دستگاهها و غیره چهار میلیارد در دراز مدت و با رانت نفتی سر پا است .همینطور پترو شیمی بیست میلیارد متان و خوراک و...مصرف میکنه بیست میلیارد دلار ارزش تولیداتش و تولید روغن موتور دارو رنگ و روغن خوراکی مخلوط کردن مواده نه تولید مواد اساسی و اولیه آنها. در اکثر شهرها یک صنعت ریشه دار وجود نداره.اصلا وزارت صنعت و بهداشت توانایی علمی و فنی طرحهای تولیدی به صورت نظری مثلا تولید ماده اولیه پنی سیلین و فورفورال روغن موتور و سایر مواد مورد نیاز رو در اشل های مختلف میتونه تولید کنه طرحشون منظورمه که یکی دیگه دنبال تهیه طرح نباشه و از اون حمایت کنه مثل دهه چهل.یا شرکت شهرکها صنعتی دنبال گرفتن زمین صنعتی مردمه به قیمت ده ساله پیشه و هیچ کردن سرمایه گذاری اونها. این وضع صنایع پیچیده است مثل خودرو ببیند اصل اشکال کجاست .اینها را به عنوان کسی نوشتم که طرح اولیه ماده اولیه پنی سیلین رو نوشته.حرف نادرست نزنید