۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
کاهش آلودگی هوا مشروط بر حمل و نقل پاک| شهرداری از استارت آپ های شهری حمایت نمی کند
مدیر عامل یک استارت آپ حمل و نقل پاک:

کاهش آلودگی هوا مشروط بر حمل و نقل پاک| شهرداری از استارت آپ های شهری حمایت نمی کند

حسن زاده، مدیرعامل و بنیان گذار استارت آپ رورو به «بازار» گفت:هر چهار کیلومتر تردد با خودروی شخصی یک کیلوگرم co۲ تولید می کند، اگر یک درصد تردد شهری پایتخت به شیوه پاک باشد، آلودگی هوا کاهش می یابد.

بازار؛ گروه خودرو: نخستین رویداد تخصصی هم رسان حمل و نقل با همکاری خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه، مرکز پژوهش های مجلس و ۱۰۰ استارتاپ برگزار شد. در این رویداد نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت، معاونت حمل و نقل ریاست جمهوری،گروه دانشگاه تهران، ۲۲ شرکت دانش بنیان و استارت آپ حضور داشتند. در این نشست یکی از موارد اصلی بررسی حمل و نقل شهری هوشمند بود. حمل و نقل عمومی درون شهری در تمام دنیا از اهمیت ویژه ای نسبت به حمل و نقل برون شهری برخوردار است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دنیا سعی دارند با ایجاد سگمنت و کلاس های مختلف سفری، جابجایی در سطح شهر را با نظم و البته بهبود تردد همراه سازند. شاید یکی از راهکارهای کاهش ترافیک در تهران و سایر کلانشهرهای بزرگ کشور نیز ایجاد سگمنت و کلاس های مختلف سفری در دورن شهرها باشد. یکی از سخنرانان رویداد مذکور مهدی حسن زاده مدیرعامل مهندسین مشاور رهیافت فعال در حوزه حمل و نقل ترافیک و بنیان گذار استارت آپ رورو بود که خدمات آنلاین حمل و نقل پاک اشتراکی را در کشور راه اندازی کرده است، در حاشیه این رویداد فرصتی دست داد تا در خصوص چالش های این نوع حمل و نقل در شهرها با مدیرعامل این استارت آپ به گفت و گو بپردازیم:


* در بخشی از سخنرانی خود به عدم دسترسی اطلاعات توسط شرکت های استارت آپی اشاره کردید، از دولت و مجلس برای رفع این مشکل چه درخواست و یا پیشنهادی دارید؟

واقعیت این است که در کشور نسبت به دیتا حساسیت وجود داشته و همواره نگرانی در خصوص بروز هر نوع اختلال نیز در رابطه با آن وجود دارد، برای پیشرفت شرکت های دانش بنیان نیاز جدی به تغییر نگرش در این خصوص وجود دارد. طلای آینده طلای «دیتا» است و دنیا به سمت اشتراک آن برای شرکت های استارت آپی حرکت می کند، اما در کشور این فرصت و منفعت بهره برداری از دیتا به دلایل بیهوده درحال از دست رفتن است. در حوزه کسب و کار مهندسین مشاور، می توانیم از تحلیل دیتا و «داده کاوی» مشروط به دسترسی به آن برای بخش حمل و نقل شهری، بهره ببریم. راه کارهای بهتر جهت حل چالش های حمل و نقل شهری مستلزم تحلیل های بهتر در در همان عرصه است، به عنوان مثال در حوزه تصادفات اگر شهرداری خدمات مشاوره از مجموعه ما بخواهد، در گام نخست نقاط حادثه خیز را مورد مطالعه بلافاصله نیازمند دیتای آن هستیم. زیرا در راستای بررسی عمیق تصادفات به تحلیل این دیتاها نیاز است، ولی به دلیل عدم دسترسی تحلیل مناسب صورت نخواهد گرفت، پس شهرداری نباید انتظار راه کار مناسب داشته باشد.

سرمایه گذاری در برخی از شهر های بزرگ دنیا برای ترویج استفاده از دوچرخه به حدود ۳۰ سال پیش باز می گردد و در حوزه اسکوتر حدود ۱۰ سال هست که سرمایه گذاری در آن انجام می شود

* اشاره کردید که بنیان گذار رورو هستید، در این استارت آپ با چه چالش هایی مواجه هستید؟

با توجه به اینکه سال ها در حوزه ترویج حمل و نقل پاک در کشور فعالیت داشته ام، براساس تجارب حاصل از تحقیقات این استارت آپ را راه اندازی کردم. اگر شهرداری قصد راه اندازی چنین استارت آپی را داشت، باید بودجه فراوانی را هزینه می کرد. ولی موفق به طراحی ساختاری چابک با پلتفرم نسبتا جامع شدیم که می توان در این پلتفرم دوچرخه اشتراکی، دوچرخه برقی اشتراکی، اسکوتر برقی، موتور برقی و در آینده خودروی برقی را کاربر انتخاب کند. انتظارمان این است که وقتی چنین پلت فرمی آماده می شود، شهرداری ها بی توجهی نکرده و نگویند ورود شما به این حوزه قابل تقدیر است، ورود استارت آپ ها به حوزه های شهری جهت حل مشکلات شهرداری ها است. اکنون با چالش مکرر جلسه با مدیران شهری و کشوری داریم که هیچ خروجی قابل قبولی از آن کسب نمی کنیم. برای راه اندازی این استارت هزینه مالی فراوانی انجام شده که مشکل شهری را حل کنیم، متاسفانه باید ذکر کنم که سرمایه گذاران علاقه به سرمایه گذراری در بخش استارت آپ های شهری ندارند، زیرا شهرداری ها هیچ حمایت ویژه ای از این کسب و کارها انجام نمی دهند. استارت آپ های که در حال ارائه سرویس های شهری هستند توسط شهرداری باید پشتیبانی شوند، چراکه این استارت آپ ها به دنبال حمل و نقل نوین هستند. چگونه است که به مترو و اتوبوس در تهران سوبسید داده می شود، ولی برای حمل و نقل پاک و نوین هیچ گونه حمایتی وجود ندارد؟ تجربه شهرهای بزرگ در دنیا پیشرو ما وجود دارد، سرمایه گذاری در برخی از شهر های بزرگ دنیا برای ترویج استفاده از دوچرخه به حدود ۳۰ سال پیش باز می گردد و در حوزه اسکوتر حدود ۱۰ سال هست که سرمایه گذاری در آن انجام می شود. اصطلاحا می گویند منفعت به هزینه سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل پاک ده به یک است، باتوجه به این موضوع همه اقدامات شهرداری ها در راستای ترویج استفاده از خودروهای شخصی است و کماکان بزرگ راه ها، تقاطع های غیر هم سطح، تونل و زیر گذر ایجاد می شود. مدیران شهری و دولتی به حمل و نقل پاک باور ندارند و فکر میکنم اولین قدم توسعه این نوع حمل و نقل توسعه آن است، گاهی جهت انتقال این مهم از مستندات کشورهای پیشرفته و تجارب حاصل از باور ایجاد شده استفاده می کنم تا اقدامات موثری برای بهبود ایجاد شود.

مشخصا هر چه ۴ کیلومتر تردد با خودروی شخصی یک کیلوگرم co۲ تولید می کند، فرض کنید ۸۰ هزار سفر روزانه ( معادل یک درصد سفر های کوتاه روزانه در تهران) با یکی از شیوه های پاک انجام شود، هر سفر با خودروی شخصی میانگین حدود ۱۰ کیلومتر در تهران طول دارد، پس اگر ۸۰ هزار را ضرب در ۱۰ کیلومتر کنید، متوجه خواهید شد که چند هزار کیلوگرم روزانه کاهش co۲ فقط در تهران خواهیم داشت


* در تحقیقاتتان به این موضوع هم رسیدید که حمل و نقل پاک تا چه اندازه میتواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته باشد؟

مشخصا هر چه ۴ کیلومتر تردد با خودروی شخصی یک کیلوگرم co۲ تولید می کند، فرض کنید ۸۰ هزار سفر روزانه ( معادل یک درصد سفر های کوتاه روزانه در تهران) با یکی از شیوه های پاک انجام شود، هر سفر با خودروی شخصی میانگین حدود ۱۰ کیلومتر در تهران طول دارد، پس اگر ۸۰ هزار را ضرب در ۱۰ کیلومتر کنید، متوجه خواهید شد که چند هزار کیلوگرم روزانه کاهش co۲ فقط در تهران خواهیم داشت. برخی می گویند روزانه ۱۰ هزار سفر با خودرو شخصی چه تفاوت سفری با یکی از روش های پاک دارد؟ بنابراین نگرش سنتی هنوز در حمل و نقل شهری وجود داشته و به این دلیل علاقه برای ترویج حمل و نقل پاک وجود ندارد.


* از دولت که شعار و شوآف هایی را برای حمایت از شرکت های دانش بنیان می دهد چه درخواستی دارید؟

از دولت درخواست عمل به واقعیت به جای شعار را داریم، بسیاری از مجموعه های خلاق و نوآورانه زیر مجموعه ساختار های دولتی تشکیل می شوند، به بیانی بهتر بودجه فراوانی برای مراکز خلاق مورد حمایت دولت در نظر گرفته شده که بتوانند نوآوری داشته باشند. برای این نوع شرکت ها هدف گذاری های انجام شده که بتوانند تسهیل گری داشته و با سرعت بیشتری به سمت استارت آپ شدن و عرضه محصول حرکت کنند. اما دریغ از اینکه موفقیت های قابل توجهی داشته باشند، این درحالی است که استارت آپ های واقعی برای ورود به بازار یا عرضه محصول با چالش های عدیده همراه هستند. زیرا، این استارت آپ ها باید انرژی و بودجه فراوانی را صرف کنند که مسولان مربوطه را متقاعد کنند. در صورتی که حداقل انتظار این است که مقداری متولیان امر بررسی لازم را انجام و مطالعه در خصوص استارت آپ ها داشته و آن ها را رها نکنند. به عنوان یک کارشناس حوزه حمل و نقل باید اشاره کنک؛ دغدغه ای که در سال های گذشته منجربه ورود استارت آپ های کمی به حوزه نیازهای حمل و نقل شهری کشور شد، اکنون با عدم حمایت متولیان مواجه است. حال که تعداد انگشت شمار استارت آپ وارد این حوزه ها شده اند، اگر زیر پر و بال آنها را نگیرند منتج به خروج از کشور یا توقف فعالیت آن ها خواهد شد. لذا مهم این هست که در حوزه حمل ونقل مسائل و مشکلاتی که وجود دارد به این استارت آپ ها واگذار شود تا بتوانند کسب سود و درآمد داشته باشند. این مورد مشروط بر آن است که تغییر نگرش در بروکراسی ادارات و سازمان ها شکل گیرد. به طور مثال هر استارت آپی که قصد همکاری با شهرداری را دارد، باید در مزایده یا مناقصه شرکت کند.

کد خبر: ۱۸۶٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha