۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
 افزایش کف قیمت میلگرد آجدار

افزایش کف قیمت میلگرد آجدار

گزارش‌ها حاکی است روز گذشته نوسانات افزایشی نرخ روز آهن که به تأثیر از روند صعودی قیمت دلار ایجاد شده بود، کماکان در عمده مبادی فروش تداوم داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها حاکی است روز گذشته نوسانات افزایشی نرخ روز آهن که به تأثیر از روند صعودی قیمت دلار ایجاد شده بود، کماکان در عمده مبادی فروش تداوم داشت و تنها شمار محدودی از کارخانه‌ها محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

قیمت دلار پس از لمس کانال ۳۶ هزار تومانی، روز یکشنبه کمی عقب‌نشینی کرد و به کانال ۳۵ هزار تومانی بازگشت که ناشی از برخی سیاست‌های بانک مرکزی بود اما در پایان روز با کمی افزایش در بازار آزاد به قیمت ۳۶ هزار و ۱۳۰ تومان اعلام شد.

تحیلی روزانه قیمت آهن
روند افزایشی قیمت آهن آلات همسو با نرخ دلار روز گذشته نیز در بازار مشهود بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار در اغلب کارخانه‌ها کاهش ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی داشت. روز گذشته کف قیمت پیشنهادی میلگرد استاندارد ۱۵ هزار و ۶۰۰ الی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد درحالی که پایان هفته گذشته حدود ۱۵ هزار الی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان بود.

افزایش چشمگیری که در بازار قوطی آهن مشهود بود روز گذشته رو به ثبات رفت و قیمت پروفیل آهن در عمده کاخانه‌ها بدون تغییر اعلام شد اما کارخانه‌ یاران و نیکان پروفیل حدود ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند. نرخ روز انواع لوله‌های داربستی، گازی، مبلی و ... نیز در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

نرخ تیرآهن روز گذشته نیز ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان افزایشی بود اما تیرآهن کوثر اهواز و کرمانشاه تغییر قیمتی نداشتند. قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت نبشی در چند کارخانه شکفته، ظهوریان، آونگان و ... ثابت اعلام شد اما سایر مبادی فروش افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشتند.

قیمت روز ورق سیاه و انواع آن نیز مانند اکثر محصولات فولادی روندی افزایشی داشت که بین ۱۰۰ الی ۸۰۰ تومان اعلام شد، ورق گالوانیزه و روغنی نیز به همین منوال بود به طوری که در غالب شرکت‌ها ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت، همچنین افزایش قیمت ورق رنگی نیز ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان اعلام شد.

همانطور که در تحلیل‌های گذشته به‌کرات بیان کردیم مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار در بازار آهن و فولاد آدرس ثبات قیمت‌ها را می‌دهد اما در چند روز اخیر رو به افزایش گذاشته است که می‌توان دلیل آن را در التهابات بازار دلار و هجوم تقاضا به بازار به دلیل ترس جانماندن از تورم جست‌وجو کرد.

به دنبال قیمت‌سازی‌هایی که در یک ماه اخیر بورس کالا با کمک معاملات اعتباری روی شمش و بالاتر از نرخ متعارف بازار انجام شد، حالا برخی از نوردسازان می‌گویند در تأمین شمش دچار چالش شده‌اند. گفتنی است قیمت معاملاتی شمش اعتباری در بورس حدود ۷۰۰ تومان بالاتر از نرخ بازار اعلام شد.

افزایش قیمت آهن داخلی درحالی است که قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچنان روندی نزولی دارد، به طوری که نرخ میلگرد صادراتی چین در یک هفته اخیر از ۵۵۸ دلار به ۵۴۴ دلار در هر تن کاهش یافت، میلگرد صادراتی ترکیه نیز بین ۶۵۹ الی ۶۶۵ دلار اعلام می‌شد که با کاهشی محسوس به ۶۴۵ دلار در هر تن رسید.

همچنین قیمت میلگرد منطقه CIS با کاهش جزئی یک درصدی حدود ۵۳۲/۵ دلار معامله شد. گفتنی است ورق گرم صادراتی همین منطقه نیز ۵۶۰ دلار اعلام شد که بیانگر کاهش ۵ دلاری این محصول است، همچنین ورق گرم چین هم حول‌وحوش ۵۴۳ الی ۵۳۵ دلار قیمت داشت که با کاهشی ملموس ۵۱۴ الی ۵۲۶ دلار اعلام شد.

قیمت سنگ آهن نیز که کانال ۸۰ دلاری را از دست داده بود، مجددا با کمی افزایش حدود ۸۲/۵ دلار اعلام شد اما این به معنی بهبود اوضاع بازار سنگ آهن نیست و بدیهی است تا زمانی که اقتصاد کشور چین بهبود نیابد و محدودیت‌های کرونایی لغو نشود، بازار سنگ آهن نیز رونق نمی‌گیرد.

گزارش‌ها حاکی است که امروز حدود ۶۴۶ هزار و ۴۷۹ تن شمش بلوم، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق سرد و گرم و ... در بورس کالا عرضه می‌شود؛ از این میزان حدود ۲۱۶ هزار و ۹۰۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد که گویا ۴/۴ درصد در مقایسه با آخرین عرضه افزایش داشته است، همچنین قیمت پایه شمش بلوم در این دور از عرضه حدود ۱۳ هزار و ۲۸۴ تومان تعیین شده است.

قیمتگذاری محصولات فولادی در شورا
تعیین قیمت پایه مقاطع فولادی در بورس کالا از جمله مواردی است که هنوز حل نشده و جای بحث و مناقشه دارد.

در همین زمینه آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران، اظهار کرد: بنا بر این بود که شورای آهن و فولاد در زمینه تعیین قیمت پایه تصمیم‌گیری کند اما به‌ظاهر در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد.

وی همچنین درباره بالا بودن حاشیه سود ۵۰ درصدی آهن اسفنجی بیان کرد: غالبا به این صورت است که حاشیه سود مواد اولیه نباید بالا باشد و بیشترین سود باید به محصولات نهایی تعلق بگیرد اما در بازار داخلی ایران این روند معکوس است به طوری که مواد اولیه سود ۵۰ درصدی دارند اما محصولات پایین‌دست حاشیه سود چندانی ندارند.

رحام در ادامه افزود: حاشیه سود بالا در واحدهای بالادست زنجیره فولاد، غالب صنایع کشور را به این سمت کشانده است که از دلایل اصلی آن تعیین حاشیه سود توسط دولت است و چندان کارامد نیست.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران اظهار کرد: در واقع می‌توان گفت که تضاد و تعارضی بین معاونت معدنی و صنایع فولادی مشاهده می‌شود که همین مسئله در تعیین حاشیه سود لحاظ می‌شود.

رحام در پایان تصریح کرد: به نظر من دلیل موافقت معاونت معدنی وزارت صمت درباره قیمتگذاری محصولات در شورای آهن و فولاد، شانه خالی کردن خودش از قیمتگذاری است، زیرا در این صورت باید به‌ناچار به سایر صنایع امتیاز بدهد اما در نهایت قیمتگذاری را به عهده شورای آهن و فولاد گذاشت تا اگر تنش و چالشی بین تشکل‌های بخش خصوصی هست، در همین شورا انجام شود.

کد خبر: ۱۸۶٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha