۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
محدودیت خدمات بانکی چالش اتباع بیگانه در ایران| اجاره کارت‌های بانکی کسب و کار جدید سودجویان
بازار گزارش می‌دهد؛

محدودیت خدمات بانکی چالش اتباع بیگانه در ایران| اجاره کارت‌های بانکی کسب و کار جدید سودجویان

مشهد- اعمال محدودیت‌های بانکی برای اتباع بیگانه و غیرفعال شدن کارت‌های بانکی و محدودیت سقف برداشت مشکلاتی بسیاری را برای آن‌ها به همراه داشته است که حال از برداشته شدن این محدودیت‌ها خبر می‌رسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مهاجران افغانستانی ازنظر حقوقی- قانونی در ایران به دو گروه رسمی شامل کارت آمایشی‌ها و گذرنامه‌ای‌ها و غیررسمی تقسیم می‌شوند.آن‌هایی که دارای مدارک کارت آمایش یا گذرنامه بوده رسمی و آن‌هایی که هیچ مدرکی ندارند غیررسمی به‌حساب می‌آیند.

به گزارش خبرنگار بازار تابستان امسال در راستای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، برخی محدودیت‌ها در ارائه خدمات بانکی به اشخاص حقیقی خارجی تا اطلاع ثانوی ممنوع شد که این موضوع موجب اختلال در زندگی بسیاری از اتباع بیگانه شد.

بر این اساس افتتاح حساب ارزی و ریالی اعم از قرض‌الحسنه جاری و پس‌انداز، سپرده کوتاه‌مدت و بلندمدت و هم‌چنین حواله انتقال هرگونه وجه، اعم از درون بانکی و بین‌بانکی از مبدأ حساب‌های اشخاص حقیقی خارجی و نیز حواله انتقال هرگونه وجه، اعم از درون بانکی و بین‌بانکی به مقصد حساب‌های اشخاص حقیقی خارجی ممنوع اعلام شد که این موضوع تبعات بسیاری برای این دسته از افراد داشت.

گلایه‌های مردمی

در همین راستا یکی از اتباع کشور افغانستان در مشهد به بازار گفت: متأسفانه ارائه خدمات الکترونیکی مانند موبایل بانک‌ها به کاربران خارجی قطع‌شده است و بانک‌های مختلفی ازجمله ملت، سامان، دی، صادرات، تجارت، مبادرت به این اقدام کرده‌اند

خسی مراد زهی در این رابطه گفت: اتباع بیگانه در سقف تراکنش مالی نیز محدودیت دارند و لذا حق خرید از کارت‌های اعتباری خود و بیش از یک‌میلیون تومان را ندارند و برای خریدهای چندمیلیونی باید چندین بار کارت بکشند.

محدودیت خدمات بانکی چالش اتباع بیگانه در ایران| اجاره کارت‌های بانکی کسب و کار جدید سودجویان

این تبعه کشور افغانستان به بازار گفت: شما اگر در مشهد نسبت به افتتاح حساب اقدام کرده باشید و به‌عنوان‌مثال بخواهید در تهران از خدمات بانکی استفاده کنید این امکان برای شما وجود ندارد و لذا شعبه بانک از متقاضی می‌خواهد که به همان بانکی که افتتاح حساب کرده، مراجعه کند.

وی اذعان کرد: اگرچه در طی ماه‌های گذشته مسئولان کشور اعلام کردند هیچ کارتی محدودیتی ندارد و اتباع خارجی که صاحب کارت هستند می‌توانند مثل هر ایرانی از هر کارت‌بانکی تا پنجاه میلیون تومان و هر فرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان کارشان را انجام دهند اما واقعیت این است که این موضوع صحت نداشت و اتباع بیگانه برای خریدهای بیش از یک‌میلیون تومان باید از چندین کارت استفاده می‌کردند.

این تبعه کشور افغانستان بیان کرد: در دورانی که پول کاغذی در معاملات روزمره کم‌کم نقش سابق خود را ازدست‌داده است و تراکنش‌های الکترونیک سایه سنگینی بر دادوستدها دارد، مسدود شدن کارت‌بانکی عملاً مهاجران را از اکثر معاملات بازداشته است.

محدودیت‌های بانکی

رئیس انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در ایران در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: انجمن فعالان اقتصادی افغانستان درواقع وظیفه سامان‌دهی تجار، پل ارتباطی بین تجار افغانستانی و ایران ،جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان را انجام می‌دهد اما همواره محدودیت‌های بانکی به‌عنوان یکی از چالش‌ها و موانع بر سر راه این مراودات بوده است.

بشیر احمد اربابی به ما می گوید: این انجمن در بخش حمل‌ونقل، صنعت و معدن، پتروشیمی،هتل داری،توریستی جهانگردی و ... دارای عضو است و از طریق این انجمن خدمات اقتصادی برای هر دو کشور در بخش صادرات و واردات یعنی به‌صورت برد- برد که هم به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد و هم به نفع اقتصاد افغانستان در این راستا فعالیت دارد.

وی ابراز می‌کند: در قالب این انجمن ما در حوزه کارخانه‌هایی که تعطیل یا نیمه تعطیل بوده ورود پیدا کردیم و از صفرتا صد به بهره‌برداری رسانده‌ایم و درنهایت این خدمات منجر به اشتغال‌زایی شده است اما همواره محدودیت و مشکلات بانکی سد راه این فعالیت ها بوده است.

رئیس انجمن فعالان اقتصادی افغانستان با اشاره به این موضوع که طبق ماده ۴ قانون سرمایه‌گذاری ،سرمایه‌گذار خارجی از حقوق یکسانی نسبت به سرمایه‌گذار داخلی برخوردار است بیان می‌کند: اگرچه پیش‌ازاین بنا بر اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی «هیچ کارتی محدودیتی ندارد اتباع خارجی که صاحب کارت هستند می‌توانند مثل هر ایرانی از هر کارت‌بانکی تا پنجاه میلیون تومان و هر فرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان کارشان را انجام دهند» اما اتباع بیگانه بر برای برداشت ۲۰ میلیون تومان پول باید ۲۰ بار کارت بکشند و تا به امروز سرمایه‌گذاران خارجی با مشکل محدودیت بانکی روبه‌رو بودند.

اربابی می‌افزاید: متأسفانه همچنان دسترسی به اپلیکیشن های بانکی همچنان برای اتباع خارجی مقدور نیست و انتقال روزمره پول با دستگاه‌های کارت‌خوان برای هر تبعه خارجی متغیر است.

محدودیت خدمات بانکی چالش اتباع بیگانه در ایران| اجاره کارت‌های بانکی کسب و کار جدید سودجویان

وی ابراز می‌کند: متأسفانه در حال حاضر تجار و سرمایه‌گذاران بابت نقل‌وانتقال پول به مشکل برخورده‌اند و این باعث شده است بعضی شرکت‌ها تعطیل شوند به دلیل اینکه امکان پرداخت حقوق کارمندها را نداشته‌اند و این موضوع باعث شده که ما برخی از سرمایه‌گذاران را از دست بدهیم.

ماهیگیری از آب گل‌آلود

مسدود شدن بسیاری از کارت‌های بانکی اتباع بیگانه موجب شده تا بسیاری از این افراد حتی برای خرید مایحتاج روزانه مانند نان با مشکل مواجه شوندو این موضوع از طرفی بستری را برای سودجویی بسیاری از افراد برای گرفتن ماهی از این آب گل‌آلود فراهم کرده است.

بررسی میدانی خبرنگار بازار حاکی است که برخی از افراد ساکن در محلات حاشیه‌ای شهر مشهد با اجاره کارت‌های بانکی خود به اتباع بیگانه بر اساس تراکنش‌های انجام پذیرفته از این محل نسبت به اخذ کارمزد اقدام و درآمدی برای خود دست و پا کرده اند.

گفتنی است برخی از شهروندان از این فرصت استفاده کرده و با در اختیار گذاشتن کارت‌بانکی خود نزد مهاجران بیگانه برحسب توافق در پایان ماه و بر اساس تراکنش‌های انجام‌شده حدود 5 تا 10 درصد کارمزد دریافت می‌کنند.

برداشته شدن محدودیت‌ها

در همین راستا مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اظهار کرد: حدود ۲ ماه قبل پیرو بخشنامه بانک مرکزی در راستای مقابله با پول‌شویی بیشتر خدمات غیرحضوری برای اتباع افغانستانی قطع شد که این موضوع مشکلاتی در زندگی و کسب‌وکار اتباع مقیم استان خراسان رضوی به وجود آورد.

محدودیت خدمات بانکی چالش اتباع بیگانه در ایران| اجاره کارت‌های بانکی کسب و کار جدید سودجویان

علی قاسمی بیان کرد: عمده خدمات غیرحضوری و فعالیت‌های بانکی از حدود ۱۰ روز پیش برطرف شده ولی هنوز محدودیت‌هایی برای تجار وجود دارد که از بانک مرکزی و وزارت کشور پیگیر رفع آن‌ها هستیم.

وی برای حل مشکل تجار اظهار کرد: پیگیری برای راه‌اندازی یک شعبه تخصصی ارزی دریکی از بانک‌های مشهد برای اتباع افغانستانی آغازشده و قول‌هایی نیز داده‌شده است لذا امیدواریم بانک‌ها به‌ویژه بانک ملی به قول و وعده خود در این خصوص وفا کرده و هر چه زودتر این شعبه ارزی و تخصصی بانک راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف از راه‌اندازی این شعبه بانکی ارائه خدمات مالی در حوزه فعالیت سرمایه‌گذاران و تجار افغانستانی است تا دولت بتواند خدمات راحت‌تر به این قشر ارائه دهد و آن‌ها نیز در این شعبه تخصصی امور بانکی و ارزی خود را انجام دهند.

چالش یا فرصت؟

تعداد زیادی از مهاجران حاضر در ایران مشغول به صادر کردن کالاهای ایرانی به افغانستان هستند. همواره یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران کشور افغانستان بوده است و حدود دو میلیارد دلار در سال حجم این مبادلات است

نبود شبکه مناسب بین ایران و افغانستان موجب می‌شود تا بسیاری از معاملات بین دو کشور دچار اختلال شده و از آن مهم‌تر به‌صورت دلار و یورو صورت گیرد.

این در حالی است که برقراری ارتباط بانکی «ریالی-افغانی» می‌تواند جایگزین دلار شود. کارگران افغانستانی که در ایران مشغول هستند ماهانه پول‌های زیادی برای خانواده‌شان در افغانستان ارسال می‌کنند. حجم و میزان این مقادیر همیشه برای ایران نامشخص بوده است. اما اگر این مهاجران بتوانند وجوهات ارسالی خودشان را از طریق شبکه بانکی ایران به‌صورت ریال و تبدیل آن به افغانی انجام دهند، علاوه بر اینکه به سود آن‌ها بوده و هزینه کارمزدشان را کمتر می‌کند برای شبکه بانکی ایران نیز هم شامل گردش مالی خوبی خواهد شد و هم کارمزدهای کنونی از سمت صرافی‌ها و تجار به سمت شبکه بانکی خواهد چرخید.

کد خبر: ۱۸۶٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha