۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره برجام کارکرد داخلی دارد| خوشبینی اولیانوف منطق ندارد
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره برجام کارکرد داخلی دارد| خوشبینی اولیانوف منطق ندارد

«نادر انتصار» معتقد است اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره برجام کارکرد داخلی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد پیامی به طرف آمریکایی ارائه کرده است. وی در این خصوص اظهار داشت: آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفتند که پیام شما را در خصوص مسائل مذاکره برای رفع تحریم‌ها به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی گفته پیام را به دقت بررسی می‌کنیم و پاسخ ایران را طی روزهای آینده ارائه می‌دهیم. وی گفت: ما منتظر دریافت پاسخ هستیم.

وی همچنین اعلام کرد: ما در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای آینده هیأتی را از ایران به وین اعزام خواهیم کرد. بین آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاق نظر وجود دارد و امیدوار هستیم آژانس با تمرکز بر نگاه فنی براساس آنچه با هم در روزهای گذشته توافق کرده‌ایم، نسبت به حل و فصل برخی از اتهامات مورد نظر آژانس و مطرح شده توسط این سازمان علیه ایران اقدام کرده و بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌های فنی عبور کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: طبعا به موازات این اقدام، در خصوص رسیدن به گام‌های پایانی توافق به رغم برخی از اظهارات متناقض برخی از مقامات آمریکایی، تبادل پیام‌هایمان همچنان ادامه دارد و به موازات اقداماتی که در وین انجام می‌شود، نسبت به باز تنظیم جدول زمانبندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین، تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا جریان دارد.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و نماینده این کشور در مذاکرات برجام، نوشت: من برای همکاران ایرانی‌ام آرزو می‌کنم که رایزنی‌های سازنده ای با دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشند. من مطمئن هستم که مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای گذشته ایران می‌تواند به سرعت از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

همچنین دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*ایران اعلام کرده که به زودی گفتگو با آژانس درباره موارد مورد اختلاف از سر گرفته می شود و پیرو توافق صورت گرفته، هیأت فنی ایران طی روزهای آینده به وین اعزام خواهد شد تا در این خصوص با مسئولین آژانس گفتگو کند. آیا حل شدن این موضوعات می تواند به احیای سریع برجام منجر شود؟

من به مذاکرات آتی بین آژانس و ایران خیلی خوشبین نیستم. مسائل باقی مانده بین آژانس و ایران مهم است و نمی توان آن را به سرعت حل کرد. علاوه بر این، همانطور که در مصاحبه های قبلی خود اشاره کرده ام، مشکلات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و غرب صرفاً فنی نیست بلکه ناشی از کشمکش سیاسی طولانی مدت جمهوری اسلامی و غرب است.

*میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و نماینده این کشور در مذاکرات برجام، گفته است. من مطمئن هستم که مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای گذشته ایران می‌تواند به سرعت از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود. ارزیابی شما از سخنان او چیست؟

من فکر می کنم آقای اولیانف بیش از حد خوشبین است و وضعیت میدانی از خوش بینی او حمایت نمی کند. اگر به خاطر داشته باشید، آقای اولیانوف چندین بار در سال گذشته چنین خوشبینی را ابراز کرده بود. متأسفانه پیش بینی های خوش بینانه در گذشته محقق نشد.

*آمریکا اعلام کرده که احیای برجام فعلا در دستور کار این کشور نیست. آیا این اظهارات را می توان برای اقناع افکار عمومی در نظر گرفت؟ چرا که آمریکا در میانه اعتراضات ایران نیز مشغول مذاکره با ایران برای مبادله زندانی بوده است.

اظهارات اخیر واشنگتن تا حدی برای مصرف داخلی است و تا حدی منعکس کننده ناتوانی دولت بایدن برای عبور از بن بست است که در درجه اول ساخته خود اوست. تنها چند روز دیگر تا انتخابات کنگره آمریکا باقی مانده است و دولت بایدن نمی تواند گام های غیرضروری که ممکن است موقعیت سیاسی داخلی آن را که از قبل ضعیف شده است، بردارد. مبادله زندانیان، اگر واقعاً ادامه یابد، موضوع کاملاً متفاوتی است.

در صورت موفقیت، بایدن می تواند اعتبار آزادسازی آمریکایی ها از اسارت در ایران را به خود اختصاص دهد و از آنها به عنوان نشانه ای از قدرت و قدرت در سیاست خارجی خود استفاده کند.

*رابرت مالی اخیرا اعلام کرده است حمله نظامی به ایران به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می شود. تصور نمی کنید چنین تهدیداتی که در دوران ترامپ با شدت بیشتری مطرح می شد به حل و فصل مشکلات کمکی نکرد؟

بله، من با ارزیابی شما موافقم. اما عبارات مهمی مانند «همه گزینه‌ها روی میز هستند» وجود دارد که مقامات ارشد سیاست خارجی آمریکا، صرف نظر از اینکه به کدام حزب سیاسی تعلق دارند، تمایل به استفاده و استفاده بیش از حد از آن‌ها دارند. آنها جهان خود را خلق کرده اند و در حباب عایق خود به زندگی ادامه می دهند.

*امیرعبداللهیان در گفتگو با جوزب بورل از ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا سخن گفته است و اعلام کرده است: ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم. ارزیابی شما چیست و ایا در این مقطع زمانی طرفین می توانند گفتگوها را آغاز و به نتیجه برسانند؟

متاسفانه جوابم منفی است. فضای کنونی که تا حدودی با تحولات جاری در ایران و تلاش آمریکا و اروپا برای استفاده از آنها به عنوان اهرمی برای وادار کردن ایران به پذیرش سریع خواسته‌هایشان تشدید شده است، نتایج کوتاه‌مدت خوبی را پیش‌بینی نمی‌کند.

کد خبر: ۱۸۶٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha